ΓΔ: 1407.03 -0.97% Τζίρος: 71.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Αποσύρουν ανατιμήσεις προϊόντων για να μπορούν να κάνουν προσφορές

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι κυβερνητικές ρυθμίσεις προσπαθούν να ερμηνεύσουν σούπερ μάρκετ και προμηθευτές. Θα επιτρέπονται προσφορές σε 44 κατηγορίες προϊόντων όταν πλησιάζει η ημερομηνία λήξης.

Στη δίνη της... αποκωδικοποίησης των νέων κανόνων λειτουργίας της αγοράς έχουν «βυθιστεί» οι επιτελείς των επιχειρήσεων, κυρίως των προμηθευτικών, αλλά και του λιανεμπορίου. Χρειάστηκε μάλιστα να εκδοθούν χθες δύο νέες υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες διευκρίνισαν τις προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις της 26ης Ιανουαρίου.

Και, όπως έλεγαν πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD, είναι αμφίβολο αν την 1η Μαρτίου θα είναι έτοιμες οι επιχειρήσεις να εφαρμόσουν τους νέους κανόνες. Υπολείπονται μόνο 13 ημέρες ως την κρίσιμη ημερομηνία. Ως εκ τούτου μάλιστα έλεγαν –και το έχουν ζητήσει από το υπουργείο Ανάπτυξης– ότι δεν αποκλείεται μία ολιγοήμερη παράταση για να ολοκληρωθεί με επάρκεια η προετοιμασία των επιχειρήσεων, με βάση το νέο πλαίσιο.

Κρίθηκε μάλιστα σκόπιμο να καταγραφούν πλήρως οι κατηγορίες των προϊόντων, στα οποία απαγορεύονται για τρεις μήνες οι προωθητικές ενέργειες, δηλαδή οι προσφορές, εφόσον προηγουμένως έχουν γίνει ανατιμήσεις. Έτσι στις χθεσινές υπουργικές αποφάσεις δημιουργήθηκε μία λίστα κατηγοριών προϊόντων, που εντάσσονται σ΄ αυτή την απαγόρευση.

Παράλληλα, όμως, δόθηκε το περιθώριο για 44 κατηγορίες τροφίμων από τις προαναφερόμενες 60 κατηγορίες προϊόντων γενικότερα, να μπορούν να γίνουν προωθητικές ενέργειες, λίγες ημέρες πριν από την λήξη της διάρκειας ζωής τους. Κι αυτό προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα και στις ευπαθείς ομάδες καταναλωτών να αγοράσουν φθηνότερα προϊόντα τροφίμων και να μην προωθούνται στην καταστροφή.

Μάλιστα, στην υπουργική απόφαση ορίζεται ο αριθμός των ημερών, πριν από την λήξη της διάρκειας ζωής τους, που μπορεί να γίνει η προσφορά. Πρόκειται για διάστημα από 1 ημέρα ως και 30 ημέρες –στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι από 10 ως 20 ημέρες. Οι 14 εξ αυτών κατηγορίες είναι 1 ως και 5 ημέρες και οι 28 κατηγορίες είναι από 10 ως και 30 ημέρες πριν από την λήξη τους.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, στη διάρκεια του τελευταίου ενάμιση μήνα έχει παρατηρηθεί περιορισμένος αριθμός ανατιμήσεων, καθώς οι προμηθευτικές επιχειρήσεις επιδιώκουν να διατηρήσουν την ελευθερία τους για προσφορές. Υπήρξαν μάλιστα και περιπτώσεις εταιρειών που απέσυραν τους τιμοκαταλόγους τους και τους επανεμφάνισαν χωρίς ανατιμήσεις.

Οι ανατιμήσεις αφορούν κατά κανόνα προϊόντα τα οποία επηρεάζονται από τη διεθνή αγορά. Πηγές της αγοράς ανέφεραν χαρακτηριστικά την περίπτωση του κακάο, που υπάρχει σοβαρό πρόβλημα παραγωγής και δεν ήταν δυνατόν να μην ανατιμηθούν τα προϊόντα που το χρησιμοποιούν ως πρώτη ή βοηθητική ύλη. Είναι η περίπτωση του ελαιολάδου, που είναι γνωστά τα προβλήματα παραγωγής του σ΄όλη την λεκάνη της Μεσογείου και φυσικά στην Ελλάδα. Και στην περίπτωση του χυμού πορτοκαλιού, του οποίου βασική χώρα εξαγωγής είναι η Βραζιλία, της οποίας η παραγωγή έχει υποστεί σοβαρές καταστροφές, με αποτέλεσμα η τιμή ανά τόνο να έχει τριπλασιαστεί.

Επίσης οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι αναφορικά με το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη μείωση του μικτού περιθωρίου κέρδους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στις –τελικώς– επτά κατηγορίες προϊόντων, στις οποίες οι προμηθευτές μειώνουν κατά 30% τις παροχές επί του τιμοκαταλόγου, πως υπάρχει καλή διάθεση μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων –η κάθε περίπτωση βεβαίως είναι ξεχωριστή– και ως εκ τούτου θα βρεθεί λύση.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι περιμένει η αγορά από τον Θεοδωρικάκο: Μηνύματα μέσω... προστίμων

Πολιτική... μαστιγίου ακολουθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, με κατακόρυφη αύξηση των προβλεπόμενων προστίμων, παρότι οι τιμές βρίσκονται ήδη σε πτώση και αναμένεται να υποχωρήσουν ταχύτερα από τον Οκτώβριο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τον Απρίλιο έγινε η πρώτη μείωση τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το ποσοστό της μείωσης ήταν 0,1%, σύμφωνα με την έρευνα της Circana, ενώ αυξήθηκαν ο όγκος και η αξία των πωλήσεων. Αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και διαμορφώθηκε στο 27,1%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άρχισε η... αποκαθήλωση τιμών στα τρόφιμα, καλά νέα και για το ελαιόλαδο

Σε πτωτική πορεία θα μείνουν στο ορατό μέλλον οι τιμές στα σούπερ μάρκετ, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς. Αποκλιμάκωση αναμένεται και στο ελαιόλαδο χάρη στην αύξηση της παραγωγής.