Νέα μέτωπα στην πολυετή αντιπαράθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων με τους δύο αμερικανικούς κολοσσούς των πληρωμών, Visa και Mastercard ανοίγουν πριν ακόμη αναλάβει καθήκοντα η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μεγάλες επιχειρηματικές ενώσεις της Ευρώπης (European Association of Corporate Treasurers, Ecommerce Europe, EuroCommerce, Independent Retail Europe) εκφράζουν προς τις Βρυξέλλες την αγωνία τους για τα υπέρογκα κόστη που επιβάλλουν στις συναλλαγές οι δύο κυρίαρχες εταιρείες, παρά τα μεγάλα βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, με Οδηγίες και Κανονισμούς, αλλά και με την παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, που διαπίστωσε παραβάσεις ανταγωνισμού και υποχρέωσε τις δύο εταιρείες να μειώσουν τις προμήθειες στις συναλλαγές στην Ευρώπη με κάρτες που έχουν εκδοθεί εκτός Ευρώπης.
-- Όμως, επιχειρήσεις διαπιστώνουν τώρα ότι, με διάφορα τεχνάσματα, η Visa και η Mastercard έχουν καταφέρει να ανεβάσουν πάλι τις προμήθειες που αντλούν από την ευρωπαϊκή αγορά. Οι επιχειρήσεις περιμένουν μια άμεση παρέμβαση από την Κομισιόν, ίσως με μια νέα έρευνα για πρακτικές που παραβιάζουν τη νομοθεσία για τον ανταγωνισμό, γιατί τα υψηλά κόστη συναλλαγών «πνίγουν» τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα τις μικρότερες. Και δεν μπορούν να περιμένουν πότε θα κερδίσουν περισσότερο έδαφος οι άμεσες πληρωμές (όπως το IRIS στην Ελλάδα) ή θα κυκλοφορήσει το ψηφιακό ευρώ.
Πώς κάηκαν 1,35 δισ. στην Πτολεμαΐδα
Ήταν μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε ενεργειακές υποδομές στην ιστορία της χώρας, μια επένδυση μάλιστα που έγινε στα πιο δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Η υπερσύγχρονη λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα 5 της ΔΕΗ χρειάστηκε 1,35 δισ. για να στηθεί και η κατασκευή κράτησε σχεδόν μια δεκαετία. Παραδόθηκε στα τέλη του προηγούμενου χρόνου, αλλά δυστυχώς η ζωή της θα είναι πολύ μικρή: σύμφωνα με έγγραφο της ΔΕΗ για το χρονοδιάγραμμα απολιγνιτοποίησης, η Πτολεμαϊδα 5 θα τεθεί εκτός λειτουργίας από το 2026, καθώς διαπιστώνεται ότι όχι μόνο δεν είναι οικονομική η λειτουργία της με λιγνίτη, αλλά ούτε και με φυσικό αέριο. Πώς φθάσαμε εδώ; Άνθρωποι της ΔΕΗ που είχαν συμμετοχή στις αποφάσεις για την επένδυση το 2013 λένε ότι η υπερσύγχρονη μονάδα με τα δεδομένα της εποχής θα ήταν ιδιαίτερα αποδοτική για τη ΔΕΗ, αφού έκανε break even σε επίπεδα τιμών χονδρικής 80 – 85€/MWh. Όμως, εκείνη την εποχή η τιμή των δικαιωμάτων Co2 δεν ξεπερνούσε τα 30 ευρώ/τόνο. Σήμερα, έχει εκτιναχθεί στα 100 ευρώ και αυτό ανεβάζει το break even της μονάδας πάνω από τα 170€/MWh. Ακόμη και σε λειτουργία με φυσικό αέριο, που προϋποθέτει νέες μεγάλες επενδύσεις για τη μετατροπή της μονάδας, η λειτουργία της είναι αντιοικονομική, λένε οι ίδιες πηγές. Σίγουρα η ανατροπή σκηνικού στον ενεργειακό τομέα τα τελευταία χρόνια ήταν τόσο δραματική, που δεν θα μπορούσε κανείς να κατηγορήσει τη ΔΕΗ για την αστοχία των αποφάσεων για την Πτολεμαϊδα 5. Ωστόσο, δεν παύει να είναι η μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση στα ελληνικά χρονικά που είχε τόσο άδοξη κατάληξη.
