Στην ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου σε καθημερινή βάση στρέφεται η κυβέρνηση, στοχεύοντας να φέρει το εναλλακτικό αυτό μέσο ψηλά στις επιλογές των πολιτών για τις μετακινήσεις τους. Η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο θα είναι έτοιμη να θεσμοθετηθεί στα τέλη της φετινής χρονιάς, ή το αργότερο έως τις αρχές της επόμενης.
Ανάμεσα στις αλλαγές που έρχονται με τη νέα αυτή στρατηγική είναι και κίνητρα για να μπει το ποδήλατο στην καθημερινότητά μας ως μέσο μεταφοράς κι όχι μόνο ως μέσο αναψυχής. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξουν ειδικά μέτρα και κίνητρα για τη χρήση του σε εμπορευματικές μεταφορές, όπως για παράδειγμα για delivery. Εξετάζεται ακόμα η παροχή κινήτρων σε εργαζόμενους για να χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως μεταφορικό μέσο από και προς τη δουλειά τους. Μέτρο που θα μπορούσε να φέρει σημαντική αποσυμφόρηση στους δρόμους, ειδικά σε ώρες αιχμής.
Παράλληλα, από τον επόμενο μήνα αναμένεται να «τρέξει» πρόγραμμα 30 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ διάθεσης κοινόχρηστων ποδηλάτων, συμβατικών και ηλεκτρικών, σε συνεργασία με 80 Δήμους.
Προϋπόθεση βέβαια για να συμβούν τα παραπάνω είναι ένας χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός που θα είναι φιλικός προς το ποδήλατο. Έτσι, στα σχέδια της στρατηγικής αυτής εντάσσεται και η κατασκευή ποδηλατοδρόμων στην Αττική που θα υπερβαίνουν τα 100 χιλιόμετρα με παράλληλη σύνδεση τους με το Μετρό της Κατεχάκη με την Πανεπιστημιούπολη και την Πολυτεχνειούπολη.
Στους σχεδιασμούς εντάσσεται ακόμα η επέκταση του άξονα ποδηλατοδρόμων προς το Καλλιμάρμαρο και το κέντρο της Αθήνας, ώστε να συνδεθεί τελικά με τον ποδηλατόδρομο Κηφισιά – Φάληρο και η ολοκλήρωση του μεγάλου ποδηλατόδρομου που θα συνδέει την Κηφισιά με το Φάληρο, συνολικού μήκους 27 χιλιομέτρων, μέσω της κατασκευής του τμήματος Γκάζι - Κηφισιά, ώστε να ολοκληρωθεί ο άξονας μεταξύ του φαληρικού όρμου και των βορείων προαστίων. Στο παραλιακό μέτωπο της πόλης θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος και πεζόδρομος μήκους 22 χιλιομέτρων, ο οποίος θα συνδέει το Νέο Φάληρο με τον Φλοίσβο, το Παλαιό Φάληρο, τον Άλιμο, τη Γλυφάδα και τη Βούλα.
Επιπλέον, μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα υπάρξει επιδότηση κατά 40% για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, ενώ στο εξής οι εταιρείες τουρισμού, διανομών και ενοικίασης δικύκλων θα μπορούν να προμηθεύονται για τους υπαλλήλους ή τους πελάτες τους μέχρι και 10 ποδήλατα, με επιδότηση έως και 800 ευρώ για καθένα.
Άλλωστε, από την αρχή των περιορισμών της πανδημίας, πολλοί ήταν εκείνοι, ειδικά στις μεγάλες πόλεις, που στράφηκαν στην επιλογή του ποδηλάτου, ενώ στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το μεγαλύτερο μέρος των αιτήσεων από την αρχή του έως και σήμερα αφορούν σε ηλεκτρικά ποδήλατα.
Είναι ενδεικτικό ότι στο τέλος του Μαΐου είχαν γίνει συνολικά 13.025 αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος (Ι.Χ., ποδηλάτου, δικύκλου/τρικύκλου) και οι 9.705 αφορούσαν σε ποδήλατα. Ωστόσο, σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, παρά τη ζήτηση, υπάρχουν μέχρι στιγμής και αρκετές καθυστερήσεις στις εγκρίσεις και στην αγορά, δημιουργώντας αρκετά παράπονα από πολίτες που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τις επιδοτήσεις και να προχωρήσουν στην απόκτηση ηλεκτρικού ποδηλάτου.