Τρικυμία και ταραχή έχει προκαλέσει στον ΣΥΡΙΖΑ η δήλωση του προέδρου του κόμματος, Στέφανου Κασσελάκη στο Mega ότι το μαξιλάρι των 37 δισ. ευρώ, το «μαξιλάρι του κ. Τσακαλώτου» όπως ανέφερε, ήταν η πιο μνημονιακή απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το σοκ που προκάλεσε στα στελέχη και τους φίλους του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αναμενόμενο, δεδομένου ότι πρόκειται για ανθρώπους που στο άκουσμα της λέξης «μνημόνιο» αυτόματα βγάζουν αφρούς, σπυριά και εκδηλώνουν έντονες επιθετικές τάσεις. Ακριβώς όπως περιγράφει το περίφημο πείραμα του Ιβάν Παβλόφ για τα εξαρτημένα αντανακλαστικά.
-- Δεν είναι εύκολο για τους ανθρώπους που πίστεψαν με όλο τους το είναι ότι θα σβήσουν τα μνημόνια με ένα άρθρο – ένα νόμο να ακούν από τον ίδιο τους τον (νέο) πρόεδρο ότι τελικώς ήταν μνημονιακότεροι των μνημονιακών, εφαρμόζοντας τα πιο σκληρά μνημονιακά μέτρα! Αλλά έτσι είναι τα πράγματα, δυστυχώς ή ευτυχώς. Στην πραγματικότητα, μόνον η σκληρά αντιμνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ήταν αυτή που υπέγραψε, εφάρμοσε και ολοκλήρωσε ένα μνημόνιο. Η αναφορά Κασσελάκη για το μαξιλάρι περιγράφει τα αυτονόητα, ωστόσο στο... ανώτερο αξιακό σύστημα της αριστεράς υπάρχει ένα παράλληλο σύμπαν που δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να διατηρεί επαφή με τις αντιλήψεις των άλλων. Εν πολλοίς αν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί μαζί μας τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.
Ο Ευ. Μυτιληναίος και το γάλλιο
Λύση σε ένα πρόβλημα στρατηγικής σημασίας για την ευρωπαϊκή βιομηχανία μπορεί να δώσει η Mytilineos: να καλύψει όλες τις ανάγκες σε γάλλιο, ένα σπάνιο μέταλλο που κατ’ εξοχήν χρησιμοποιείται στην κατασκευή ημιαγωγών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συγκάλεσε ειδική σύσκεψη την περασμένη εβδομάδα με βιομηχανίες που θα μπορούσαν να παράγουν γάλλιο και γερμάνιο για τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς, ώστε να καλυφθούν τα επικίνδυνα κενά που έχουν ανοίξει μετά την επιβολή περιορισμών στις εξαγωγές από την Κίνα, τον Αύγουστο. Σε αυτή τη σύσκεψη συμμετείχε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος και παρουσίασε, όπως δήλωσε στο Reuters, ένα πιλοτικό σχέδιο για την αποδοτική παραγωγή γαλλίου, που θα μπορούσε να φθάσει σε πλήρη παραγωγική δυναμικότητα μέσα σε 18 μήνες και να φτάσει στους 40 -45 μετρικούς τόνους ετησίως, όσους χρειάζονται περίπου για να καλυφθεί η ευρωπαϊκή ζήτηση. Όμως, ο κ. Μυτιληναίος τονίζει ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσει αυτό το σχέδιο να υποστηριχθεί η βασική δραστηριότητα της παραγωγής αλουμινίου, που δέχεται πιέσεις από τις υψηλές τιμές της ενέργειας και το κόστος των δικαιωμάτων για ρύπους. «Είμαστε παγιδευμένα στα εργαλεία που έχει επιλέξει η Ε.Ε. για την πράσινη μετάβαση. Χρειαζόμαστε μεγάλες ποσότητες ενέργειας με προσιτό κόστος. Βλέπουμε ότι η ζήτηση αυξάνεται. Η Κομισιόν πρέπει να προσφέρει κίνητρα για να κινηθούμε και να την καλύψουμε», τόνισε χαρακτηριστικό ο Ευ. Μυτιληναίος. Και σημείωσε ότι θα μπορούσαν να βοηθήσουν την κατάσταση τα συμβόλαια αγοράς ενέργειας που θα είχαν υποστήριξη από την Ε.Ε. και θα διασφάλιζαν μια σταθερότητα στο μέλλον στις ενεργειακές τιμές. Προφανώς, έχει ανοίξει μια πολύ μεγάλη διαπραγμάτευση με τις Βρυξέλλες, η κατάληξη της οποίας θα μπορούσε να είναι win – win: να υποστηριχθούν οι βιομηχανίες όσο χρειάζεται και να καλυφθούν πλήρως τα κενά στα σπάνια μέταλλα που χρειάζεται η Ευρώπη.
Πότε θα ανακάμψει ο ΟΤΕ
H μετοχή του ΟΤΕ συνεχίζει τις χαμηλές πτήσεις και ξεχωρίζει σαν τη μύγα μες το γάλα σε σχέση με τα άλλα blue chips. Είναι εμφανής η αδυναμία του οργανισμού να βελτιώσει την κερδοφορία του, κάτι που δεν περνά απαρατήρητο από την αγορά. Η άριστη χρηματοοικονομική κατάσταση και η ανταμοιβή των μετόχων μέσω μερισμάτων και ακύρωσης μετοχών εξομαλύνει την κατάσταση, αλλά έτσι η μετοχή προσομοιάζει περισσότερο σε ομόλογο με μεγάλους κερδισμένους τους Γερμανούς της Deutsche Telekom, που βλέπουν ανέξοδα να ενισχύεται το ποσοστό τους στον οργανισμό λόγω της διαγραφής ιδίων μετοχών. Πότε θα μπορέσει να ανακάμψει ο ΟΤΕ; Είναι απλό: όταν σταματήσει ο ανταγωνισμός -κυρίως η μια εταιρεία από τις υπόλοιπες δύο του κλάδου- να ασκεί επιθετική εμπορική πολιτική, πιέζοντας τις τιμές. Ο ΟΤΕ είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει για να θωρακίσει τη συνδρομητική του βάση και να σταματήσει να έχει «διαρροές» πελατών σε άλλους παρόχους. Κάτι που σε μεγάλο βαθμό το έχει επιτύχει. Είναι σίγουρο ότι η πίεση τιμών από τον ανταγωνισμό δεν μπορεί να διαρκέσει για πολύ, ιδίως όταν πρόκειται για εταιρείες που ο ισολογισμός τους δεν έχει καμία σχέση με αυτόν του ΟΤΕ. Μόνο τότε ο ΟΤΕ θα μπορέσει να ανασάνει και να δει τα περιθώρια κέρδους του να αυξάνονται.
Οι αλλαγές στην Εποπτεία
Αίσθηση προκάλεσε η αναδόμηση στην Εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδος, με τον Ιωάννη Τσικριπή να αναλαμβάνει νέος Γενικός Διευθυντής Προληπτικής Εποπτείας και Εξυγίανσης στη θέση του Σπύρου Παντελιά. Όσοι παρακολουθούν λίγο πιο στενά τα της ΤτΕ γνωρίζουν ότι ο διοικητής Γιάννης Στουρνάρας μόνον θετικά αναφέρεται για τον Σπύρο Παντελιά, τονίζοντας την εξαιρετικά μεγάλη συμβολή του στην εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος. Οπότε η λιτή ανακοίνωση της ΤτΕ για την αλλαγή προκάλεσε κάποια αίσθηση. Ωστόσο, όπως μαθαίνουμε, η αλλαγή στη διοίκηση της Εποπτείας είναι λιγότερο αιφνιδιαστική από όσο φάνηκε προς τα έξω και εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική του κ. Στουρνάρα για την ανανέωση, όχι μόνο με την έννοια της προώθησης νεότερων στελεχών αλλά και της υιοθέτησης ενός νέου στυλ management, καθώς οι εποχές αλλάζουν. Δεν είναι τυχαία και η αναβάθμιση της υποδιοικήτριας Χριστίνας Παπακωνσταντίνου, η οποία έχει προταθεί ως νέο μέλος στο Εποπτικό Συμβούλιο της ΕΚΤ και η οποία θα έχει πιο ενεργή εμπλοκή στα «εσωτερικά» της Τράπεζας της Ελλάδος.
-- Παρόλα αυτά η αλλαγή του Σπ. Παντελιά αιφνιδίασε ακόμα και κύκλους που θα περίμενε κανείς να μην αιφνιδιαστούν.
«Μάτι» της ΑΑΔΕ στις περιουσίες
Ένα νέο «μάτι» στην περιουσία των φορολογούμενων θα έχει από την αρχή του επόμενου χρόνου η ΑΑΔΕ. Τίθεται σε λειτουργία το «Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», που θα έχει ως κεντρικό σημείο επικοινωνίας τον Τειρεσία και θα παρέχει στους ελεγκτές της ΑΑΔΕ στοιχεία σε βάθος δεκαετίας από τράπεζες, χρηματιστηριακές και άλλες εταιρείες για το χρήμα που μπορεί να κρατά κανείς σε διάφορες μορφές, από καταθέσεις μέχρι επενδυτικά προϊόντα. Θα παρέχονται, ειδικότερα, στους ελεγκτές πληροφορίες για καταθέσεις πρώτης ζήτησης και προθεσμιακές, λογαριασμούς χορηγήσεων, επενδυτικούς λογαριασμούς (χαρτοφυλάκια επενδυτικών προϊόντων και αξιογράφων, όπως αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα, μετοχές, τραπεζοασφάλιστρα, παράγωγα, repos κ.α.), πιστωτικές κάρτες, τραπεζικές θυρίδες, λογαριασμούς πληρωμών, προπληρωμένες κάρτες και ηλεκτρονικά πορτοφόλια. Η κεντρική ιδέα είναι ότι το σύστημα θα δίνει κάθε φορά στον ελεγκτή πλήρη εικόνα για το πώς εξελίχθηκε την τελευταία δεκαετία η περιουσία του ελεγχόμενου, ώστε ουσιαστικά να μην μπορεί να κρυφτεί το παραμικρό από έναν έλεγχο.
Η επιστροφή του Cine Paris
Αναρτήθηκε χθες στο ΓΕΜΗ η σύσταση της εταιρείας Σινέ Paris Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε., με αντικείμενο τις υπηρεσίες εκμετάλλευσης κινηματογράφου και μοναδική εταίρο και διαχειρίστρια την Δάφνη Μπεχτσή. Αν θέλετε να βάλουμε «υπότιτλους» σε αυτό που μόλις διαβάσατε, έγινε το ουσιαστικό βήμα για να ανοίξει ξανά ο ιστορικός κινηματογράφος Σινέ Παρί στην Κυδαθηναίων στην Πλάκα από την ιδρύτρια του Cinobo, Δάφνη Μπεχτσή. Όπως είναι γνωστό, το ακίνητο του σινεμά, που είναι χαρακτηρισμένο ως νεώτερο μνημείο, έχει περάσει στα χέρια του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος Στέλιος Χατζηιωάννου, το οποίο συνεργάστηκε με τη CEO του Cinobo για την λειτουργία του κινηματογράφου. Η οικογένεια Μπεχτσή έχει ιστορία δεκαετιών στις κινηματογραφικές αίθουσες ενώ τα τελευταία χρόνια έχει δώσει ζωή ξανά στα θερινά Σινέ Αλεξάνδρα και Φλερύ και στο χειμερινό Αλεξάνδρα Europa. Οι προβολές αναμένεται να ξεκινήσουν ξανά τον επόμενο Μάιο και σίγουρα θα αποτελούν τουριστική ατραξιόν, καθώς ο θερινός συνδυάζεται με μοναδική θέα στην Ακρόπολη.
Πέταξε η Adidas στην Ελλάδα
Την καλύτερη της χρονιά στην ελληνική αγορά κατέγραψε πέρυσι η aHellas, η εταιρεία χονδρικής της Adidas στην Ελλάδα η οποία δραστηριοποιείται και στην λιανική με 11 καταστήματα. Σύμφωνα με τον ισολογισμό που δημοσίευσε αυτές τις ημέρες οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 11,21% και έφθασαν τα 173,7 εκατ. ευρώ, ενώ κατακόρυφη ήταν η αύξηση των αποτελεσμάτων, καθώς η Adidas Hellas παρουσίασε πέρυσι κέρδη μετά από φόρους ύψους 3,63 εκατ. ευρώ έναντι 2,29 εκατ. ευρώ το 2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι η περσινή χρήση ήταν η τελευταία που συμμετέχουν σε ετήσια βάση τα μεγέθη της Reebok, της οποίας σταμάτησε την διανομή μετά την συμφωνία με την Authentic Brands Group για μεταβίβαση του σήματος. Το 2022 οι πωλήσεις του σήματος Reebok στην Ελλάδα ανήλθαν σε 11,8 εκατ. ευρώ.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.