ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Μηδενικά κέρδη ή ζημιές από τα βενζινάδικα για τις εταιρείες εμπορίας

Στα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις στηρίζονται οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Υψηλά επιτόκια και ανάγκες επενδύσεων σε σύγχρονα πρατήρια δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας για τους «μικρούς» του κλάδου.

Μαγική εικόνα προκύπτει από τα κέρδη των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών το 2022 (τελευταία επίσημα στοιχεία) καθώς το τελικό αποτέλεσμα οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στις πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων και σε διεθνείς πωλήσεις (trading) με την υπόλοιπη ελληνική αγορά καυσίμων να «προσφέρει» μηδενικά έως και αρνητικά περιθώρια κέρδους.

Όπως αποκαλύπτει μελέτη του ΙΟΒΕ που ανέλυσε ισολογισμούς 12 μελών του Συνδέσμου Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (Aegean Oil, Avin Oil, BP Ελληνική, Coral, Coral Gas, EKO, ΕΛΙΝΟΙΛ, ΕΤΕΚΑ, LPC, MELCO Oil, Revoil, Shell & MOH Aviation), τα συνολικά καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 65,1 εκατ. από 44,7 εκατ ευρώ το 2021 αλλά τα 63,3 εκατ. ευρώ προήλθαν τις πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων και από trading, ενώ μόλις τα 1,8 εκατ. ευρώ προήλθαν από την υπόλοιπη εσωτερική αγορά (diesel, βενζίνη, πετρέλαιο θέρμανσης κ.α.).

Χαρακτηριστικά είναι τα περιθώριο των προ φόρων κερδών: Το μέσο περιθώριο ήταν 0,5% αλλά το μέσο περιθώριο για τα αεροπορικά καύσιμα ήταν 1,8% και μηδενικό για την υπόλοιπη εσωτερική αγορά. 

Σωρευτικές ζημιές 396 εκατ. ευρώ για τον κλάδο

Έτσι, αν απομονωθούν οι επιδόσεις των εταιρειών εμπορίας που πωλούν αεροπορικά καύσιμα ή δραστηριοποιούνται σε διεθνείς πωλήσεις και εμπόριο (trading) προκύπτει ότι τα κέρδη του κλάδου συρρικνώνονται, ενώ και οι ζημιές των προηγούμενων ετών διογκώνονται ακόμα περισσότερο, φτάνοντας σωρευτικά (μετά από την πληρωμή φόρων) τα -396 εκατ. ευρώ την περίοδο 2010-2022. Ορισμένες εταιρείες μάλιστα -όπως η ΕΚΟ- ακολούθησαν επιθετική εμπορική πολιτική για να στηρίξουν ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού αλλά και για κερδίσουν μερίδια αγοράς 

Η αξία πωλήσεων των εξεταζόμενων εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών το 2022 ανήλθε σε 17,8 δισ. ευρώ αυξημένη κατά 69,2% σε σύγκριση με το 2021 και υπερδιπλάσια σε σύγκριση με το 2020. Η αύξηση αυτή οφείλεται στην ενίσχυση του όγκου πωλήσεων και στην κατακόρυφη άνοδο των διεθνών τιμών των προϊόντων πετρελαίου, η οποία το 2022 οδήγησε σε αύξηση του κόστους πωληθέντων κατά 71,6% έναντι του 2021.

Τα μικτά κέρδη των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών έφτασαν τα 528 εκατ. το 2022 από 456,8 εκατ. ευρώ το 2021.
Οι ανάγκες σε κεφάλαιο κίνησης αυξήθηκαν σημαντικά στα 577 εκατ. ευρώ από 462 εκατ. ευρώ, ενώ ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός εκτινάχθηκε από τα 274,2 εκατ. ευρώ το 2021 στα 427,3 εκατ. ευρώ το 2022.

Η αναπλήρωση των πετρελαιοειδών και το σύγχρονο πρατήριο 

Εν τω μεταξύ, η αύξηση του κόστους χρηματοδότησης εντός του 2023 θα επηρεάσει τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών εξαιτίας των υψηλών αναγκών σε κεφάλαια κίνησης για την κτήση των προϊόντων πετρελαίου συμπεριλαμβανομένης της πληρωμής του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

Παράλληλα, πολλοί από τους εθνικούς στόχους πολιτικής για την Ενέργεια και το Κλίμα επηρεάζουν
άμεσα τον κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς για να επιτευχθούν απαιτούνται μέτρα περιορισμού της κατανάλωσης πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η ετήσια κατανάλωση προϊόντων πετρελαίου για ενεργειακή χρήση θα υποχωρήσει κατά 8% το 2025 και κατά 23% το 2030 σε σύγκριση με το 2015, δημιουργώντας σοβαρές πιέσεις στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. 

