ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Optiki Ina, Fiber, Internet, Diadiktyo, Tilepikoinonies
Φωτο: Shutterstock

Πόλεμος τιμών στις τηλεπικοινωνίες φέρνει πιέσεις στα έσοδα των παρόχων

Ο έντονος ανταγωνισμός που επέστρεψε στην αγορά, έχει βάλει δύσκολα στους παρόχους που βλέπουν τα έσοδα να βαλτώνουν. Μοναδικό στήριγμα η κινητή που διατηρείται σε ανοδική πορεία.

Οι πρώτες αναταράξεις του πολέμου τιμών έχουν γίνει αισθητές στον τηλεπικοινωνιακό κλάδο, με τα αποτελέσματα του τελευταίου τριμήνου να μην ενθαρρυντικά. Σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στα ψηφιακά έργα που καταγράφονται, και την αύξηση του ενεργειακού κόστους, οι πάροχοι έχουν να διαχειριστούν ένα εκρηκτικό μείγμα σε μια αγορά που δείχνει να έχει βαλτώσει τα τελευταία χρόνια.

Με τον τηλεπικοινωνιακό κλάδο να αποτελεί τον μοναδικό όπου και στην περίοδο των πληθωριστικών πιέσεων, κατέγραφε πτώση των τιμών, μοναδικό στήριγμα μέχρι στιγμής στα έσοδα των παρόχων αναδεικνύονται τα έσοδα από την κινητή τηλεφωνία που συνεχίζουν σε ανοδική πορεία, και την κίνηση των mobile data που καταγράφουν ιστορικά υψηλά.

Είναι χαρακτηριστικό πως τα έσοδα της κινητής αναδεικνύονται εκ νέου σε σημαντικό παράγοντα των εσόδων των τηλεπικοινωνιακών παρόχων έπειτα από σχεδόν μια δεκαπενταετία, καθώς το 2009 είχαν διαμορφωθεί σε 3,3 δισ. ευρώ με τον κύκλο εργασιών του κλάδου να φτάνει στα 7,14 δισ. ευρώ. Έκτοτε ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών άρχισε να καταγράφει σημαντικές απώλειες, με τα έσοδα από την κινητή να επιστρέφουν στα επίπεδα των 2 δισ. ευρώ το 2017 και να βρίσκονται έκτοτε σε συνεχή ανοδική πορεία.

Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου στο BD η συγκυρία του τελευταίου τριμήνου ήταν δύσκολη εξαιτίας και των φυσικών καταστροφών που έπληξαν τη χώρα και, εκτός από τις ζημιές που προκάλεσαν στα δίκτυα, οδήγησαν και σε καθυστερήσεις των έργων, ενώ συγχρόνως και δημόσιοι πόροι ανακατευθύνονται προς περιβαλλοντικά και αντιπλημμυρικά έργα.

Επίσης, τα αυξανόμενα επιτόκια, ο υψηλός πληθωρισμός και το ενεργειακό κόστος αναμένεται να επηρεάσουν αρνητικά τις καταναλωτικές δαπάνες. Μια πορεία που δεν δείχνει να αλλάζει μέχρι το τέλος του έτους, ενώ τα στελέχη του κλάδου εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για τη νέα χρονιά, παρά το γεγονός ότι ακόμα η κυβέρνηση επιμένει στο «όχι» για τις τιμαριθμικές αναπροσαρμογές.

Τα αποτελέσματα του πολέμου τιμών

Ο ΟΤΕ είδε τα αποτελέσματά του να βρίσκονται υπό πίεση στο εννεάμηνο του 2023, καταγράφοντας ένα αρνητικό γ΄ τρίμηνο, όπου τα συνολικά έσοδα κατέγραψαν μικρή πτώση της τάξεως του 2,6% στα 881 εκατ. ευρώ και στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν στα 811,8 εκατ. υποχωρώντας κατά 2,2%. Σε επίπεδο εννεαμήνου, παρουσίασε μία μικρή μείωση 1,2% στα έσοδα που διαμορφώθηκαν στα 2,53 δισ. ευρώ, δείγμα της τάσης που υπάρχει.

Σύμφωνα με την διοίκηση του ομίλου, η πτώση στις υπηρεσίες χονδρικής και η περιστασιακή προσωρινή πτώση στα έσοδα από έργα πληροφορικής και επικοινωνιών (ICT) αντιστάθμισαν τις καλές επιδόσεις στις υπηρεσίες κινητής, ευρυζωνικότητας και τηλεόρασης.

«Ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά έχει ενταθεί τα τελευταία τρίμηνα» είχε σημειώσει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και CEO του ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, στη τελευταία ενημέρωση των αναλυτών αναφέροντας πως η στρατηγική του ομίλου  έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς, παρά τις πιέσεις του έντονου ανταγωνισμού που καταγράφονται στην ελληνική αγορά, ενώ επισήμανε ότι μετατοπίζονται οι ροές εσόδων στη λιανική, με το μείγμα να είναι διαφοροποιημένο και πιο ελπιδοφόρο.

Ειδικότερα, στη λιανική σταθερής τα έσοδα του ΟΤΕ υποχώρησαν το γ’ τρίμηνο κατά 0,9% σε ετήσια βάση στα 228,2 εκατ. ευρώ και κατά 3% σε επίπεδο εννεαμήνου όπου και διαμορφώθηκαν στα 685 εκατ. ευρώ. Επίσης τα έσοδα χονδρικής σημείωσαν σημαντικές απώλειες καθώς υποχώρησαν κατά 5,7% σε επίπεδο γ΄ τριμήνου όπου και διαμορφώθηκαν στα 142,1 εκατ. ευρώ και το εννεάμηνο είχαν πτώση 5,5% φτάνοντας τα 415,8 εκατ. ευρώ.

Για τη σημαντική πτώση των εσόδων στη χονδρική, ο κ. Τσαμάζ δήλωσε πως κατέγραψε πτώση εξαιτίας του roaming που έχει χαμηλά περιθώρια κέρδους και ο ανταγωνισμός οδήγησε σε πτώση τιμών κατά 3-4%, ενώ στην Ελλάδα η πτώση στη ροή εσόδων ήταν εξαιτίας της μετακίνησης των πελατών των ανταγωνιστών στον ΟΤΕ αλλά και από την ανάπτυξη των δικτύων FTTH των ανταγωνιστών.

Αντιθέτως, τα έσοδα από υπηρεσίες κινητής σημείωσαν άνοδο 0,3% στα 276,1 εκατ. ευρώ το γ’ τρίμηνο,  με τις θετικές τάσεις των προηγούμενων τριμήνων να συνεχίζονται, και τον ΟΤΕ να πετυχαίνει στο τρίμηνο ετήσια αύξηση 5,5% στους συνδρομητές συμβολαίου, ενώ σε επίπεδο εννεαμήνου τα έσοδα ενισχύθηκαν κατά 1,7% στα 760 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, ο ΟΤΕ συνεχίζει να προωθεί τη χρήση δεδομένων μέσω των δικτύων του, με τη μέση χρήση δεδομένων ανά μήνα να έχει εκτοξευτεί πλέον στα 14GB στο τρίμηνο, αυξημένη κατά 28%.

Όσον αναφορά την πτώση των εσόδων από τα έργα ICT που αποτελούσαν και το δυνατό στήριγμα του ομίλου τα τελευταία τρίμηνα, ο πρόεδρος και CEO του ΟΤΕ είχε αναφέρει πως οι φετινές εκλογές καθώς και οι φυσικές καταστροφές που υπήρξαν, οδήγησαν στις εξελίξεις να μεταφερθούν κατά ένα τρίμηνο, καθώς παρά το γεγονός ότι δεν υπήρξε αλλαγή κυβέρνησης, η νέα διοίκηση επανεξέτασε τα προγράμματα με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση στη συμβασιοποίηση των έργων που έπρεπε να τρέξουν. Ωστόσο εξέφρασε την εκτίμηση ότι τα έργα ICT θα διατηρήσουν την δυναμική που είχαν αναπτύξει και θα αυξηθούν τα έσοδα στο τελευταίο τρίμηνο και την επόμενη χρονιά ακόμα περισσότερο.

Η Vodafone είδε επίσης τα έργα του Vodafone Business να στηρίζουν τα αποτελέσματά της, στο πρώτο εξάμηνο του οικονομικού της έτους  (Απρίλιος – Σεπτέμβριος 2023) που διαμορφώθηκαν στα 478 εκατ. ευρώ υποχωρώντας από τα 487 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού εξαμήνου, εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού που επικρατεί στην αγορά.

Τα έσοδα από υπηρεσίες στο β’ τρίμηνο του οικονομικού έτους της εταιρείας (Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2023) να διαμορφώθηκαν στα 232 εκατ. ευρώ έναντι 231 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου οικονομικού έτους. Σημειώνεται ότι στο α’ τρίμηνο (Απρίλιος – Ιούνιος 2023) τα έσοδα από υπηρεσίες ήταν στα 213 εκατ. ευρώ, στα ίδια ακριβώς επίπεδο με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου οικονομικού έτους.

