Στη Σύρο φέτος, τα πράγματα είναι δύσκολα για τους ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ένας μοναδικός φορτιστής στο κατάστημα ΑΒ Βασιλόπουλος που βρίσκεται στο νησί είναι χαλασμένος εδώ και μια εβδομάδα και δεν υπάρχουν άλλες επιλογές, ενημερώνει ένας χρήστης την ομάδα «Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα» του Facebook.
«Η επικοινωνία με τον πάροχο αδύνατη. Μετά από τρεις μέρες και απεριόριστη αναμονή στο τηλέφωνο μου είπαν ότι είναι τεχνικό το πρόβλημα και δεν ξέρουν πότε και αν λυθεί!» γράφει ο χρήστης SP.
Στην ομάδα που αριθμεί σχεδόν 24.000 μέλη οι συζητήσεις είναι πολλές και ζωηρές. Αν και αναπτύσσονται διάφορα θέματα για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, τεχνικά και μη, το θέμα που συχνά κυριαρχεί είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αυτοί που επέλεξαν να οδηγούν το αυτοκίνητο του μέλλοντος.
Ένα ακόμα μέλος μιλάει για την πρόσφατη απόφασή του να κάνει μια «έκτακτη βόλτα» μέχρι τους πρόποδες του Ολύμπου με το ηλεκτρικό ΙΧ του και τη στάση που έκανε στο ΣΕΑ Κορινού. «Δουλεύει μόνο το ένα από τα δύο Totem αλλά τουλάχιστον δουλεύει...» αναφέρει ο GG.
Πρόκειται για μια δύσκολη κατάσταση που βιώνουν καθημερινά οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων EV (electric vehicles) τη στιγμή που ο κλάδος δοκιμάζεται από διάφορες προκλήσεις. Η έλλειψη υποδομών, η αναξιοπιστία των αυτοκινήτων και ο χρόνος που απαιτείται για την φόρτιση της μπαταρίας αποτελούν μεγάλα εμπόδια στην ανάπτυξή τους.
Η Ελλάδα ειδικά βρίσκεται σε μια δυσμενέστερη θέση σε σχέση με αρκετές άλλες χώρες της Ευρώπης. Είναι πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά τους στόχους για τις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μαζί με τη Μάλτα, την Κύπρο, την Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα σημεία φόρτισης που προσφέρονται στην Ελλάδα ανά εκατ. κατοίκων, ανέρχονται στα 53,2 έναντι των 287 στην Ευρώπη. Ουσιαστικά δίκτυο υπάρχει μόνο στην Αττική, όπου 132 σημεία φόρτισης αντιστοιχούν σε ένα εκατ. κατοίκους, ενώ στο Νότιο Αιγαίο ο αριθμός μειώνεται στο 5,7 και ακόμα περισσότερα στο 0,4 στο Βόρειο Αιγαίο.
Σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανά εκατ. κατοίκων | |
Ευρωπαϊκή Ένωση | 287,5 |
Ελλάδα | 53,2 |
Αττική | 132,5 |
Κεντρική Μακεδονία | 14,9 |
Κρήτη | 8,3 |
Νότιο Αιγαίο | 5,7 |
Δυτική Ελλάδα | 5,6 |
Πελοπόννησος | 4 |
Θεσσαλία | 3,5 |
Ήπειρος | 3 |
Δυτική Μακεδονία | 1,9 |
Αν. Μακεδονία, Θράκη | 1,9 |
Ιόνια Νησιά | 1,5 |
Στερεά Ελλάδα | 0,9 |
Βόρειο Αιγαίο | 0,4 |
Πηγή: Κομισιόν, Έκθεση Ευρωπαϊκού Εξαμήνου |
Όμως, όπως φαίνεται και από τις συζητήσεις στα κοινωνικά μέσα, ένας σημαντικός αριθμός εξ αυτών δεν λειτουργούν κάνοντας τη φόρτιση των αυτοκινήτων ακόμα πιο δύσκολη.
Και εδώ στοχεύουν τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης στην προσπάθεια της να οδηγήσει τη χώρα στα Ι.Χ μηδενικών ρύπων και το επόμενο βήμα της πράσινης μετάβασης.
Πληροφορίες αναφέρουν στο Business Daily ότι στη δημιουργία δικτύου επιπλέον 100.000 προσβάσιμων σημείων φόρτισης έως το 2030 στοχεύει η κυβέρνηση, όπως ορίζει το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, ωστόσο ο στόχος ενδεχομένως να αλλάξει καθώς ακόμα μπαίνουν οι τελικές πινελιές στο σχέδιο.
Η αναξιοπιστία και οι φωτιές
Παράλληλα, ωστόσο, ο κλάδος έχει δεχτεί πολλαπλά πλήγματα τον τελευταίο καιρό. Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αποδειχθεί πολύ λιγότερο αξιόπιστα, κατά μέσο όρο, από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, σύμφωνα με ορισμένες έρευνες, ενώ η συζήτηση σχετικά με το αν πιάνουν φωτιά πιο συχνά από τα συμβατικά ΙΧ συνεχίζεται.
Ο συγκεκριμένος φόβος μάλιστα ώθησε το υπουργείο Ναυτιλίας να περιορίσει τα ηλεκτρικά οχήματα που μεταφέρονται με τα πλοία της χώρας, αποτελώντας νέο εμπόδιο στην καθημερινότητα των ιδιοκτητών.
Συγκεκριμένα, για να εισέλθει ένα αμιγώς ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό αυτοκίνητο σε πλοίο το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας του δεν πρέπει να υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας για λόγους ασφαλείας.
Οι επιδοτήσεις
Στο μεταξύ, τρέχουν τα προγράμματα επιδοτήσεων στον κλάδο. Από τις αρχές Ιουνίου άνοιξε το πληροφοριακό σύστημα του 3ου κύκλου της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την υποδοχή αιτήσεων για την επιδότηση αγοράς ή μίσθωσης ηλεκτρικών οχημάτων.
Κύριο χαρακτηριστικό του νέου προγράμματος είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς πλέον υπάρχει μόνο ένα στάδιο, αυτό της υπαγωγής για πληρωμή, αφότου ο ενδιαφερόμενος αγοράσει το ηλεκτρικό όχημα.
Επίσης, αυξήθηκε η ανώτατη επιδότηση αυτοκινήτου για φυσικά πρόσωπα, από 8.000 ευρώ, που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στα 9.000 ευρώ. Η επιδότηση, εάν συνδυαστεί και με την αύξηση της απόσυρσης παλαιού οχήματος (προ 2010), από 1.000 ευρώ στα 2.000 ευρώ, ανέρχεται συνολικά στα 11.000 ευρώ.
Από τις αρχές Ιουνίου που ξεκίνησε το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», το υπουργείο Μεταφορών έχει λάβει 963 αιτήσεις, οι οποίες έχουν δεσμεύσει περίπου 4 εκατ. ευρώ. Η δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 33 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων, ενώ η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις 30 Απριλίου 2025.