Προβληματισμό προκαλούν τα αποτελέσματα της εξαμηνιαίας έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας σχετικά με τις επιδόσεις των εμπορικών καταστημάτων κατά τις θερινές εκπτώσεις, καθώς περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες ανέφεραν σαφώς μειωμένο τζίρο σε σχέση με πέρσι, επηρεάζοντας δυσμενώς τον δείκτη αισιοδοξίας και για το επόμενο διάστημα.
Ως κύριοι παράγοντες που φαίνεται ότι επέδρασαν αρνητικά την τρέχουσα συγκυρία αναφέρονται οι συνθήκες συνεχούς καύσωνα κατά την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου, οπότε πραγματοποιείται σημαντικό μέρος του τζίρου, η ακρίβεια των τιμών στα τρόφιμα αλλά και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα. Κάπως έτσι, το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι η κατάσταση στην αγορά θα βελτιωθεί το επόμενο εξάμηνο εμφανίζεται μειωμένο κατά 14,2% συγκριτικά με τον Φεβρουάριο.
Ειδικότερα, το 58,7% των ερωτηθέντων ανέφερε χειρότερο τζίρο κατά την φετινή θερινή εκπτωτική περίοδο συγκριτικά με πέρσι, ίδιο τζίρο ανέφερε το 19,8% ενώ μόλις το 21% δήλωσε ότι οι πωλήσεις βελτιώθηκαν φέτος. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι για το 27,3% των ερωτηθέντων η κάμψη των πωλήσεων περιορίστηκε σε έως 10%, ενώ για το 22,4% οι απώλειες κυμάνθηκαν μεταξύ 11% και 25%. Στον αντίποδα, μόλις το 17,3% ανέφερε βελτιωμένο τζίρο σε ποσοστό έως 10% και μόλις 3,7% του δείγματος δήλωσε ότι η αύξηση των πωλήσεων κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 25%.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι συγκριτικά με τα στοιχεία του Φεβρουαρίου του 2024, τα στοιχεία δείχνουν επιδείνωση του κλίματος. Ειδικότερα καλύτερο τζίρο είχε δηλώσει το 35,9% του δείγματος ενώ χειρότερο τζίρο είχε δηλώσει 43,8% των ερωτηθέντων. Για το επόμενο εξάμηνο, σχεδόν ένας τρεις ερωτηθέντες ή ποσοστό 32,4% ανέφερε ότι πωλήσεις θα αυξηθούν, αντίστοιχο ποσοστό (32,2%) ανέφερε ότι ο τζίρος θα παραμείνει σταθερός, ενώ το 21,7% του δείγματος απάντησε πως αναμένει περαιτέρω κάμψη εσόδων. Σε ό,τι αφορά την επίδραση της ψηφιακής διασύνδεσης με τις Δημόσιες υπηρεσίες, η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος (ποσοστό 78%) απάντησε ότι ήταν ελάχιστη έως μηδενική στην λειτουργία της επιχείρησης τους. Περίπου ένας στους 10 απάντησε ότι η λειτουργία της επιχείρησης τους επηρεάστηκε θετικά σε μικρό ή σημαντικό βαθμό, ενώ για ένα αντίστοιχο ποσοστό η ψηφιακή διασύνδεση έλαβε αρνητικό πρόσημο σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό.
Για το 26,8% των ερωτηθέντων πάντως, η λειτουργία της επιχείρησής τους επηρεάστηκε περισσότερο από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, ένα αντίστοιχο ποσοστό (26,1%) ανέφερε το κόστος των συναλλαγών του τραπεζικού συστήματος ως επιβαρυντικό παράγοντα, ενώ για το 16,8% βασική παράμετρος που επιδρά στην ροή της εργασίας είναι η φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών. Περαιτέρω, το 14,1% ανέφερε την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS με την ΑΑΔΕ ως βασική παράμετρο, ενώ το 16,1% δεν απάντησε. Κατόπιν αυτών, ο ΕΣΑ αναφέρει ότι η εν γενεί λειτουργία του τραπεζικού συστήματος πρέπει να εξορθολογιστεί για να μπορέσει να στηρίξει τις δημιουργικές κι εξωστρεφείς εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας.
Σημειώνεται ότι το δείγμα της έρευνας του ΕΣΑ αριθμεί 410 σημεία πώλησης, περιλαμβάνοντας αυτοαπασχολούμενους, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, αλυσίδες καταστημάτων και αρκετά καταστήματα που λειτουργούν σε μεγάλα εμπορικά κέντρα. Η πλειοψηφία των καταστημάτων του δείγματος ανήκει στην κατηγορία ένδυσης, υπόδυσης κι αξεσουάρ, που έχουν τον πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο, με την διενέργεια του ερωτηματολογίου να πραγματοποιείται από τις 26 έως τις 29 Αυγούστου 2024, στο κέντρο της Αθήνας, την τουριστική περιοχή της Πλάκας, περιφερειακές αγορές του Δήμου Αθηναίων καθώς κι εμπορικές περιοχές εκτός του δήμου. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας συνεργασίας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την αιγίδα του ΟΠΑ και με την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή κ. Γ. Μπάλτα, διευθυντή του Ερευνητικού Εργαστηρίου Μarketing.