ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Ιατρικός Τουρισμός Διαβατήρια
Η εικόνα συμβολίζει τον ιατρικό τουρισμό με διαβατήρια, αεροπλάνο και στηθοσκόπιο.

Μελέτη: Πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τον τουρισμό υγείας και ευεξίας

Η μελέτη του Ελιτούρ αναδεικνύει τις μεγάλες προοπτικές της Ελλάδας στον τουρισμό υγείας και ευεξίας, με σημαντικά πλεονεκτήματα, αλλά και ανεκμετάλλευτο δυναμικό, καθώς αξιοποιείται σήμερα λιγότερο από το 30% των δυνατοτήτων της.

Η παγκόσμια αγορά ευεξίας και ιατρικού τουρισμού παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη, με την Ελλάδα να διαθέτει ανεκμετάλλευτο δυναμικό που θα μπορούσε να τη μετατρέψει σε διεθνή κόμβο υγείας και ευεξίας, σύμφωνα με πανελλαδική μελέτη του Ελληνικού Συμβουλίου Τουρισμού Υγείας - Ελιτούρ.

Η μελέτη διενεργήθηκε με τη συμμετοχή παρόχων υγείας από όλη τη χώρα, ξενοδοχειακών μονάδων, wellness retreats και τουριστικών γραφείων, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και την επιστημονική υποστήριξη της Revival Consulting Services AE. Χαρτογραφεί τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, αναδεικνύοντας συγκριτικά πλεονεκτήματα αλλά και προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Η παγκόσμια αγορά ευεξίας ξεπερνά τα 6,3 τρισεκατομμύρια δολάρια, ενώ ο τουρισμός ευεξίας αναμένεται να φτάσει τα 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα τρία χρόνια. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει περισσότερες από 750 ιαματικές πηγές, ήπιο κλίμα, μοναδικό φυσικό περιβάλλον και ισχυρό πολιτιστικό υπόβαθρο, αξιοποιεί σήμερα λιγότερο από το 30% του δυναμικού της στον συγκεκριμένο τομέα.

Η έρευνα διαχωρίζει τον ιατρικό τουρισμό από τον τουρισμό ευεξίας, καθώς κάθε κλάδος απευθύνεται σε διαφορετικές ανάγκες. Ο πρώτος αφορά ταξιδιώτες που αναζητούν υπηρεσίες υγείας υψηλού επιπέδου, ενώ ο δεύτερος εστιάζει σε ολιστική ευεξία και χαλάρωση. Στους δύο αυτούς τομείς, η Ελλάδα διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα που πλέον αρχίζουν να αξιοποιούνται συστηματικά.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (IVF), με περισσότερους από 20.000 κύκλους ετησίως και 7.000-8.000 γεννήσεις κάθε χρόνο, ενώ συνολικά έχουν γεννηθεί πάνω από 150.000 παιδιά μέσω IVF. Δυναμική καταγράφουν επίσης οι μονάδες αιμοκάθαρσης, τα κέντρα αποκατάστασης, τα οφθαλμολογικά και οδοντιατρικά κέντρα, με εξωστρέφεια προς αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Σκανδιναβία, το Ισραήλ και ο Αραβικός κόσμος.

Συμπεράσματα και προοπτικές

Η μελέτη αναδεικνύει ως βασικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας τον ανεξάντλητο φυσικό πλούτο, τις ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, το ισχυρό διεθνές brand "Greece" και την ανταγωνιστική σχέση ποιότητας-κόστους. Ωστόσο, επισημαίνονται αδυναμίες όπως η απουσία εθνικής στρατηγικής, η γραφειοκρατία, η έλλειψη ευελιξίας και αδειοδοτήσεων, η περιορισμένη ψηφιακή παρουσία και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στον τομέα spa & wellness.

Ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών και της Ελιτούρ, Δρ. Γιώργος Πατούλης, τόνισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια ιστορική ευκαιρία, συνδυάζοντας ιατρική αριστεία, φυσικό πλούτο και φιλοξενία. Η μελέτη λειτουργεί ως οδικός χάρτης για την Πολιτεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την επιχειρηματικότητα, με στόχο τη μετατροπή του συγκριτικού πλεονεκτήματος σε εθνικό αναπτυξιακό μοχλό.

Ο πρόεδρος της Revival Consulting Services, Γιώργος Αντύπας, υπογράμμισε ότι η αγορά του τουρισμού ευεξίας είναι δέκα φορές μεγαλύτερη από τον ιατρικό τουρισμό, ωστόσο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις συναντούν εμπόδια στην αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων.

Ο σύμβουλος Υγείας και Ευεξίας, Νίκος Κουρεμένος, σημείωσε ότι ο τουρισμός ευεξίας έχει τεράστια μεγέθη διεθνώς, με τους τουρίστες ευεξίας να καταναλώνουν 50-150% περισσότερο από τον μέσο τουρίστα.

Το μέλος της Ελιτούρ, Γιώργος Κακουλίδης, επισήμανε την ανάγκη για εθνική στρατηγική και branding μέσω στοχευμένου marketing, ώστε να προσελκυσθούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να ενισχυθούν οι συνεργασίες.

Βασικές υποκατηγορίες ιατρικού τουρισμού με προοπτικές ανάπτυξης περιλαμβάνουν τον οδοντιατρικό τουρισμό, την οφθαλμολογία, την εξωσωματική γονιμοποίηση, την αποκατάσταση, τη γηριατρική φροντίδα, την πλαστική χειρουργική και τον τουρισμό υγείας και ευεξίας. Αγορές-στόχοι αποτελούν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ιταλία, οι Σκανδιναβικές χώρες, οι Αραβικές χώρες και η Ρωσία.

Η μελέτη προτείνει τέσσερις βασικούς άξονες για την εθνική στρατηγική: δημιουργία ενιαίου εθνικού brand, επενδύσεις σε σύγχρονες υποδομές, εκπαίδευση και πιστοποίηση προσωπικού, καθώς και ανάπτυξη δικτύων συνεργασίας μεταξύ κλινικών, ξενοδοχείων, ασφαλιστικών και τουριστικών φορέων.

Συνολικά, η παρουσίαση της μελέτης επιβεβαιώνει ότι ο Τουρισμός Υγείας και Ευεξίας μπορεί να αποτελέσει σημαντικό πυλώνα βιώσιμης ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, ενισχύοντας την εξωστρέφεια, τις επενδύσεις και τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