Ερωτηματικά για τον φόρο στο ρεύμα
Σήμερα ψηφίζεται στη Βουλή η τροπολογία του ΥΠΕΝ για τον νέο φόρο που καλούνται να πληρώσουν οι ηλεκτροπαραγωγοί με φυσικό αέριο. Με το έκτακτο τέλος να ανέρχεται στα 10 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα φυσικού αερίου περίπου 45-50 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα εισπράξει η κυβέρνηση. Το ποσό θα χρηματοδοτήσει την επιδότηση που θα λάβουν οι καταναλωτές με πράσινα και κίτρινα τιμολόγια, όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα από τον υπουργό Ενέργειας, κ. Σκυλακάκη, μετά από το ράλι τιμών που σημειώθηκε στη χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας τον Ιούλιο. Δεν είναι σαφές ακόμα το χρονικό διάστημα για το οποίο θα ισχύει ο φόρος καθώς θα επιβληθεί για τον Ιούλιο και ενδεχομένως για δύο μήνες ακόμα (δηλαδή για τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβρη).
Στην αγορά όμως, τους απασχολεί περισσότερο το ποσό από τη διάρκεια. Από τη στιγμή που οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς έχουν στείλει μηνύματα ότι οι αυξήσεις τον Αύγουστο θα είναι συγκρατημένες, ο μεγάλος όγκος των τιμολογίων εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί κοντά στα 16-17 λεπτά ανά κιλοβατώρα. Άρα, η επιδότηση που χρειάζεται να δοθεί ώστε να παραμείνουν οι τιμές στο επιθυμητό επίπεδο των 15 λεπτών ανέρχεται σε ένα-δύο λεπτά. Κάτι που σημαίνει ότι απαιτούνται περίπου 20-25 εκατ ευρώ (με βάση τις 1,6 TWh που αντιστοιχούν μηνιαία σε όλα τα κυμαινόμενα τιμολόγια). Είναι άξιο απορίας το γιατί η κυβέρνηση στοχεύει σε περισσότερα έσοδα από αυτά που μάλλον χρειάζονται. Την Παρασκευή, όταν ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις από το ΥΠΕΝ, ίσως να έχουμε καλύτερη εικόνα.
Γιατί κόπηκαν οι αφορολόγητες διανομές της ΕΧΑΕ
Τα τελευταία χρόνια η ΕΧΑΕ μοίραζε μέρισμα αλλά παράλληλα προχωρούσε και σε επιστροφή κεφαλαίου ανταμείβοντας δύο φορές τους μετόχους της. Από το 2015 έως και το 2021 ακολουθήθηκε αυτή η πολιτική αλλά το 2022 και το 2023 η ΕΧΑΕ μοίρασε μόνο μέρισμα. Σταμάτησε να μοιράζει και επιστροφές για τον απλούστατο λόγο ότι το μετοχικό κεφάλαιο από τις αλλεπάλληλες επιστροφές κεφαλαίου έχει συρρικνωθεί και δεν υπάρχει η ευχέρεια των προηγούμενων χρόνων να αντλούνται κεφάλαια από την αυξομείωσή του. Για παράδειγμα το 2015 το μετοχικό κεφάλαιο ήταν 85 εκατ. ευρώ. Με την επιστροφή κεφαλαίου 0,22 ευρώ το 2016 υποχώρησε στα 70,5 εκατ. ευρώ. Με την επιστροφή 0,24 ευρώ το 2017 μειώθηκε στα 50,9 εκατ. ευρώ, Με την επιστροφή 0,15 ευρώ του 2018 υποχώρησε στα 41,6 εκατ. ευρώ, με την επιστροφή 0,07 ευρώ του 2019 πήγε στα 35 εκατ., με την επιστροφή 0,09 ευρώ του 2020 κατήλθε στα 29,57 εκατ. και τέλος με την επιστροφή 0,07 ευρώ του 2021 διαμορφώθηκε στο ύψος που βρίσκεται και σήμερα, δηλαδή στα 25,34 εκατ. ευρώ. Μέσα σε έξι χρόνια δηλαδή, το διάστημα 2016-2021 οι μέτοχοι της ΕΧΑΕ εισέπραξαν από τις επιστροφές κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ αφορολόγητα. Τώρα μάλλον θα αρκεστούν στα καθαρά μερίσματα, τα οποία ενισχύονται από τις διαγραφές ιδίων μετοχών στις οποίες κατά καιρούς προχωρεί η εταιρεία.
