Παρά τις σοβαρές πιέσεις που ασκούνται ώστε να υπάρξει νέα παράταση για την κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την Εγνατία Οδό, στο ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζονται – μέχρι στιγμής – αποφασισμένοι να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα. Το επιχείρημα στελεχών του Ταμείου είναι πως η προεπιλογή των επτά υποψηφίων έχει γίνει πριν από 2,5 χρόνια και είχαν περιθώριο προετοιμασίας. Ακόμα και αν τελικά υπάρξει παράταση θα είναι λίγων ημερών λένε ορισμένοι.
Το σίγουρο είναι πως ορισμένοι ξένοι και εγχώριοι όμιλοι δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι ή δεν μπορούν να εξασφαλίσουν βασικά στοιχεία που πρέπει να ενσωματωθούν στις προσφορές τους. Αυτοί οι όμιλοι θα δυσκολευτούν ακόμα και στην περίπτωση μικρής παράτασης, σύμφωνα με ανθρώπους που ασχολούνται με το διαγωνισμό. Χθες είχε διοικητικό συμβούλιο το ΤΑΙΠΕΔ και η τυχόν παράταση δεν ήταν στην ημερήσια διάταξη, χωρίς να είναι γνωστό αν συζητήθηκε το θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης.
Στον κατασκευαστικό κλάδο γνωρίζουν εδώ και μήνες πως μέχρι πρόσφατα τέσσερις από τους επτά υποψηφίους ήταν οι περισσότερο κινητικοί. Η κοινοπραξία Roadis Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Sichuan Communications Investment Group C. Ltd – Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου), η κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S. – Mytilineos και το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects S.A.
Το Business Daily έχει ήδη αναφέρεται πως δεν είναι σίγουρη η κατάθεση οικονομικής προσφοράς από την ιταλική ANAS International Enterprise S.p.A. που ανήκει στον όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, βασικό μέτοχο των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ. Οι Ιταλοί αγόρασαν τις δύο τελευταίες μέσω διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ. Το ίδιο ισχύει και για τον αυστραλιανό όμιλο επενδύσεων Macquarie, που διεκδικεί την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μέσω της Freyja Holdings SARL. Αλλά και η ελληνικών συμφερόντων ΔΙΟΛΚΟΣ Κατασκευαστική θα ήταν έκπληξη αν κατεβάσει προσφορά απέναντι στους ισχυρούς του κλάδου. Η ΔΙΟΛΚΟΣ ανήκει, πάντως, σε έναν ισχυρό όμιλο, την Ravago, με σοβαρή παρουσία στην παραγωγή και διανομή πολυμερών χημικών προϊόντων σε Ευρώπη και όχι μόνο.
Το αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή ο βασικός άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χλμ. και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας με μήκος και οι τρεις 225 χλμ.
Στην τελευταία έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επισημαίνονται οι εκκρεμότητες για την προώθηση του διαγωνισμού. Αναφέρεται πως στις αρχές Νοεμβρίου ξεκίνησε η λειτουργία μεγάλου αριθμού πλευρικών σταθμών διοδίων και πως μέχρι την υποβολή των προσφορών θα λειτουργήσουν και οι πρόσθετοι σταθμοί. Στην έκθεση τονίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών έχει δεσμευτεί πως όλοι οι σταθμοί διοδίων θα λειτουργούν πριν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός παραχώρησης και υπογραφεί η σύμβαση. Οι κοινοτικές υπηρεσίες καταλήγουν πως το τελευταίο δίμηνο υπάρχει σημαντική πρόοδος και σε άλλα ζητήματα όπως η αδειοδότηση των υπολοίπων 14 σηράγγων.