Λιμάνι στην Ελλάδα ψάχνουν να αποκτήσουν οι Ινδοί. Αυτό μεταφέρουν στη στήλη καλά πληροφορημένες πηγές, κάτι που επιβεβαιώνει ότι οι σχέσεις των δυο χωρών βρίσκονται σε εξαιρετικά καλό σημείο, με τους Ινδούς να βλέπουν τη χώρα μας σαν πύλη εισόδου στην Ευρώπη. Η απόκτηση ενός ελληνικού λιμανιού θα ήταν μια μεγάλη κίνηση με ευρύτερες γεωπολιτικές προεκτάσεις που θα αναβάθμιζε εντυπωσιακά τις οικονομικές και πολιτικές σχέσεις των δυο χωρών. Το πρόβλημα είναι, σημειώνουν αναλυτές, ότι δεν έχουμε και πολλά λιμάνια προς αξιοποίηση. Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες εβδομάδες ο pρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισκέφτηκε την Ινδία μαζί με 63 επιχειρηματίες που τον συνόδευαν, ταξίδι που αποδείχθηκε πολύ γόνιμο καθώς είχαμε πολλές επιχειρηματικές συμφωνίες, μεταξύ αυτών η στρατηγική συμφωνία της Eurobank με την NPCI (το ινδικό IRIS) ενώ και άλλα ενδιαφέροντα πράγματα «ψήνονται» όπως η επέκταση της Aegean στην μεγάλη αγορά της Ινδίας.
-- Για να επιστρέψουμε στα λιμάνια, να πούμε ότι ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μιλώντας σε εκδήλωση που έγινε προχθές στη Θράκη. Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι η κυβέρνηση επεδίωξε, εγκαίρως, να αναδείξει και να αξιοποιήσει την δυναμική της γεωστρατηγικής αξίας του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και στο πλαίσιο αυτό ενέταξε τον λιμένα στο αναθεωρημένο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ΤΕΝ-T. Όπως είπε η χώρα μας, ενταγμένη στον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής Θάλασσας - Ευξείνου Πόντου - Αιγαίου Πελάγους, γνωστός ως “3 seas corridor”, είναι πλέον εγγύτερα με χώρες με τις οποίες παραδοσιακά δεν υπήρχε διασύνδεση και συνεργασία.
Οι εκκρεμότητες για την Εγνατία Οδό
Μένοντας στα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η μεγάλη εκκρεμότητα αυτή την περίοδο, εφόσον πρόθεση της κυβέρνησης είναι να πέσουν οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό εντός Μαρτίου με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis (75%-25%) είναι η ΚΥΑ των διοδίων. Η δημοσίευσή της από τον υπουργό κ. Σταϊκούρα αποτελεί προαπαιτούμενο για την υπογραφή. Τυπικά, το περιθώριο που έχει για τον καθορισμό της νέας τιμολογιακής πολιτικής είναι 15 ημέρες πριν την υπογραφή. Αυτή θα προβλέπει αύξηση της χρέωσης των διοδίων στα 0,04 ευρώ/χλμ. από τα 0,03 ευρώ /χλμ. που είναι σήμερα, ενώ με την έναρξη της παραχώρησης θα ανέβει στα 0,05 ευρώ/χλμ. Πριν λίγες ημέρες, η ανάδοχος κοινοπραξία ίδρυσε τη Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Α.Ε. που θα τρέξει τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και τριών κάθετων οδικών αξόνων, εκπληρώνοντας τη δική της υποχρέωση σε αυτή τη φάση. Βεβαίως, μέχρι την έναρξη της παραχώρησης, μένουν ακόμα αρκετές εκκρεμότητες, όπως η πιστοποίηση των σηράγγων, η πλήρης καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου χιλιόμετρο προς χιλιόμετρο, αλλά και η απόφαση για το τι θα γίνει με τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο, όπου οι αντιδράσεις είναι εντονότατες. Αφού ολοκληρωθούν όλα αυτά τα προαπαιτούμενα θα εισπραχθεί και το τίμημα, προς το τέλος του έτους.
