ΓΔ: 1440.52 0.33% Τζίρος: 51.46 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Αγώνα για να μείνουν κερδοφόρες κάνουν οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων

Το πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους και ο αθέμιτος ανταγωνισμός από παραβατικούς βενζινάδες στραγγαλίζουν τον κλάδο, ενώ καλείται να επενδύσει μεγάλα ποσά για τα «πράσινα» πρατήρια.

Οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων τα τελευταία χρόνια «δοκιμάζονται» από τον αθέμιτο ανταγωνισμό και τα πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους. Καταγράφουν σωρευτικές ζημιές -σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ- 450 εκατ ευρώ, ως απόρροια και της υπερδεκαετούς κρίσης που μείωσε δραστικά την κατανάλωση.

Ενδεικτικό των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν είναι το γεγονός ότι από 8.500 πρατήρια το 2012 σήμερα λειτουργούν περίπου 5.000. Σε καλύτερη μοίρα είναι οι εταιρείες εκείνες που έχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς στα αεροπορικά καύσιμα και δραστηριοποιούνται και στις διεθνείς πωλήσεις (trading).

Το πρώτο «χτύπημα» έχει έλθει εκ των έσω. Πολλά βενζινάδικα επιδίδονται σε ελλειμματικές παραδόσεις, νοθεία και λαθρεμπόριο. Έτσι, οι ιδιοκτήτες τους έχουν τη δυνατότητα να πωλούν κάτω του κόστους και να προσελκύουν τους καταναλωτές εις βάρος των νομοταγών ιδιοκτητών που βλέπουν το τζίρο τους να μειώνεται δραστικά. Εξού τα λουκέτα και οι πωλήσεις πρατηρίων, τα οποία πολλές φορές, όπως κατήγγειλε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννης Αληγιζάκης,  περνούν στα χέρια παραβατικών βενζινάδων. 

Ακόμη και όμως και μεταξύ των νομοταγών πρατηριούχων ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί. Αιτία, το πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους που έχει θεσπιστεί από το 2021 και πρόσφατα πήρε παράταση για έξι μήνες. Όπως αναφέρουν από το ΣΕΕΠΕ, πλαφόν μπαίνει σε έκτακτες περιπτώσεις, όταν για παράδειγμα υπάρχει έλλειψη καυσίμων. Τώρα, απλώς το μέτρο το χαρακτηρίζουν τιμωρητικό.

Όπως εξηγούν, το περιθώριο μεικτού κέρδους το 2010 ήταν στο 8%, το 2022 στο 3% και σήμερα έχει υποχωρήσει στο 2%, ενώ από το 2021 και μετά έχουν αυξηθεί λόγω πληθωρισμού τα κόστη χρηματοδότησης, μεταφορών και μισθοδοσίας, χωρίς να γίνει κάποια διορθωτική κίνηση από την κυβέρνηση, με αποτέλεσμα τα βενζινάδικα να ασφυκτιούν και να γράφουν ζημιές, αφού είναι υποχρεωμένα να λειτουργούν με οριακό ή αρνητικό περιθώριο καθαρού κέρδους.

Μεγάλος χαμένος ο καταναλωτής

Αυτή η κατάσταση έχει μεγάλο χαμένο και τον καταναλωτή. Και αυτό γιατί οι εταιρείες πωλούν κοντά στο πλαφόν για να επιβιώσουν, οπότε ο καταναλωτής δεν έχει επιλογή, ακόμη και αν προτιμά τις πολύ χαμηλές τιμές που όμως γυρίζουν μπούμερανγκ αφού ποτέ δεν λαμβάνει την ποσότητα για την οποία πληρώνει και έχει και κίνδυνο να πάθει ζημιά ο κινητήρας από τα νοθευμένα καύσιμα. Ταυτόχρονα, πληρώνει τη δεύτερη ακριβότερη βενζίνη στην ευρωζώνη, λόγω των υψηλών φορολογικών επιβαρύνσεων, αφού στην τιμή του λίτρου το 60% είναι ειδικός φόρος κατανάλωσης και ΦΠΑ.

Το πρόβλημα πάντως με τη νοθεία και το λαθρεμπόριο εκτιμάται ότι θα αντιμετωπιστεί με την εφαρμογή από 1/1/2025 του νέου συστήματας εισροών- εκροών στα πρατήρια από την ΑΑΔΕ. Το νέο σύστημα θα περιλαμβάνει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και όχι μόνο τα πρατήρια. Παράλληλα, η νομοθεσία προβλέπει πολύ αυστηρές τιμές για τους παραβάτες.

