Επάνοδο στις τουριστικές αγορές σημειώνουν τα υδροπλάνα, καθώς εξυπηρετούν την αγορά πολυτελείας που διεκδικεί όλο και περισσότερο η Ελλάδα. Ο αγώνας στον τουρισμό πολυτελείας παίζεται σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό ταμπλό. Η αναζήτηση για νέες κορυφαίες υπηρεσίες με τρόπο φιλικό στο περιβάλλον ενθαρρύνει τη δημιουργία νέων καινοτόμων υπηρεσιών ή και την επιστροφή παλαιότερων υπηρεσιών με ανανεωμένη μορφή, όπως συμβαίνει με τα υδροπλάνα.
Ένα νέο επενδυτικό κύμα στα αμφίβια αεροπλάνα πραγματοποιείται τον τελευταίο καιρό στις ΗΠΑ, την Αυστραλία και χώρες της Ασίας με έμφαση στους κινητήρες νέας τεχνολογίας. Στη νοτιοανατολική Ασία χώρες όπως η Ταϊλάνδη και η Καμπότζη ετοιμάζουν νέα δρομολόγια για το 2024, ενώ λίγο πιο πέρα στις Μαλδίβες παρέχεται ο μεγαλύτερος στόλος υδροπλάνων στον κόσμο.
Πρόκειται για κορυφαίες τουριστικές αγορές που επενδύουν σε μεταφορικά μέσα ουδέτερα σε άνθρακα με στόχο την αξιοποίηση του φυσικού κάλλους σε απομακρυσμένες και μη περιοχές όλο το χρόνο. Ειδικοί τονίζουν ότι η άμεση και γρήγορη πρόσβαση που προσφέρει ο τρόπος μεταφοράς μέσω του υδατοδρομίου προσελκύει ταξιδιώτες με «μεγάλα βαλάντια» που χρησιμοποιούν, επίσης, και ιδιωτικά τζετ.
«Τα υδροπλάνα είναι η επόμενη εξέλιξη των ιδιωτικών τζετ και έχουν γίνει σύμβολο κύρους», υποστηρίζει ο Doug Gollan, ειδικός στα ιδιωτικά τζετ και ιδρυτής του Private Jet Card Comparisons. «Οι ταξιδιώτες πετούν ιδιωτικά για εξοικονόμηση χρόνου και ευκολία, δύο πλεονεκτήματα που παρέχονται και από τα υδροπλάνα», τονίζει ο ίδιος.
Οι επενδυτικές προοπτικές στον κλάδο είναι ισχυρές. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Verified Market Research, το μέγεθος της αγοράς υδροπλάνων διεθνώς αποτιμάται στα 348,5 εκατ. δολάρια (για το 2021) και αναμένεται να φτάσει τα 844,5 εκατ. δολάρια το 2030 με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης που υπερβαίνει το 10% για την περίοδο 2023 έως 2030.
«Η αγορά υδροπλάνων καθοδηγείται κυρίως από παράγοντες όπως η αυξημένη ζήτηση για τον τουρισμό περιπέτειας, οι ανάγκες έκτακτων περιστατικών και διάσωσης σε παράκτιες περιοχές και η διαθεσιμότητα προηγμένης τεχνολογίας που βελτιώνει την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των υδροπλάνων», τονίζει η εταιρεία έρευνας.
«Επιπλέον, το αυξανόμενο ενδιαφέρον για ηλεκτροκίνητα υδροπλάνα αναμένεται να οδηγήσει στην ανάπτυξη της αγοράς τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, η αγορά αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις, όπως το υψηλό λειτουργικό κόστος και οι περιορισμένες υποδομές», προσθέτει η ίδια. Στην Ευρώπη, εντούτοις, σημειώνονται περισσότερες «αναταράξεις» στην πορεία των υδροπλάνων. Μόνο η Nordic Seaplanes παρέχει προγραμματισμένες πτήσεις στην Ευρώπη, ενώ αποτυχημένες προσπάθειες έχουν σημειωθεί τόσο στην Ιταλία όσο και την Κροατία. Αξίζει να σημειωθεί, όμως, ότι σε χώρες όπως η Ισπανία και το Μαυροβούνιο παρατηρείται μια νέα δυναμική στο μεταφορικό μέσο.
Πρόοδος και στην Ελλάδα μετά τις καθυστερήσεις
Στην Ελλάδα, φαίνεται ότι προχωράει το εγχείρημα μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων. Η πρόσφατη δοκιμαστική πτήση της Hellenic Seaplanes από το υδάτινο πεδίο του Λαυρίου με κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης υποδηλώνει ότι σύντομα τα υδροπλάνα θα πετάξουν στην Ελλάδα. Μετά από τη συγκεκριμένη πτήση, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Παππάς έκανε λόγο για «ένα όνειρο που γίνεται σήμερα πραγματικότητα».
Στην πτήση επέβαιναν επίσης ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, η υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χριστίνα Αλεξοπούλου και ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ανδρέας Νικολακόπουλος. «Θέλουμε να προχωρήσουμε άμεσα στον συντονισμό, μαζί με τις ενέργειες και των συναρμόδιων Υπουργείων, έτσι ώστε να μεταβούμε γρήγορα στη δημιουργία υδάτινων πεδίων και υδατοδρομίων στα νησιά μας, για να δώσουμε πλέον την ευκαιρία σε περισσότερους επισκέπτες να έχουν τη δυνατότητα και την άνεση να τα επισκέπτονται, όχι μόνο για λόγους τουρισμού αλλά και για επιχειρηματικά θέματα, ακόμα και για λόγους υγείας», πρόσθεσε ο κ. Παππάς.
Στην συνέχεια, o CEO της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, εξηγεί ότι αυτή την άνοιξη – καλοκαίρι η εταιρεία θα είναι έτοιμη να ξεκινήσει στην περιοχή του Ιονίου. «Έχουμε ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για να μπούμε σε μια καθημερινή πτητική λειτουργία όπου θα διασυνδέσουμε Κέρκυρα – Παξούς, τα διαπόντια νησιά, Ιωάννινα, Πάτρα και όποιο άλλο υδατοδρόμιο ή υδάτινο πεδίο είναι έτοιμο να προστεθεί στο δίκτυο», υπογραμμίζει ο ίδιος. Ακολουθεί το καλοκαίρι, το δίκτυο των Σποράδων, Βόλος Σκόπελος-Αλόννησος-Σκύρος με επέκταση τα υδατοδρόμια και τα υδάτινα πεδία Εύβοιας και το επόμενο βήμα είναι η Αττική με την Τήνο, την Πάτμο και τη Σίφνο, σύμφωνα με τον κ. Χαραλάμπους.