Η παράδοση της Αττικής Οδού
Νομικό σύμβουλο με fast track διαδικασία αναζητεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να καλύψει το έδαφος που μένει για να παραδώσει τους επόμενους μήνες την Αττική Οδό στη νέα παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Εγνατία Οδό στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects. Ο σύμβουλος θα βοηθήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες να παραδώσουν τους δύο οδικούς άξονες στον ιδιώτη ανάδοχο σε άρτια κατάσταση, όπως προβλέπεται στα τεύχη των αντίστοιχων διαγωνισμών, αλλά και να διασφαλίσουν το δημόσιο συμφέρον κατά την παράδοση – παραλαβή. Με την υφιστάμενη σύμβαση της Αττικής Οδού να λήγει στις 6 Οκτωβρίου, αναμένεται να αλλάξει χέρια εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025, ενώ όσο φιλόδοξο κι αν ακούγεται το υπουργείο έχει βάλει πλώρη να παραδώσει την Εγνατία μέσα στο πρώτο τρίμηνο. Η αξία της σύμβασης για τις υπηρεσίες νομικού συμβούλου ανέρχεται σε 186.000 ευρώ.
Ο 4ος παίκτης στις τηλεπικοινωνίες
Οι υψηλές τιμές στις τηλεπικοινωνίες αποτελούν ένα χρόνιο πρόβλημα των καταναλωτών στην Ελλάδα, καθώς η αγορά την τελευταία 20ετία διαθέτει τους ίδιους τρεις βασικούς παίκτες, ενώ κάποιες μικρότερες εταιρείες που ξεπήδησαν ανά τα χρόνια, εξαφανίστηκαν αργά η γρήγορα. Η έκθεση Πισσαρίδη πριν τρία χρόνια, αλλά και η φινλανδική Rewheel που έχει πραγματοποιήσει μελέτη για την ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών για λογαριασμό της Επ. Ανταγωνισμού, ξεσηκώνοντας τις θυελλώδεις αντιδράσεις των παρόχων, είχαν επισημάνει την έλλειψη ανταγωνισμού και την ανάγκη ύπαρξης ενός τέταρτου παίκτη. Ωστόσο, την ίδια στιγμή που σε άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία, οι εικονικοί πάροχοι κατέχουν το 14% της αγοράς, στην Ελλάδα ακόμα αναζητείται ο τέταρτος παίκτης. Η Volton πριν από τρία χρόνια είχε εκφράσει ενδιαφέρον να εισέλθει στην αγορά ως εικονικός πάροχος και είχε φτάσει σε συμφωνία με τη Vodafone, έπειτα και από τις πιέσεις της ΕΕΤΤ. Στελέχη της εταιρείας επανέφεραν το θέμα στην επιφάνεια στο τελευταίο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, έκτοτε όμως δεν υπάρχει καμία εξέλιξη και πολλοί φοβούνται ότι τελικά η αγορά δεν θα δει τον τέταρτο παίκτη.
Ο «πονοκέφαλος» της Αεροπορίας
Νέο «πονοκέφαλο» απέκτησε η Πολεμική Αεροπορία, καθώς το τουρκικό drone Aksungur ξεκίνησε να μας «επισκέπτεται» και να πραγματοποιεί παραβάσεις του εναέριου χώρου μας. Η κακή αρχή έγινε τις ημέρες που τουρκικά πλοία εμπόδιζαν τη διεξαγωγή ερευνών από το ιταλικό πλοίο IEVOLI RELUME στην ελληνική ΑΟΖ, μεταξύ Κάσου και Καρπάθου. Το εν λόγω drone αναγνωρίστηκε και αναχαιτίστηκε από ελληνικά μαχητικά που απογειώθηκαν από την Κρήτη και χρησιμοποιείται τόσο από το τουρκικό ναυτικό όσο και από την τουρκική πολεμική αεροπορία ενώ πετούσε σε μεγάλο ύψος, περίπου 35.000 ποδών. Μετά το Bayraktar, πρόκειται για το νέο δημιούργημα της Τουρκίας στο χώρο των UAV, που με πολύ μικρά κόστη πτήσης αναγκάζει την Αεροπορία να «απαντά» με υψηλού κόστους αναχαιτίσεις από μαχητικά αεροσκάφη.
-- Εμείς πάλι, δυστυχώς περιμένουμε ακόμη να ...πετάξει ο Αρχύτας της ΕΑΒ -εκείνος που ο Χρήστος Σταϊκούρας ως υπουργός Οικονομικών μέτραγε τα βήματα προόδου και μας ενημέρωνε πότε θα το δούμε στον ουρανό.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.