Στον τομέα των Μεταφορών, η μείωση της κατανάλωσης πετρελαιοειδών θα αντιμετωπιστεί με την υποκατάσταση με ηλεκτρική ενέργεια (ηλεκτροκίνηση), αέρια καύσιμα (προηγμένα και συνθετικά βιοκαύσιμα) και πράσινο υδρογόνο καθώς και σε ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης. Το κόστος για τα νέα σύγχρονα πρατήρια δημιουργεί ένα επιπλέον βάρος για τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών του κλάδου και περισσότερο για εκείνες που παρουσιάζουν ζημιές ή οριακή κερδοφορία.

Σύμφωνα με τη μελέτη, στις εξεταζόμενες εταιρείες του κλάδου το 2022 εργάστηκαν 1.745 άτομα το 2022, από 1.777 το 2021, οι συνολικές επενδύσεις του κλάδου ενισχύθηκαν κατά 9,1%, σε 82,9 εκατ. ευρώ, ενώ ο αριθμός των πρατηρίων περιορίστηκε σε 4.952 από 5.565 το 2021 (-11%).

ΕταιρείαΜικτό Περιθώριο Κέρδους Περιθώριο Κέρδους (Ζημιάς) προ φόρων 
ΕΚΟ 2,30%-0,40%
BP Ελληνική 4,50%3,50%
Melco Petroleum 20,80%14,30%
Revoil 3,30%0,70%
Coral 3,10%0,40%
ELINOIL 1,80%0,50%
AVINOIL 3,30%0,50%
ETEKA 1,60%0,00%
LPC 19,80%12,00%
Shell MOH Aviation 5,40%3,00%
Coral Gas 9,60%0,60%
Aegean Oil 3,70%0,20%
Σύνολο3,00%0,50%
Αεροπορικά και Trading2,80%1,80%
Πωλήσεις Εσωτερικού3,00%0%

Πηγή: ΙΟΒΕ 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κοντά στο μηδέν τα περιθώρια κέρδους για τον κλάδο εμπορίας καυσίμων

Υπερκέρδη μόνο στη διύλιση, ενώ η εμπορία πλήττεται από μείωση όγκων και τιμών και αθέμιτο ανταγωνισμό από παραβατικούς πρατηριούχους. Σε καλύτερη μοίρα οι εταιρείες με αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγώνα για να μείνουν κερδοφόρες κάνουν οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων

Το πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους και ο αθέμιτος ανταγωνισμός από παραβατικούς βενζινάδες στραγγαλίζουν τον κλάδο, ενώ καλείται να επενδύσει μεγάλα ποσά για τα «πράσινα» πρατήρια.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πάρτι παραβατικότητας στα καύσιμα, οι ποινικοί ελέγχουν την αγορά

Ελλειμματικές παραδόσεις, νοθεία και λαθρεμπόριο στην ημερήσια διάταξη. Οι παραβατικοί πωλούν κάτω του κόστους και οι υπόλοιποι πρατηριούχοι ασφυκτιούν. Ολοκληρωμένο σύστημα εισροών - εκροών ζητούν οι εταιρείες εμπορίας.
Attica-Group-Aero-Highspeed
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Attica Group: Ισχυρά μεγέθη το 2023, τομές μετά την τραγωδία στον Πειραιά

Αλλαγές στη λειτουργία του ομίλου με βάση τις προτάσεις που θα υποβάλουν ειδικοί σύμβουλοι. Φθηνότερα καύσιμα και μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023 σε σχέση με το 2022. Τέλος Νοεμβρίου η συγχώνευση με την ΑΝΕΚ.
Siamisis, ELPE
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υποχώρηση πάνω από 20% στα περιθώρια διύλισης της Helleniq Energy

Υπερκέρδη το πρώτο τρίμηνο του 2023, αλλά από το δεύτερο τρίμηνο άρχισε η πτώση των περιθωρίων διύλισης. Εμπόδια στην επένδυση για «μπλε» υδρογόνο στην Ελευσίνα. Σχεδιάζονται εξαγορές στον τομέα των ΑΠΕ.
Petrelaio, Oil, Brent, WTI
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ και Motor Oil τα πραγματικά υπερκέρδη στην ενέργεια

Ανακοίνωσαν αθροιστικά προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 874 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο, από 72 εκατ. ευρώ το περσινό διάστημα. Τα περιθώρια διύλισης βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά, όπως και οι τιμές για τα παράγωγα προϊόντα του πετρελαίου.