Άλλη μια χρονιά με ανατιμήσεις στα τρόφιμα ήταν το 2024 για τους Έλληνες καταναλωτές. Παρότι καταγράφηκε γενική μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ, αυτή προήλθε μόνο από τις προσφορές στα προϊόντα υγιεινής και τα καθαριστικά, ενώ στα τρόφιμα οι τιμές έμειναν στην ανηφόρα.
Ειδικότερα, πάνω από τα 12 δισ. ευρώ αυξήθηκαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2024, φτάνοντας τα 12.148 δισ. ευρώ, με αύξηση 2,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οι τιμές υποχώρησαν κατά 0,2%, ενώ ο όγκος των πωλήσεων ήταν αυξημένος κατά 2,8%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI).
Όμως, πέρα από τη μεγάλη εικόνα κάμψης των τιμών, στα τρόφιμα οι τιμές συνέχισαν να αυξάνονται. Η αύξηση κατά 312 εκατ. ευρώ στην κατανάλωση στο 12μηνο προήλθε αποκλειστικά από τις πωλήσεις των τροφίμων, η αξία των οποίων σημείωσε άνοδο 3,6% στα 9,95 δισ., καθώς ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε 2,8%, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν 0,7%.
Από την άλλη πλευρά, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και στα καθαριστικά, οι πωλήσεις σε αξία μειώθηκαν 0,9% αντίστοιχα, λόγω των προωθητικών ενεργειών (προσφορές).
Εξαιτίας αυτών των προωθητικών ενεργειών, η κατανάλωση σε αυτές τις δύο κατηγορίες αυξήθηκε σε όγκο 3,1% και 1,5% αντίστοιχα, ενώ οι τιμές μειώθηκαν κατά 3,9% και 2,3%. Υπενθυμίζεται ότι οι προωθητικές ενέργειες με τη μορφή προσφορών θα λάβουν τέλος την 1η Μαρτίου 2025 καθώς θα μπει σε εφαρμογή ο Κώδικας Δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης τιμής από τις επιχειρήσεις.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των PL σε αξία το 2024, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,7% (μερίδιο σε αξία) από 26,3% το 2023 με τον ρυθμό ανάπτυξης να είναι 4,4%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 2%.
Στα τρόφιμα μάλιστα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο το 2024 στο 27,4% από 26,7% το 2023. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι 20,1% ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,9%.
Όσον αφορά την ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε σε 25,6%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς σε 28,8% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά σε 25,9%. Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε στο 25,8% το 2024.
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το 2024 τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα μη αλκοολούχα ποτά (6,1%), τα αλκοολούχα ποτά (4,4%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (5%), τα υλικά μαγειρικής (3,9%), τα γαλακτοκομικά (3,8%), τα σνακ (3,3%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (1,3%), στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (2,3%). Μείωση σημειώθηκε στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (- 4,3%) αλλά και στα άλλα είδη νοικοκυριού (-1,4%) ενώ τα απορρυπαντικά και καθαριστικά παρέμειναν ακριβώς στα ίδια επίπεδα πωλήσεων.
Όσον αφορά τα καταστήματα που προτίμησαν οι καταναλωτές για να ψωνίσουν το 2024, με βάση τα στοιχεία της Circana, «πρωταθλητές» ήταν τα μικρά σημεία πώλησης με επιφάνεια έως 400 τ.μ. όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 5,5%. Οι πωλήσεις στα υπερμάρκετ ενισχύθηκαν κατά 3,1%, κατά 2,6% ο τζίρος των καταστημάτων από 1.000-2.500 τ.μ. και μόνο 1,5% ήταν η ανάπτυξη των πωλήσεων στα καταστήματα από 400-1.000 τ.μ.
Τέλος οι γεωγραφικές περιοχές όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων για το 2024 ήταν η Κρήτη με αύξηση 5,2% λόγω και της μεγάλης τουριστικής κίνησης, η Βόρεια Ελλάδα (+3,9%), η Πελοπόννησος (+3,1%), η Θεσσαλονίκη (+2,7%) και τέλος η Αττική με αύξηση πωλήσεων (+2%) και η Κεντρική Ελλάδα με (+1,7%).