«Μια χώρα με 220 δισ. ευρώ ΑΕΠ δεν μπορεί να έχει 30 δισ. στην αγορά τυχερών παιχνιδιών». Αυτό τονίζουν από την Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) για να εξηγήσουν γιατί αποφάσισαν να μετράνε διαφορετικά τα πονταρίσματα των παικτών χρησιμοποιώντας το αναπροσαρμοσμένο TGR (Τotal Gaming Revenue) που προκύπτει από το σύνολο των κερδών που μοιράζονται οι παίκτες συν του ποσό που εισπράττει ο πάροχος ως γκανιότα.
Το 2023 το σύνολο των πονταρισμάτων στον νόμιμο τζόγο ανήλθε στα 36 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 27 δισ. προήλθαν από το διαδίκτυο. Ειναι αδύνατον όμως-σκέφτηκαν από την Επιτροπή- να παίζονται τέτοια ποσά στην Ελλάδα.
Όπως εξηγούν: «Όταν αγοράζει κάποιος λαχείο ή παίζει τζόκερ και καταβάλλει 10 ευρώ, αυτό πράγματι είναι ο τζίρος. Όπως και τα πονταρίσματα στα "τραπέζια" των καζίνων. Έτσι προέκυψε ιστορικά το TGR που δημοσίευε η ΕΕΕΠ κάθε μήνα για κάθε κλάδο τυχερών παιχνιδιών. Αν όμως ένας παίκτης παίζει διαδικτυακά ή σε παιγνιομηχανήματα στα "Φρουτάκια" παίζει και ξαναπαίζει τα κερδισμένα ποσά. Κάθε «χτύπημα» που κάνει όμως υπολογίζεται ως TGR και έτσι αυτό διογκώνεται. Από μελέτη που έγινε προκύπτει ότι το ποσό που πραγματικά παίζει και θα ήταν συγκρίσιμο με την αγορά λαχείου, είναι επτά φορές μικρότερο από το TGR που υπολογίζεται. Έτσι από το 2024 η Επιτροπή υπολογίζει και δημοσιεύει το αναμορφωμένο TGR που προσεγγίζει τα πραγματικά χρήματα που παίζονται κάθε μέρα».
Η «προσγείωση» στην πραγματικότητα
Για παράδειγμα, στο εξάμηνο του 2024 το TGR ήταν 21,2 δισ. ενώ το αναμορφωμένο TGR 7,6 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, στο διαδίκτυο το TGR στο εξάμηνο ήταν 15 δισ., ενώ το αναμορφωμένο ήταν μόλις 3,4 δισ. ευρώ. Επίσης, στο 9μηνο του 2024 το αναμορφωμένο TGR ήταν 11,4 δισ. ευρώ, υποπολλαπλάσιο σε σχέση με τα 36 δισ. TGR που δημοσίευσε η ΕΕΕΠ στο σύνολο του 2023.
Η Επιτροπή όμως πάει και ένα βήμα μακρύτερα. Από έρευνα γνώμης που έκανε η Kappa Research για λογαριασμό της ΕΕΕΠ με επικέντρωση στον παράνομο τζόγο, οι παίκτες που παίζουν στο παράνομο δίκτυο και ταυτόχρονα στο νόμιμο είναι της τάξης του 10% του πληθυσμού και το μέσο ποσό που ξοδεύουν κάθε χρόνο είναι μόνο της τάξης των 2.500 ευρώ.
«Αυτό οδηγεί σε ετήσιο τζίρο της τάξης των 2 με 2,5 δισ. ευρώ και αυτή είναι η σωστή προσέγγιση για τον ετήσιο τζίρο και όχι το TGR ή το αναμορφωμένο TGR. Γιατί πρακτικά σε βάθος χρόνου εκτός των τυπικών αποκλίσεων τα χρήματα που παίζονται καταλήγουν στην γκανιότα και το κράτος εφόσον υπάρχει φορολογία», υποστηρίζουν από την ΕΕΕΠ και προσθέτουν: «Είναι τεχνικά δύσκολο αλλά όχι αδύνατο από τη στιγμή που ρυθμίστηκε η αγορά των διαδικτυακών παιχνιδιών να προσεγγίσουμε το πραγματικό ποσό που παίζεται σε ετήσια βάση. Η ΕΕΕΠ θα το επιχειρήσει και αν το πετύχει ένας ακόμη μύθος θα καταρριφθεί».
