Η νέα κατάσταση που διαμορφώθηκε λόγω της πανδημίας του νέου κορονοϊού έδωσε τεράστια ώθηση στις υπηρεσίες τηλεϊατρικής στην Ελλάδα, παραδίδοντας στον ασθενή υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με χιλιάδες άτομα να εξετάζονται εξ αποστάσεως και τους ιατρούς να προσφέρουν την κατάλληλη φροντίδα σε κάθε περιστατικό με ασφάλεια.
Συγκεκριμένα πάνω από οκτώ χιλιάδες άτομα πραγματοποίησαν εγγραφή στο σύστημα τηλεϊατρικής που ενεργοποίησαν από την αρχή της υγειονομικής κρίσης οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Νοτίου Αιγαίου, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Ελλάδας. Tο σύστημα δέχτηκε κλήσεις ακόμη και από Έλληνες που ζουν στο Λονδίνο και σε άλλες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Σουηδίας και των ΗΠΑ καθώς και από αλλοδαπούς τουρίστες που βρέθηκαν στα νησιά των Κυκλάδων κατά τη διάρκεια του lockdown.
«Οι Έλληνες του εξωτερικού κάλεσαν εδώ γιατί δεν μπορούσαν να έχουν την αντίστοιχη σιγουριά στα συστήματα του εξωτερικού. Τα τελευταία λειτουργούν με τελείως διαφορετικό τρόπο, είναι αρκετά πιο "ψυχρά" και όταν κάποιος καλεί σε αυτά είναι σχεδόν αδύνατον να μιλήσει με κάποιον γιατρό. Στις περισσότερες περιπτώσεις επικοινωνεί με κάποια νοσοκόμα είτε, σπανιότερα, με κάποιον γενικό παθολόγο που προωθούν το περιστατικό. Αντίθετα, το σύστημα που θέσαμε σε λειτουργία στην Ελλάδα, με έδρα στη Θεσσαλία, είχε από την αρχή στόχο να φέρει την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας κοντά στον χρήστη. Έτσι, περισσότεροι από 500 γιατροί από όλη την Ελλάδα βρέθηκαν στη διάθεση των πολιτών για τηλεσυνεδρίες μέσω βιντεοκλήσης», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της ελληνογαλλικής start-up εταιρείας Dr. Button, Δημήτρης Μπαλαούρας.
Μια ώρα αρχύτερα σε λειτουργία
«Από την άλλη πλευρά, ενώ εδώ και χρόνια προετοιμαζόταν η συγκεκριμένη υπηρεσία, η πανδημία του κορονοϊού επιτάχυνε τις διαδικασίες για τη λειτουργία της. Έτσι αναδείχτηκε εκ των πραγμάτων η χρησιμότητα της τηλεϊατρικής σε μια καθημερινότητα όπου πολλοί αισθάνονται φόβο και αναρωτιούνται αν με βάση κάποια συμπτώματα που έχουν, έχουν προσβληθεί από τον κορονοϊό. Καθώς, μάλιστα, υπήρχε και η οδηγία να παραμείνουμε στο σπίτι, η πρόσβαση των Περιφερειών σε υπηρεσίες τηλεϊατρικής συνέβαλε σημαντικά στην αποκλιμάκωση αυτού του φόβου», σχολιάζει ο κ. Μπαλαούρας. Γνωστοποιεί, άλλωστε, ότι στην Κεντρική Μακεδονία εγγράφηκαν στις συγκεκριμένες εφαρμογές τηλεϊατρικής περισσότεροι από 90 γιατροί και 1500 πολίτες ενώ στο σύνολο των κλήσεων που έγιναν πανελλαδικά, μόνο ένα 5% των περιστατικών καταχωρήθηκαν από τους γιατρούς ως ύποπτα για Covid-19.
Έγκαιρη διάγνωση και αποφυγή περιττής μετάβασης σε νοσοκομείο
Σύμφωνα με γιατρούς που συμμετέχουν στην υπηρεσία, μητέρα κάλεσε για πληγή του παιδιού της, η οποία εκτιμήθηκε ως σταφυλόκοκκος και δόθηκε η πρέπουσα σύσταση. Σε άλλη περίπτωση τραύματος εκτιμήθηκε ότι δεν έχρηζε ραμμάτων από χειρουργό και δόθηκε η σύσταση για αντιμετώπιση με σκεύασμα από φαρμακείο. Επιπλέον αποφεύχθηκε η περιττή μετάβαση σε Νοσοκομείο, στην περίπτωση γυναίκας που κάλεσε αλλεργιολόγο για έντονο βήχα και δύσπνοια, τα οποία διαγνώστηκαν ως μη ύποπτο κρούσμα κορονοϊού και δόθηκαν οι κατάλληλες συμβουλές. Εξάλλου, ηλικιωμένος άνδρας με στηθάγχη, με τη βοήθεια του εγγονού του, πραγματοποίησε τηλεσυνεδρία με καρδιολόγο, ο οποίος βάσει των εξετάσεων και των συμπτωμάτων που παρουσίαζε ο άνδρας, τον παρέπεμψε για επείγουσα στεφανιογραφία και αγγειοπλαστική εν μέσω κορονοϊού. Διαπιστώθηκε, μάλιστα, εκ των υστέρων ότι ήταν θέμα χρόνου να πάθει έμφραγμα, καθώς βρέθηκαν πολλαπλές βλάβες και μία μείζων βλάβη σε κύρια αρτηρία.