ΓΔ: 2064.42 0.24% Τζίρος: 62.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:17:39
ereunes-thalassa-syntrivi aeroplanou
Φώτο: Shutterstock

Οι άνθρωποι ευθύνονται για το 90% των πετρελαιοκηλίδων στις θάλασσες

Σύμφωνα με έρευνα οι περισσότερες πετρελαιοκηλίδες βρίσκονται κοντά στις ακτές, οι μισές σε απόσταση έως περίπου 40 χιλιόμετρα από αυτές, ενώ το 90% σε απόσταση έως 160 χιλιόμετρα.

Ο πρώτος παγκόσμιος χάρτης των χρόνιων πετρελαιοκηλίδων στις θάλασσες και στους ωκεανούς του πλανήτη, τον οποίο ανέπτυξαν Κινέζοι και Αμερικανοί επιστήμονες, αποκαλύπτει ότι το 94% οφείλονται σε ανθρώπινες αιτίες, ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του αναμενομένου. Οι προηγούμενες εκτιμήσεις ήταν ότι περίπου οι μισές θαλάσσιες πετρελαιοκηλίδες είχαν ανθρωπογενή προέλευση και οι υπόλοιπες μισές προέρχονταν από φυσικές πηγές (με βάση όμως τη νέα εκτίμηση αυτό το ποσοστό δεν ξεπερνά το 6%).

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Φλόριντα (ΗΠΑ) και της Ναντζίνγκ (Κίνα), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», χρησιμοποίησαν περισσότερες από 560.000 εικόνες ραντάρ από τους δορυφόρους Sentinel για πάνω από 450.000 πετρελαιοκηλίδες παγκοσμίως, οι περισσότερες σχετικά μικρού μεγέθους, τις οποίες ανέλυσαν με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.

Διαπίστωσαν ότι οι περισσότερες πετρελαιοκηλίδες βρίσκονται κοντά στις ακτές, οι μισές σε απόσταση έως περίπου 40 χιλιόμετρα από αυτές, ενώ το 90% σε απόσταση έως 160 χιλιόμετρα, κυρίως πάνω στις βασικές οδούς της ναυσιπλοΐας. Η συνολική έκταση των πετρελαιοκηλίδων εκτιμάται σε περίπου 1,5 εκατ. τετραγωνικά χιλιόμετρα ή μια περιοχή υπερδιπλάσια της Γαλλίας.

Οι κυριότερες αιτίες των πετρελαιοκηλίδων είναι τα πλοία, οι αγωγοί και οι πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, η ρύπανση από παράκτιες δραστηριότητες, αλλά επίσης οι φυσικές διαρροές από τον πυθμένα της θάλασσας. Οι κηλίδες είναι λεπτά στρώματα πετρελαίου στην επιφάνεια του νερού, οι οποίες μετακινούνται συνεχώς από τους ανέμους και τα θαλάσσια ρεύματα, ενώ υφίστανται διάσπαση από τα κύματα.

Μεταξύ άλλων, οι κηλίδες έχουν σοβαρή επίπτωση στο φυτοπλαγκτόν που αποτελεί τη βάση της θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας. Επίσης άλλα μεγάλα θαλάσσια ζώα, όπως οι χελώνες και οι φάλαινες, υφίστανται σοβαρές βλάβες, όταν έρχονται σε επαφή με πετρελαιοκηλίδες καθώς αναπνέουν.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ESG

Η χρήση πράσινου αλουμινίου μειώνει εκπομπές αντίστοιχες 900.000 οχημάτων

Η μετάβαση σε πράσινο αλουμίνιο μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂ όσο 900.000 οχήματα, ενώ το κόστος έως το 2040 εκτιμάται σε μόλις 25 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή καθαρή τεχνολογία.
Επιχειρηματίας σε σύσκεψη
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου: Η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος και σύμμαχος Ευρώπης και ΗΠΑ

Ο υπουργός Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου υπογραμμίζει τον ρόλο της Ελλάδας ως στρατηγικού ενεργειακού κόμβου και αξιόπιστου συμμάχου των ΗΠΑ και της Ευρώπης, με έμφαση στο LNG και την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας.
Αντώνι Αλμπανέζι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Αλμπανέζι: Απορρίπτει τουρκική πρόταση για συνδιοργάνωση της συνόδου για κλίμα

Ο Άντονι Αλμπανέζι απορρίπτει την πρόταση της Τουρκίας για συνδιοργάνωση της επόμενης παγκόσμιας συνόδου για το κλίμα, επιμένοντας ότι η διοργάνωση πρέπει να γίνει στην Αδελαΐδα.
Αντώνι Αλμπανέζι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Η Αυστραλία λέει όχι στη συνδιοργάνωση COP με την Τουρκία

Ο Αυστραλός πρωθυπουργός Άντονι Αλμπανέζι απέρριψε τη συνδιοργάνωση της συνόδου του ΟΗΕ για το κλίμα με την Τουρκία, επιμένοντας να γίνει στην Αδελαΐδα. Αν δεν υπάρξει συμβιβασμός, υπάρχει κίνδυνος απόρριψης και των δύο υποψηφιοτήτων.
λιμάνι με κοντέινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Greenpeace: Σημαντική αύξηση εμπορίου πυρηνικών υλικών Γαλλίας-Ρωσίας

Η Greenpeace καταγγέλλει αυξημένες εξαγωγές πυρηνικών υλικών από Γαλλία προς Ρωσία εν μέσω πολέμου, καταγράφοντας φόρτωση επανεπεξεργασμένου ουρανίου με προορισμό τη Ρωσία στο λιμάνι Δουνκέρκης σε πλοίο με σημαία Παναμά.