Τρεις παραγωγοί κυριαρχούν στην αγορά του εθνικού μας τυριού, της φέτας, με συνολικό μερίδιο 50%. Πρώτος και με διαφορά στην βαρελίσια φέτα είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που έστειλαν 11 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο Συνεταιρισμός ελέγχει το 15-20% της αγοράς τόσο ως προς την αξία, όσο και ως προς την ποσότητα.
Το αξιοπρόσεχτο είναι ότι η παραδοσιακή φέτα ΠΟΠ του Συνεταιρισμού Καλαβρύτων, διατίθεται αποκλειστικά μέσω των σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, το οποίο είναι και το κορυφαίο στη φέτα με μερίδιο αγορά 35-40% σε αξία και ποσότητα. Η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της αγοράς έχει την αποκλειστική διάθεση της φέτας ΠΟΠ του Συνεταιρισμού Καλαβρύτων.
Ακολουθεί η «Όπτιμα» της οικογένειας Παντελιάδη (σούπερ μάρκετ Metro) με τη φέτα «Ήπειρος», συγκεντρώνοντας το 10-15% των συνολικών πωλήσεων φέτας. Τρίτη είναι η Γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη» με μερίδιο 10-15% επί της αξίας των συνολικών πωλήσεων και 5-10% στον όγκο.
Η εταιρεία Η. Νταμπίζας είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής φέτας ιδιωτικής ετικέτας (μεταξύ 15-20% ως προς την αξία και ποσότητα). Ακολουθούν η Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου και η Γαλακτοκομική Τριπόλεως (10-15% ως προς την αξία και ποσότητα).
Ως προς την εξέλιξη των μεριδίων των τριών μεγαλύτερων προμηθευτών φέτας κατά την περίοδο που έγινε η έρευνα (1/2/2023 - 30/6/2024) το ποσοστό της Συνεταιρισμού Καλαβρύτων κυμάνθηκε μεταξύ 15-20% κατά την περίοδο αναφοράς, η «Όπτιμα» αύξησε το μερίδιο της από περίπου 5-10% σε περίπου 10-15% παρουσιάζοντας όμως διακυμάνσεις. Αντίθετα, το μερίδιο της «Δωδώνη» μειώθηκε από περίπου 10-15% στο 5-10%.
Από εκεί και κάτω μερίδια έως 5% έχουν οι εταιρείες: «Βαλμάς», «Simos Food», «Νταμπίζας», «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», «Α.ΒΙ.ΓΑΛ.», «First Quality», «Νικ. Τσατσουλης», «Γαλακτοκομική Τριπόλεως», «Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου», και «Καράλης».
Σύμφωνα με την έρευνα, τέσσερις από αυτές, η «Νταμπίζας», η «Βαλμάς», η «Simos Food» και η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», στην κατηγορία μεριδίων κάτω του 10% και άνω του 3,5% εμφανίζονται να έχουν αυξήσει σταδιακά τα μερίδια τους, κυρίως εντός του 2024.
Πρώτος ο Σκλαβενίτης στη φέτα
Το ύψος των πωλήσεων φέτας από τα 11 σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ, εξ αυτών οι πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων αποτελούν το 29%, ενώ το 71% αποτελούν οι πωλήσεις σε ζυγιζόμενα προϊόντα φέτας.
Επίσης, στο σύνολο των πωλήσεων το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Σκλαβενίτης (35-40% σε αξία και ποσότητα) και ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος (15-20%) και η Μετρό (10-15%).
Μερίδιο μεταξύ 5%-10% κατέχουν η Μασούτης, η Lidl, η Γαλαξίας και Κρητικός. Μερίδιο κάτω του 5% κατέχουν οι Market-In, Χαλκιαδάκης, Bazaar και ΣΥΝΚΑ.
Το 2023, με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα προϊόντα φέτας το μεγαλύτερο μερίδιο στα σούπερ μάρκετ έχει ο Σκλαβενίτης (40-45%) και ακολουθούν τα Metro (10-15%), το ΑΒ Βασιλόπουλος (10-15%) και η Μασούτης (10-15%). Μερίδιο μεταξύ 5% έως 10% κατέχει ο Γαλαξίας, και ο Κρητικός. Μερίδιο κάτω του 5% τα MARKET-IN, Χαλκιαδάκης, LIDL, BAZAAR, ΣΥΝΚΑ.
Με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις κατέχει το LIDL (40-45%). Ακολουθούν τα ΑΒ Βασιλόπουλος (30-35%), MARKET-IN (10-15%), Μασούτης (5-10%).