Νέα επιβάρυνση από επενδύσεις σε «πράσινα» πρατήρια

Σε αυτό το επιχειρηματικό περιβάλλον, οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων καλούνται να επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστη για να δημιουργήσουν το πρατήριο του μέλλοντος. Και αυτό γιατί πολλοί από τους εθνικούς στόχους πολιτικής για την Ενέργεια και το Κλίμα επηρεάζουν άμεσα τον κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς για να επιτευχθούν απαιτούνται μέτρα περιορισμού της κατανάλωσης πετρελαιοειδών.

Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η ετήσια κατανάλωση προϊόντων πετρελαίου για ενεργειακή χρήση θα υποχωρήσει κατά 8% το 2025 και κατά 23% το 2030 σε σύγκριση με το 2015, δημιουργώντας σοβαρές πιέσεις στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. 

Στον τομέα των Μεταφορών, η μείωση της κατανάλωσης πετρελαιοειδών θα αντιμετωπιστεί με την υποκατάσταση με ηλεκτρική ενέργεια (ηλεκτροκίνηση), αέρια καύσιμα (προηγμένα και συνθετικά βιοκαύσιμα) και πράσινο υδρογόνο, καθώς και με ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης.  

Για να «στηθεί» το πρατήριο του μέλλοντος ή «πράσινο» πρατήριο θα χρειαστούν δεκάδες εκατομμύρια επενδύσεις που αυτή την περίοδο δεν είναι διαθέσιμα, ιδίως για εκείνες τις εταιρείες που παρουσιάζουν ζημιές ή οριακή κερδοφορία.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ αναφέρθηκε και σε αυτό το θέμα υποστηρίζοντας τα εξής: «Εμείς ως ΣΕΕΠΕ πιστεύουμε ότι η πράσινη μετάβαση θα πρέπει να γίνει μέσα από πολλές και διαφορετικές τεχνολογίες. Υποστηρίζουμε την πράσινη μετάβαση, αλλά αυτή θα πρέπει να υλοποιηθεί με ρεαλισμό και σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς». Αναφέρθηκε μάλιστα στο θέμα της ηλεκτροκίνησης λέγοντας πως οι εταιρείες έχουν αρχίσει και επενδύουν, αλλά για να αδειοδοτηθεί ένας σταθμός φόρτισης χρειάζονται οκτώ με δεκαπέντε μήνες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μηδενικά κέρδη ή ζημιές από τα βενζινάδικα για τις εταιρείες εμπορίας

Στα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις στηρίζονται οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Υψηλά επιτόκια και ανάγκες επενδύσεων σε σύγχρονα πρατήρια δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας για τους «μικρούς» του κλάδου.
akinita_real estate
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Golden Visa: Τα δισ. από ξένους σε κατοικίες και η στεγαστική κρίση

Έκλεισαν δέκα χρόνια από την έναρξη του μέτρου, έφερε επενδύσεις 6 δισ. από ξένους και ανέβασε τιμές και ενοίκια για τους Έλληνες. Δεν ήταν καταλυτική η επίδρασή του στη στεγαστική κρίση, υποστηρίζουν μεσίτες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα πραγματικά ποσά που ποντάρουν οι Έλληνες στον τζόγο

Αναμορφωμένα στοιχεία χωρίς την ανακύκλωση κερδών έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΕΠΠ. Τα ποσά που πόνταραν οι Έλληνες το δίμηνο Ιανουαρίου -Φεβρουαρίου ήταν 2,6 δισ. ευρώ. Η μανία για τον τζόγο όμως παραμένει αφού και τα αναμορφωμένα μεγέθη είναι μεγαλύτερα από πέρυσι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

E-mail σε πρατήρια καυσίμων για υποβολή αρχείων έστειλε η ΑΑΔΕ

Η ΑΑΔΕ ενημερώνει ότι, μέχρι τις 30 Απριλίου 2024, οι πρατηριούχοι πρέπει να υποβάλουν τις άδειες, τα πιστοποιητικά και τις δηλώσεις της εγκατάστασής τους, στα διυλιστήρια ή τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων, με τις οποίες συναλλάσσονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Τα μέτρα που πρέπει να λάβουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών

Στην Απόφαση εξειδικεύονται η διαδικασία επιβολής κυρώσεων στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και στα διυλιστήρια που δεν θα τηρήσουν τα μέτρα δέουσας επιμέλειας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενημέρωση από τις εταιρείες για τις παραβάσεις πρατηρίων απαιτεί η ΑΑΔΕ

Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων ή προϊόντων διυλιστηρίου υποχρεούνται να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ αν κάποιο πρατήριο έχει πραγματοποιήσει παραβάσεις. Η εντολή της ΑΑΔΕ προς τις εταιρείες.