Dream team στο Πολεμικό Μουσείο
Με μια dream team από κορυφαίους του επιχειρηματικού κόσμου ενισχύει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας τη διοίκηση του Πολεμικού Μουσείου, καθώς εκτός από τρεις υψηλόβαθμους απόστρατους η νέα του σύνθεση περιλαμβάνει βασικά ανθρώπους της αγοράς. Στόχος του νέου Διοικητικού Συμβουλίου είναι η αναβάθμιση των Πολεμικών Μουσείων, με εξυγίανση και εκσυγχρονισμό του συστήματος λειτουργίας τους και αναβάθμιση των υποδομών τους. Μεταξύ άλλων, στο εννιαμελές ΔΣ ξεχωρίζουν ο Ευάγγελος Μυτιληναίος της MYTILINEOS Energy & Metals και ο Μιχάλης Τσαμάζ, πρόεδρος και CEO του ΟΤΕ. Επίσης, διορίζονται ο Κωνσταντίνος Βελέντζας της EUROPEAN DYNAMICS, ο Στάθης Ποταμίτης της δικηγορικής εταιρίας POTAMITISVEKRIS και οι εφοπλιστές Ευάγγελος Αγγελάκος και Πάνος Λασκαρίδης.
Τα υπερκέρδη της Τιτάν στην Ελλάδα
Υπερδιπλάσια EBITDA (+103%) στην περιοχή της Ελλάδας και Ευρώπης πέτυχε το 2023 η Τιτάν. Η αύξηση των πωλήσεων ήταν πολύ μικρότερη, κατά 22%. Υπήρξαν και άλλοι παράγοντες που έδωσαν ώθηση στη λειτουργική κερδοφορία, όμως ένας πολύ σημαντικός ήταν οι ανατιμήσεις. Όπως έλεγαν στελέχη του ομίλου σε παλαιότερη εκδήλωση, το 2023 πέρασαν στην ελληνική και στην ευρωπαϊκή αγορά σημαντικές ανατιμήσεις, σχεδόν σε διψήφιο ποσοστό, για να καλυφθούν και οι επιβαρύνσεις από το ενεργειακό κόστος του 2022. Αυτές οι ανατιμήσεις έγιναν χωρίς προβλήματα, αφού τις «σήκωνε» η αγορά, ιδιαίτερα στην Ελλάδα όπου αναπτύχθηκε έντονη κινητικότητα στα έργα και ανέβηκε η ζήτηση. Σήμερα, τα κόστη της ενέργειας έχουν υποχωρήσει, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η Τιτάν, όπως και οι περισσότερες επιχειρήσεις βεβαίως, θα κόψει κάτι από τις ανατιμήσεις.
Η Ευρωπαία εισαγγελέας στην επίθεση
Αίσθηση προκάλεσαν οι δηλώσεις της Ευρωπαίας εισαγγελέως, Λάουρα Κοβέσι για την άδοξη κατάληξη των ερευνών της για την τραγωδία των Τεμπών. Τόνισε χθες (στο Star) ότι η έρευνά της για τα Τέμπη μπλοκαρίστηκε από τη Βουλή. «Μας μπλοκάρουν από το να βρούμε την αλήθεια», είπε. «Μας μπλοκάρουν από το να εφαρμόσουμε δικαιοσύνη. Γιατί αν σου απαγορεύουν να κάνεις έρευνα, δεν μπορείς να αποκαλύψεις την αλήθεια. Δυστυχώς, η συνταγματική πρόβλεψη πρέπει να αλλάξει. Γι’ αυτό το έχουμε ζητήσει και έχουμε στείλει επιστολή στην Κομισιόν». Τις δηλώσεις αυτές ακολούθησαν σφοδρές επιθέσεις στην κυβέρνηση από την αντιπολίτευση, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Παύλο Μαρινάκη, να απαντά ότι την έρευνα διενεργεί η Δικαιοσύνη και δεν υπάρχει εμπλοκή.
-- Γεγονός είναι, όμως, ότι στην Ευρωπαία εισαγγελέα και στους περισσότερους Ευρωπαίους μάλλον φαίνεται περίεργη η συνταγματική μας διάταξη και ο σχετικός νόμος για την ευθύνη των υπουργών. Στην περίπτωση των Τεμπών, για παράδειγμα, η ευρωπαϊκή εισαγγελία ζήτησε δίωξη πολιτικών προσώπων επειδή δεν προώθησαν την περιβόητη σύμβαση 717, που οι εισαγγελείς θεωρούν ότι θα είχε αποτρέψει το τραγικό δυστύχημα. Όμως, η Βουλή έθεσε στο αρχείο αυτή την εισαγγελική έρευνα, με την απόφασή της να μην ασκηθεί δίωξη κατά των πρώην υπουργών. Η Ευρωπαία εισαγγελέας δεν έχει πολύ άδικο όταν λέει ότι η συνταγματική διάταξη για την ευθύνη υπουργών μπλόκαρε την έρευνά της, πράγμα μάλλον ασυνήθιστο στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ύστερα από όλα αυτά, η πολιτική μας τάξη δεν μπορεί άλλο να κάνει πως δεν βλέπει το πρόβλημα, η πρόνοια του Συντάγματος για την ευθύνη υπουργών ανήκει σε άλλες εποχές και πρέπει να υπάρξει μια διακομματική συμφωνία για την αναθεώρησή της.
Ο Γ. Αυτιάς στην Αμερική
Σε ρυθμούς ευρωεκλογών έχει μπει για τα καλά ο γνωστός δημοσιογράφος, Γιώργος Αυτιάς, παρότι ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα το ευρωψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας. Έχει προγραμματίσει περιοδεία, όπως πληροφορείται η στήλη, στην αμερικανική ομογένεια, σε ΗΠΑ και Καναδά, μετά τα μέσα Απριλίου. Άλλωστε, τώρα πια έχουν ένα… ψηφαλάκι και οι ομογενείς μας.
Η Theon και οι φασονατζήδες
Η Theon του Κρίστιαν Χατζημηνά που παράγει ηλεκτρο-οπτικά συστήματα νυχτερινής όρασης και θερμικής απεικόνισης για τα Γενικά Επιτελεία Στρατού σε πάνω από 60 χώρες «σήκωσε» 150 εκατ. ευρώ από το Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ και έγινε η πρώτη ελληνική εταιρεία του τομέα της άμυνας που εισήχθη σε κεφαλαιαγορά του εξωτερικού. Τώρα ο κ. Χατζημηνάς προετοιμάζει και δεύτερη εισαγωγή -αυτή τη φορά στο ελληνικό χρηματιστήριο- των άλλων του δραστηριοτήτων στον τομέα της άμυνας: drones, αμυντικό λογισμικό και ηλεκτρομηχανικοί αισθητήρες. Με το 98% της παραγωγής να εξάγεται, ο όμιλος των εταιρειών του κ. Χατζημηνά δεν είχε την τύχη των άλλων εταιρειών αμυντικού υλικού που «γεννήθηκαν» εκμεταλλευόμενες τα αντισταθμιστικά οφέλη από τις προμήθειες των εξοπλιστικών προγραμμάτων του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ηταν στο τέλος της δεκαετίας του 1990, όταν περίπου 20 ελληνικές εταιρείες έλαβαν υπεργολαβίες από ξένους προμηθευτές του ΥΠΕΘΑ. Στόχος των περίφημων offsets ήταν να αποκτήσουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και σήμερα να λειτουργούν παράγοντας δικά τους πλέον προϊόντα ή να λειτουργούν ως υπεργολάβοι αμυντικών οίκων. Η πλειοψηφία δυστυχώς των εταιρειών αυτών παρέμειναν φασονατζήδες και, όταν τέλειωσαν οι προμήθειες, εξαφανίστηκαν. Οι ιδιοκτήτες τους προτίμησαν την «αρπαχτή» και το εύκολο κέρδος. Η Theon του Χατζημηνά και ελάχιστες ακόμη, χάρη στο όραμα των ιδιοκτητών τους, ανέπτυξαν δικά τους τμήματα R&D και κατασκεύασαν στην πορεία δικά τους προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία. Η Theon για παράδειγμα είναι leader στις διόπτρες νυχτός και συνεχώς αναπτύσσεται με το δικό της brand σε όλο τον κόσμο. Ο όμιλος του Κρίστιαν Χατζημηνά είχε πέρυσι τζίρο πάνω από 300 εκατ. ευρώ και τα χρήματα που άντλησε από το πρόσφατο IPO θα αξιοποιηθούν για εξαγορές εταιρειών αμυντικού υλικού σε Γερμανία και ΗΠΑ που θα συμπληρώσουν τις δραστηριότητες του ελληνικού group.
