ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:23:19
Φωτο: Shutterstock

Αύξηση επιβατών, μείωση δρομολογίων και εσόδων σε μετρό και λεωφορεία το 2024

Η έλλειψη οδηγών και η παλαιότητα του στόλου «στραγγαλίζουν» τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Το 2024 έγιναν 228.891 λιγότερα δρομολόγια, οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 35,4 εκατ., ενώ οι εισπράξεις μειώθηκαν. Οι επενδύσεις που προωθούνται.

Η έλλειψη οδηγών, η οποία καθηλώνει περίπου το 20% των λεωφορείων της Αθήνας στα αμαξοστάσια, μαζί με την ανεπάρκεια των συρμών σε μετρό και ηλεκτρικό κρατούν στάσιμες τις αστικές συγκοινωνίες. 

Για το 2024, οι 35,46 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες σε λεωφορεία και μέσα σταθερής τροχιάς, «στριμώχτηκαν» σε 228.891 λιγότερα δρομολόγια.

Οι ασφυκτικά γεμάτοι συρμοί κατά τις ώρες αιχμής και οι ουρές αναμονή στις στάσεις βρίσκονται στην καθημερινή διάταξη. Το συρρικνωμένο συγκοινωνιακό έργο αποτυπώνεται στην έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2024. Στο μετρό, τα οχηματοχιλιόμετρα που εκτελέσθηκαν μειώθηκαν από 53,54 εκατ. το 2023 σε 51,07 εκατ. πέρσι. 

Αντίστοιχα, στις οδικές συγκοινωνίες -συμπεριλαμβανομένων των δρομολογίων που εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ- το 2024 εκτελέσθηκαν 82,66 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έναντι 83,41 εκατ. την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια στιγμή, οι επιβιβάσεις αυξήθηκαν σε λεωφορεία και τρόλεϊ κατά 8,12% και στο μετρό 7,6%, φτάνοντας στις 232.583.000 και 254.221.000 αντίστοιχα.

Παρόλα αυτά, οι εισπράξεις των μεταφορικών φορέων για το έτος 2024 περιορίστηκαν κατά 3,9%, συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, φτάνοντας στα 254,8 εκατ. ευρώ. 

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση πεπραγμένων, αυτό «οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση των εισπράξεων από τα δικαιώματα μετακίνησης που ανήλθαν σε 65,7 εκατ. έναντι 94,9 εκατ. το 2023. Πρόκειται για τα ποσά που καταβάλλονται από τα αρμόδια υπουργεία για να διατίθεται μειωμένο κόμιστρο, πχ. σε φοιτητές, ΑμεΑ, ηλικιωμένους, σώματα ασφαλείας κ.λπ.

Σε αναμονή για την απόδοση των επενδύσεων

Οι επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην αναβάθμιση του στόλου λεωφορείων, που περιελάμβανε οχήματα από το 1991, εκτιμάται ότι θα δείξουν τη δυναμική τους από το 2026. Αναμένοντας ως το τέλος του έτους, τα καινούργια οχήματα να φτάσουν τα 950, μέχρι σήμερα στους δρόμους της πρωτεύουσας κυκλοφορούν πάνω από 500 νέας γενιάς, εκ των οποίων τα 240 είναι ηλεκτρικά.

Ως αποτέλεσμα, το 2024 ο ενεργός στόλος που άθροιζαν ΟΣΥ και ΚΤΕΛ ήταν 1.373 οχήματα, όταν έναν χρόνο νωρίτερα ήταν 1.550, δηλαδή 177 περισσότερα. Ακόμα κι έτσι. όμως, στους δρόμους έβγαινα καθημερινά τα 1.050, λόγω έλλειψης οδηγών. Επίσης, τα τρόλεϊ μειώθηκαν από 210 σε 199.