Στη λιανική, οι συνδρομητές κινητής στο τέλος του εξαμήνου αυξήθηκαν ελαφρώς από τα 4,269 εκατ. σε 4,275 εκατ.  με την εταιρεία να προσθέτει 78.000 πελάτες με συμβόλαιο και να αποτελούν το 44,2% των συνδρομητών της, φτάνοντας σε υψηλά διετίας. Αντίστοιχα, ρεκόρ κατέγραψε και η κατανάλωση δεδομένων με την κίνηση να φτάνει τα 125.593 TB το τελευταίο τρίμηνο καταγράφοντας σημαντική άνοδο από τα 93.261 TB του πρώτου τριμήνου και 84.430 TB του αντίστοιχου περυσινού τριμήνου.

Στη σταθερή, όπου ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί, οι συνδρομητές Vodafone υποχώρησαν στο τέλος του εξαμήνου στους 940.000 από τους 952.000 το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία που ακολουθεί τα τελευταία έξι τρίμηνα.  

Όσον αφορά στη Nova, η οποία πήρε πρώτη πρωτοβουλίες για επιθετική μείωση τιμών, η εταιρεία είχε ξεκινήσει από πολύ χαμηλή βάση έπειτα και από την συγχώνευση με τη Wind, σύμφωνα με στοιχεία του β’ τριμήνου, τα έσοδα από υπηρεσίες ενισχύθηκαν κατά 2,5% και διαμορφώθηκαν στα 206 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να εκφράζει την ικανοποίησή της για τη μέχρι τώρα πορεία της νέας εταιρείας που ξεκίνησε με μια φιλόδοξη εμπορική πολιτική και αποτελεί πλέον τον δεύτερο παίκτη της αγοράς σε σταθερή και τηλεόραση.

Υπενθυμίζεται ότι και η Nova «τρέχει» ένα αρκετά φιλόδοξο πλάνο ενίσχυσης των τηλεπικοινωνιακών υποδομών της και γενικότερα και οι τρεις πάροχοι δείχνουν να ποντάρουν στην ανάπτυξη των δικτύων τους, ιδίως αυτών που αφορούν τις ευρυζωνικές συνδέσεις μέσω οπτικών ινών που φθάνουν μέχρι το σπίτι (FTTH).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δεν μπαίνει σε πόλεμο τιμών ο ΟΤΕ: Πώς θα αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό

Στην τελευταία του εμφάνιση ως CEO, ο Μ. Τσαμάζ ξεκαθάρισε ότι για τον ΟΤΕ η μείωση τιμών δεν είναι λύση για τη διεύρυνση μεριδίων αγοράς, ενώ ισχυρό πλεονέκτημα αποτελεί η ποιότητα δικτύων και υπηρεσιών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι πρώτες αυξήσεις τιμών στην κινητή και οι μειώσεις στο γρήγορο ίντερνετ

Η Vodafone περνάει ανατιμήσεις στην κινητή από την 1η Απριλίου, δεν ακολουθούν προς το παρόν ο ΟΤΕ και η Nova. Νέα πακέτα με χαμηλότερες χρεώσεις για συνδέσεις οπτικής ίνας ανακοίνωσε ο ΟΤΕ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι ισχυροί των τηλεπικοινωνιών «χτυπούν» δημόσια έργα δισεκατομμυρίων

Στα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού του Δημοσίου στοιχηματίζουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι για αύξηση των εσόδων τους. Ο ανταγωνισμός για τις αναθέσεις και η ένωση δυνάμεων σε μεγάλα έργα.
Optiki Ina, Fiber, Internet, Diadiktyo, Tilepikoinonies
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αλλάζουν ρότα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι αναζητώντας νέες πηγές εσόδων

Με τα έσοδα να έχουν βαλτώσει τα τελευταία χρόνια, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι «χτυπούν» τα ψηφιακά έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και δημιουργούν νέες ροές εσόδων, ενώ μετατρέπονται σε τεχνολογικές εταιρείες.
Optiki Ina, Fiber, Internet, Diadiktyo, Tilepikoinonies
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει ο δρόμος για φθηνότερη οπτική ίνα, βελτιωμένη πρόταση από τον ΟΤΕ

Μετά τις αντιδράσεις της Κομισιόν και των παρόχων, ο ΟΤΕ υπέβαλε νέο μοντέλο τιμολόγησης για την αγορά χονδρικής στην οπτική ίνα, ανοίγοντας τον δρόμο για να γίνουν μειώσεις και στις τιμές της λιανικής.