Η σκληρή εκπαίδευση στην Dialectica
Για την αρνητική εικόνα που έχει διαμορφωθεί για την Dialectica αναφορικά με την εντατική εκπαίδευση από την οποία περνάνε οι εργαζόμενοί της, απάντησε χθες ο συνιδρυτής και CEO της εταιρείας, Γιώργος Τσαρούχας στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου για την εκδήλωση της EY: Επιχειρηματίας της Χρονιάς. Όπως τόνισε, «ένας νέος άνθρωπος που βγαίνει στον εργασιακό στίβο θα πρέπει να εκπαιδευτεί σωστά γιατί είναι πολύ δύσκολα εκεί έξω». Πρόσθεσε ότι η Dialectica ανοίγει τις πόρτες της σε άτομα που μόλις έχουν αποφοιτήσει, αναφέροντας πως «πάντα ο πρώτος εργοδότης πληρώνει το τίμημα της έλλειψης εμπειρίας ενός εργαζόμενου». Για την εκπαίδευση, σημείωσε πως μπορεί να είναι δύσκολη και «πιθανότατα να μην είναι για όλους αυτή η δουλειά», ωστόσο οι νέοι εργαζόμενοι της Dialectica αποκτούν πολλές δεξιότητες για να αντεπεξέλθουν στην αγορά. Παραδέχθηκε επίσης πως η δουλειά μπορεί να είναι στρεσογόνα, λόγω των υψηλών απαιτήσεων που υπάρχουν, ωστόσο υπογράμμισε ότι η Dialectica μοιράζει το 10% του τζίρου της με μορφή bonus στους εργαζομένους της.
Η ανθεκτική Μ. Χατζάκου
Ένα βραβείο «κομμένο και ραμμένο» για την κυρία Μαίρη Χατζάκου προέδρου της ΜΕΒΓΑΛ ήταν το βραβείο Επιχειρηματικής Ανθεκτικότητας που θέσπισε από φέτος η ΕΥ και απονεμήθηκε στην επικεφαλής της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας. Η εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη ταλαιπωρήθηκε όσο λίγες τα τελευταία χρόνια από μετοχικές έριδες που είχαν ως αποτέλεσμα να απειληθεί και η βιωσιμότητα της. Η κυρία Χατζάκου επέστρεψε στο τιμόνι της εταιρείας το 2016 για να αναλάβει την εταιρεία που ίδρυσε ο πατέρας της το 1950. Από το 2016 έως σήμερα η γαλακτοβιομηχανία ακολουθεί ανοδική πορεία με αιχμή του δόρατος τα ποιοτικά προϊόντα εκμεταλλευόμενη και τη ζώνη γάλακτος της Μακεδονίας. Οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν πλέον το 38% του συνολικού τζίρου. Στη γειτονική Ιταλία το γιαούρτι της ΜΕΒΓΑΛ έχει «πιάσει» μερίδιο 7%.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.