Όπως είπε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, «προετοιμάζεται το μείγμα της επόμενης φάσης,  ώστε στα μέσα του 2027 να έχουμε πλήρως ανανεωμένο στόλο στην Αθήνα». Αυτό ξεκινάει με τα 125 καινούργια ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που θα έρθουν  μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Έτσι, το παλαιότερο λεωφορείο στην πόλη θα έχει κυκλοφορήσει το 2024, όταν μέχρι πρότινος το νεότερο ήταν 15ετίας. Συνολικά τα σύγχρονα οχήματα θα φτάσουν τα 1.476. Παρά τις εξαγγελίες περί κατάργησης, στο πακέτο της νέας προμήθειας θα περιλαμβάνονται και νέου τύπου τρόλεϊ, τα λεγόμενα IMC, τα οποία φορτίζουν εν κινήσει, παρέχοντας δυνατότητα αυτονομίας για περίπου 15 χιλιόμετρα. Αυτά θα δώσουν τη δυνατότητα αναδιάρθρωσης του δικτύου των τρόλεϊ, απελευθερώνοντας τα κέντρα Αθήνας και Πειραιά από περιττά καλώδια.

Επενδύσεις 300 εκατ. για το μετρό

Όσο για τα μέσα σταθερής τροχιάς, τα βήματα αναβάθμισης μέχρι σήμερα παραμένουν περιορισμένα. Μέχρι την αγορά νέων συρμών που θα δώσουν και την πραγματική ανάσα, μειώνοντας τον χρόνο αναμονής μεταξύ των δρομολογίων, προγραμματίζονται επιπλέον 200 εκατ. επενδύσεις για τα επόμενα δύο χρόνια.

Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, τα ενεργά βαγόνια του μετρό πέρσι ανήλθαν σε 437, δηλαδή 15 λιγότερα από το 2023. Αυτό θα αντισταθμιστεί εντός του 2026 με τη σταδιακή παράδοση των 14 συρμών της Γραμμής 1, που ανακαινίζονται πλήρως. Μέχρι σήμερα, η ΣΤΑΣΥ έχει συμβασιοποιήσει έργα αναβάθμισης 100 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 85 εκατ. ήταν για τον πολύπαθο ηλεκτρικό. 

Από εδώ και μπρος, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Αθανάσιο Κοτταρά, το βάρος θα πέσει στις Γραμμές 2 και 3, όπου το επόμενο διάστημα αναμένονται έργα 130 εκατ. ευρώ, από διάφορες πηγές χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο), για τα οποία αναμένεται έγκριση. Επίσης, θα μπει μπροστά η αναβάθμιση 10 συρμών που χρονολογούνται από το 1992, για επέκταση του χρόνου ζωής τους κατά 20 χρόνια και τοποθέτηση κλιματισμού. Το κόστος θα ανέλθει σε 70 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, βάσει σχεδιασμού, ως το τέλος του έτους θα έχουν προστεθεί συνολικά 370 άτομα σε κρίσιμες ειδικότητες (οδηγοί, τεχνίτες, σταθμάρχες).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Amaxostasio OSY_Anthousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρέχουν για να μη χαθούν τα κονδύλια για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία

Στις 13 Μαρτίου παραμένει η προθεσμία για υποβολή προσφορών, καθώς πιέζουν ασφυκτικά οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Αρρυθμίες στο τελευταίο μίλι για την ανανέωση κατά 80% του στόλου των λεωφορείων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προχωρά το «λίφτινγκ» στον ηλεκτρικό, ψάχνουν χρήμα για συρμούς μετρό

Πρόστιμο στην ισπανική εταιρεία που ανακαινίζει 14 συρμούς του ηλεκτρικού, παραδίδεται τον Σεπτέμβριο το πρότυπο βαγόνι. «Σαφάρι» για 300 εκατ., ώστε να μπουν 15 καινούργιοι συρμοί στις Γραμμές 2 και 3.
Σταθμός Μετρό Αθήνας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: Έμειναν από... χρήμα οι επεκτάσεις για 800.000 νέους επιβάτες

Ακόμα και ο διαγωνισμός για το Ίλιον έχει βαλτώσει, ενώ εξετάζονται σενάρια επέκτασης στο Ελληνικό και στο κυβερνητικό πάρκο Υμηττού. Αγορές συρμών για τη γραμμή αεροδρομίου, αλλά σε μια τριετία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα διόδια και «πράσινος» δακτύλιος, τα αντίδοτα στο μποτιλιάρισμα

Μόνο 18 χλμ./ώρα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων το πρωί. Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν αύξηση διοδίων, «πράσινο» δακτύλιο, επεκτάσεις μετρό και προαστιακού και οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων.