Τρόπους να μην χαθεί το έργο της Πολιτείας Καινοτομίας που θα κατασκευαζόταν στο ακίνητο της ΧΡΩΠΕΙ αναζητά η κυβέρνηση. Το έργο στο παλιό ακίνητο της ΧΡΩΠΕΙ μετά από τέσσερα χρόνια που έχει προκηρυχθεί δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον εν αντιθέσει με το Thess Intec που δημιουργείται στη Θεσσαλονίκη.
Όπως ανέφερε χθες ο Διευθυντής της Μονάδας Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, Νίκος Σέργης στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Οικονομικών για τις δημόσιες επενδύσεις, πραγματοποιούνται διαβουλεύσεις με το υπουργείο Ανάπτυξης με στόχο να ανασχεδιαστεί το project της Πολιτείας Καινοτομίας στη ΧΡΩΠΕΙ, ώστε να προσελκύσει επενδυτές.
«Ο τελευταίος διαγωνισμός βγήκε άγονος καθώς δεν υπήρξε κανένας ενδιαφερόμενος, οπότε κοιτάζουμε με το υπ. Ανάπτυξης να δούμε πως μπορούμε να επανασχεδιάσουμε το έργο και να το κάνουμε πιο ελκυστικό για την αγορά. Θα μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε με νέο διαγωνισμό που μπορούμε να βγάλουμε γρήγορα από τη στιγμή που θα έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες», σημείωσε.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν στο BD πως είναι δυσάρεστο το γεγονός ότι δεν έχει προχωρήσει ακόμα το σχέδιο για την Πολιτεία Καινοτομίας στην Αθήνα, σε μια περίοδο που καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον για την ελληνική καινοτομία και αναβαθμίζεται η θέση της χώρας ως ευρωπαϊκός τεχνολογικός κόμβος. Σημειώνουν πως, όπως ήταν στημένο το σχέδιο, δεν μπορούσε να προχωρήσει και τονίζουν πως πρέπει να υπάρξουν αλλαγές ώστε να προσελκύσει επενδυτές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει πέσει στο τραπέζι, η Πολιτεία Καινοτομίας να ακολουθήσει τη «συνταγή» του Thess Intec με τμηματική ολοκλήρωση του έργου που θα μειώσει τον προϋπολογισμό και δεν θα αποτελεί ακόμα ένα «φαραωνικό σχέδιο» που θα ανεβάζει τον πήχη δυσκολίας για τους ενδιαφερόμενους.
Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των ενδιαφερόμενων σχημάτων για την Πολιτεία Καινοτομίας, έχουν υπάρξει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Dimand Real Estate, η Intracom Holdings – Intrakat και η Άκτωρ Παραχωρήσεις σε συνεργασία με φορείς καινοτομίας όπως το Επιστημονικό Πάρκο Πατρών και το Επιχειρηματικό Πάρκο Βαρκελώνης. Επίσης ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να συμμετέχει και ο Δήμος Αθηναίων στην αξιοποίηση του ακινήτου.
Το έργο που παραμένει «παγωμένο» από το 2021
Η Πολιτεία Καινοτομίας που σχεδιάζεται να δημιουργηθεί στα πρότυπα των Κέντρων Καινοτομίας (Innovation District) του εξωτερικού, πρόκειται να αποτελέσει ένα φυσικό χώρο, όπου μεγάλες επιχειρήσεις, ακαδημαϊκά ιδρύματα, νεοφυείς επιχειρήσεις (Startups) και Startup Incubator/Accelerators, θα φιλοξενούνται και συνεργάζονται, ενισχύοντας την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Αποτελεί ένα από τα μεγάλα έργα ανάπτυξης ακινήτων και ανάπλασης που επιχειρούνται στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, το οποίο θα μεταμορφώσει την όψη της περιοχής σε συνδυασμό με άλλα μεγάλα κτιριακά έργα που προγραμματίζονται εκεί, όπως το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.
Η εύκολη πρόσβαση τόσο από Πειραιά όσο και από το κέντρο της Αθήνας προέκρινε το ακίνητο της ΧΡΩΠΕΙ ως την πλέον κατάλληλη περιοχή για να δημιουργηθεί η πρώτη Πολιτεία Καινοτομίας στην πρωτεύουσα. Το ακίνητο που περιήλθε στο υπ. Ανάπτυξης το 2019, καταλαμβάνει συνολική έκταση 17.893 τ.μ., στην οποία περιλαμβάνεται βιομηχανικό συγκρότημα διατηρητέων κτηρίων. Επίσης, υπολογίζεται να αναπτυχθούν 35.700 τ.μ., όπου στις ανακαινισμένες εγκαταστάσεις υπολογίζεται πως θα απασχολούνται περισσότεροι από 2.400 εργαζόμενοι καθώς θα φιλοξενηθούν τμήματα R&D μεγάλων επιχειρήσεων, Start Ups, Spin Offs, Incubators, Accelerators και Ερευνητικά Κέντρα.
Όπως αναφέρεται στην Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στους χώρους προβλέπονταν η δημιουργία εκθεσιακού χώρου, συνεδριακού κέντρου, λειτουργία εμπορικών καταστημάτων, αναψυκτηρίων, γυμναστήρια, καταλύματα (για ερευνητές και επισκέπτες), αλλά και δύο υπόγειων σταθμών στάθμευσης περίπου 600 οχημάτων για τις ανάγκες εργαζομένων και επισκεπτών καθώς και χώροι Η/Μ εγκαταστάσεων.
Από το 2021 και μέχρι σήμερα έχουν προκηρυχθεί τρεις διαγωνισμοί για το έργο προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ χωρίς όμως να έχει υπάρξει καμία προσφορά, και την τελευταία φορά είχε φτάσει μια ανάσα από το οριστικό «ναυάγιο». Το γεγονός ότι το έργο δεν μπόρεσε να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης χάνοντας την ευκαιρία να αντλήσει ευρωπαϊκούς πόρους, έχει αφαιρέσει «πόντους» από το επενδυτικό ενδιαφέρον που θα μπορούσε να υπάρξει σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.
Έχουν υπάρξει αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού όπως η αλλαγή της χρονικής διάρκειας της ΣΔΙΤ, καθώς αντί για 30 χρόνια εκμετάλλευσης, που προβλεπόταν στην αρχική προκήρυξη, η διάρκεια αυξήθηκε στα 45 χρόνια ώστε να γίνει βιώσιμη η επένδυση, ενώ στο τελευταίο τεύχος του διαγωνισμού η διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης αυξήθηκε στα 90 έτη από την ημερομηνία υπογραφής της.