Οι ιδιώτες ήρθαν για να μείνουν στις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης. ΚΤΕΛ, τουριστικά γραφεία και leasing επωμίζονται ένα μέρος του συγκοινωνιακού έργου των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας, με τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί από το 2020, οπότε η πανδημία άνοιξε την πόρτα σε αναθέσεις και χρηματοδοτικές μισθώσεις, να ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Η παραχώρηση έργου στα ΚΤΕΛ για την πρωτεύουσα έχει ανέλθει μέχρι σήμερα στα 122,468 εκατ. ευρώ, αρχικά μέσω απευθείας διαπραγμάτευσης ως «σανίδα σωτηρίας» εν μέσω πανδημίας, και στη συνέχεια με παρατάσεις επί παρατάσεων και αναθέσεις έως ότου ολοκληρωθεί σχετικός διαγωνισμός. Η πρόσφατα υπογραφείσα «διπλή σύμβαση» του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αργολίδας, Επαρχίας Θηβών, Κορινθίας, Σαλαμίνας, Χανίων – Ρεθύμνου, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας και τα ταξιδιωτικά γραφεία SMILE ACADIMOS και Maroulis Travel, ανήλθε σε 434,79 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Αφορά σε 211 νέα οχήματα που θα εξυπηρετούν ως το 2032 συνολικά 63 περιαστικές γραμμές. Από εχθές, κυκλοφορούν στην Ανατολική Αττική τα πρώτα 30 νέα λεωφορεία. Μέσα στον επόμενο μήνα, θα δρομολογηθούν σταδιακά ακόμα 66 οχήματα, καλύπτοντας συνολικά 25 γραμμές στους δήμους Κρωπίας, Μαρκόπουλου, Παιανίας, Παλλήνης, Ραφήνας-Πικερμίου, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γλυφάδας, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Πεντέλης, Χαλανδρίου, Αγίας Παρασκευής. Θα ακολουθήσει από Οκτώβριο σταδιακά η δρομολόγηση και των υπολοίπων στη Δυτική Αττική.
Αντίστοιχα, οι συμβάσεις leasing της ΟΣΥ ανέρχονται συνολικά σε 285,79 εκατ. ευρώ. Τη μερίδα του λέοντος κατέχει βέβαια η πρόσφατη συμφωνία με την Εθνική Leasing για τη μίσθωση 300 καινούργιων λεωφορείων εκ των οποίων τα 100 ηλεκτρικά, με διάρκεια ως τις 22/08/2034, κόστους 248.644.800 ευρώ (με ΦΠΑ).
Πάνω από 700 εκατ. για τη Θεσσαλονίκη
Με τις δύο νέες διαγωνιστικές διαδικασίες σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη, ο λογαριασμός θα αυξηθεί ακόμα και κατά 743 εκατ. ευρώ. Τις προηγούμενες ημέρες, ξεκίνησε ο διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για την παραχώρηση λεωφορειακών γραμμών για 10+1 έτη, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό που θα κυμανθεί από 680,17 εκατ. έως και 723,08 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Ο ανάδοχος θα αναλάβει σε ετήσια βάση συγκοινωνιακό έργο που αντιστοιχεί σε περίπου 20 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, με πιθανότητα αυτό να αυξηθεί ως και 10% στη φάση του διαλόγου. Εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 220 οχήματα, εκ των οποίων κατ’ ελάχιστον 62 ηλεκτρικά, ενώ για τα υπόλοιπα 158 επαφίεται στην κρίση των υποψηφίων να επιλέξουν θερμικά ή καθαρά (ηλεκτρικά ή υδρογόνου) οχήματα.
Ως την υποβολή των προσφορών, θα έχει ολοκληρωθεί και η μελέτη για την αναδιάρθρωση των δρομολογίων λόγω της έναρξης λειτουργίας του μετρό, που ως φαίνεται θα μονοπωλήσει την επερχόμενη ΔΕΘ. Και δεν είναι περίεργο αυτό, εάν αναλογιστεί κανείς ότι αυτό θα ανοίξει τις πύλες του 18 χρόνια μετά την υπογραφή της αρχικής σύμβασης.
Επί του παρόντος, μεγάλο μέρος των δρομολογίων της πόλης εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ με τις υπογραφείσες συμβάσεις να έχουν ανέλθει συνολικά σε 119,6 εκατ. ευρώ, ξεκινώντας με 25 γραμμέςστις οποίες προστέθηκαν στην πορεία ακόμα έξι.
Εντωμεταξύ, πριν μία εβδομάδα, κατακυρώθηκε από τον ΟΑΣΘ έναντι 20,88 εκατ. ευρώ και το νέο leasing 164 λεωφορείων με διάρκεια 30 μηνών. Όπως και στις προηγούμενες συμφωνίες, έτσι και σε αυτόν τον διαγωνισμό επικράτησε η MED BUS AND TRUCK CENTER. Υπάρχει δικαίωμα προαίρεσηςγια την αύξηση του αριθμού των μισθωμένων οχημάτων κατά 20% και τη χρονική επέκταση κατά 6 μήνες. Σημειώνεται ότι ως το τέλος Σεπτεμβρίου το κόστος της υφιστάμενης μίσθωσης, μετά από σειρά παρατάσεων και ενεργοποίηση προαιρέσεων έχει ανέλθει σε 42,73 εκατ. ευρώ.