Στη δίνη της... αποκωδικοποίησης των νέων κανόνων λειτουργίας της αγοράς έχουν «βυθιστεί» οι επιτελείς των επιχειρήσεων, κυρίως των προμηθευτικών, αλλά και του λιανεμπορίου. Χρειάστηκε μάλιστα να εκδοθούν χθες δύο νέες υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες διευκρίνισαν τις προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις της 26ης Ιανουαρίου.
Και, όπως έλεγαν πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD, είναι αμφίβολο αν την 1η Μαρτίου θα είναι έτοιμες οι επιχειρήσεις να εφαρμόσουν τους νέους κανόνες. Υπολείπονται μόνο 13 ημέρες ως την κρίσιμη ημερομηνία. Ως εκ τούτου μάλιστα έλεγαν –και το έχουν ζητήσει από το υπουργείο Ανάπτυξης– ότι δεν αποκλείεται μία ολιγοήμερη παράταση για να ολοκληρωθεί με επάρκεια η προετοιμασία των επιχειρήσεων, με βάση το νέο πλαίσιο.
Κρίθηκε μάλιστα σκόπιμο να καταγραφούν πλήρως οι κατηγορίες των προϊόντων, στα οποία απαγορεύονται για τρεις μήνες οι προωθητικές ενέργειες, δηλαδή οι προσφορές, εφόσον προηγουμένως έχουν γίνει ανατιμήσεις. Έτσι στις χθεσινές υπουργικές αποφάσεις δημιουργήθηκε μία λίστα κατηγοριών προϊόντων, που εντάσσονται σ΄ αυτή την απαγόρευση.
Παράλληλα, όμως, δόθηκε το περιθώριο για 44 κατηγορίες τροφίμων από τις προαναφερόμενες 60 κατηγορίες προϊόντων γενικότερα, να μπορούν να γίνουν προωθητικές ενέργειες, λίγες ημέρες πριν από την λήξη της διάρκειας ζωής τους. Κι αυτό προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα και στις ευπαθείς ομάδες καταναλωτών να αγοράσουν φθηνότερα προϊόντα τροφίμων και να μην προωθούνται στην καταστροφή.
Μάλιστα, στην υπουργική απόφαση ορίζεται ο αριθμός των ημερών, πριν από την λήξη της διάρκειας ζωής τους, που μπορεί να γίνει η προσφορά. Πρόκειται για διάστημα από 1 ημέρα ως και 30 ημέρες –στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι από 10 ως 20 ημέρες. Οι 14 εξ αυτών κατηγορίες είναι 1 ως και 5 ημέρες και οι 28 κατηγορίες είναι από 10 ως και 30 ημέρες πριν από την λήξη τους.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, στη διάρκεια του τελευταίου ενάμιση μήνα έχει παρατηρηθεί περιορισμένος αριθμός ανατιμήσεων, καθώς οι προμηθευτικές επιχειρήσεις επιδιώκουν να διατηρήσουν την ελευθερία τους για προσφορές. Υπήρξαν μάλιστα και περιπτώσεις εταιρειών που απέσυραν τους τιμοκαταλόγους τους και τους επανεμφάνισαν χωρίς ανατιμήσεις.
Οι ανατιμήσεις αφορούν κατά κανόνα προϊόντα τα οποία επηρεάζονται από τη διεθνή αγορά. Πηγές της αγοράς ανέφεραν χαρακτηριστικά την περίπτωση του κακάο, που υπάρχει σοβαρό πρόβλημα παραγωγής και δεν ήταν δυνατόν να μην ανατιμηθούν τα προϊόντα που το χρησιμοποιούν ως πρώτη ή βοηθητική ύλη. Είναι η περίπτωση του ελαιολάδου, που είναι γνωστά τα προβλήματα παραγωγής του σ΄όλη την λεκάνη της Μεσογείου και φυσικά στην Ελλάδα. Και στην περίπτωση του χυμού πορτοκαλιού, του οποίου βασική χώρα εξαγωγής είναι η Βραζιλία, της οποίας η παραγωγή έχει υποστεί σοβαρές καταστροφές, με αποτέλεσμα η τιμή ανά τόνο να έχει τριπλασιαστεί.
Επίσης οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι αναφορικά με το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη μείωση του μικτού περιθωρίου κέρδους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στις –τελικώς– επτά κατηγορίες προϊόντων, στις οποίες οι προμηθευτές μειώνουν κατά 30% τις παροχές επί του τιμοκαταλόγου, πως υπάρχει καλή διάθεση μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων –η κάθε περίπτωση βεβαίως είναι ξεχωριστή– και ως εκ τούτου θα βρεθεί λύση.