Γιατί η ΕΕΕΠ ζητεί την απαλλαγή από τον έλεγχο των «Ψυχαγωγικών Παιχνιδιών»
Εν τω μεταξύ, η ΕΕΕΠ ζήτησε να πάψει να έχει τον έλεγχο των «Ψυχαγωγικών Παιγνίων», υποστηρίζοντας πως οι συνθήκες που επέβαλλαν πριν αρκετά χρόνια την εποπτεία του τομέα από την ΕΕΕΠ έχουν εκλείψει και πως σήμερα η δραστηριότητα αυτή στερεί ενέργεια από την ΕΕΕΠ χωρίς όφελος για το δημόσιο συμφέρον.
Όπως επισημαίνουν από την ΕΕΕΠ, ο όρος «Ψυχαγωγικά Παίγνια» είχε άλλο περιεχόμενο το 2003 ή το 2011 και άλλο το 2024. Το 2003 η αγορά είχε κατακλυστεί από «φρουτάκια» τα οποία είχαν εγκατασταθεί σε καφενεία και λέσχες. Δεν υπήρχε ρύθμιση και οι παίκτες έπαιζαν χρήματα, ενώ τεράστια ποσά κέρδιζαν και αυτοί που τα είχαν εγκαταστήσει. Τα εμφάνιζαν ως «Ψυχαγωγικά» ενώ ήταν Τυχερά. Ήταν ένα ειδικό φαινόμενο που υπήρξε στη χώρα και έπρεπε να αντιμετωπιστεί. Μεταξύ άλλων επιβλήθηκε και ο έλεγχος των παιγνιομηχανημάτων που εμφανίζονταν ως «Ψυχαγωγικά», προκειμένου να αποτραπεί η χρήση τους για τυχερά παιχνίδια.
Τα παίγνια αυτά ονομάστηκαν τότε Ηλεκτρονικά Τεχνικά-Ψυχαγωγικά Παίγνια. Στα παίγνια αυτά το αποτέλεσμα εξαρτάται αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο από την τεχνική ή πνευματική ικανότητα του παίκτη και διενεργείται σε δημόσιο χώρο αποκλειστικά για ψυχαγωγικούς σκοπούς χωρίς να επιτρέπεται για το αποτέλεσμα αυτό να αποδοθεί οποιασδήποτε μορφής οικονομικό όφελος στον παίκτη.
Το φαινόμενο αυτό ήταν όμως ήταν παροδικό. Έπαιξαν ρόλο και οι κρατικές ρυθμίσεις αλλά κυρίως έπαιξε ρόλο η εξέλιξη της τεχνολογίας. Αυτό που εποπτεύει και ελέγχει πλέον η ΕΕΕΠ είναι στην ουσία τα καταστήματα τα οποία έχουν άδεια εκμετάλλευσης παιγνίων αποκλειστικά για ψυχαγωγικούς σκοπούς. Τέτοια καταστήματα μπορεί να λειτουργούν σε χώρους αναψυχής, σινεμά, παιδότοπους, πλοία, πλατείες κ.α και διαθέτουν άδεια από την ΕΕΕΠ. Η ΕΕΕΠ δηλαδή δεν ελέγχει τα «φρουτάκια» αλλά τα ψυχαγωγικά παίγνια τα οποία δεν διαθέτουν σύστημα υπολογισμού, καταγραφής και απόδοσης οικονομικού οφέλους στον παίκτη.
Για αυτό η ΕΕΕΠ ζητεί να απαλλαγεί από τον έλεγχο αυτών των εταιρειών, καθώς, όπως αναφέρει, «θεωρούμε ότι ξοδεύεται ενέργεια χωρίς κανένα όφελος για το δημόσιο συμφέρον και επιπλέον δημιουργούνται αχρείαστα γραφειοκρατικά και οικονομικά βάρη σε αυτές τις επιχειρήσεις, που δεν έχουν σχέση με τη διοργάνωση και διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών».