Δρόμος χωρίς γυρισμό είναι η διεθνοποιήση της Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος, Τυράς, Ροδόπη) καθώς κάθε χρόνο το ποσοστό των πωλήσεων εκτός Ελλάδας αυξάνεται σημαντικά. Όπως ανέφερε ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Εμπορίας του ομίλου, Στέλιος Σαράντης, στο περιθώριο εκδήλωσης στην Θεσσαλονίκη, «το 2021 οι πωλήσεις εξωτερικού με αυτές στην Ελλάδα ήταν 50% - 50%, πέρυσι ήταν 55% - 45% υπέρ του εξωτερικού και φέτος αναμένεται να διαμορφωθεί σε 60% -40%». Ο μεγαλύτερος όγκος προέρχεται από μεγάλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης όπως είναι αυτές της Γερμανίας και της Γαλλίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω ποσοστά είναι σε συγκρίσιμα μεγέθη, καθώς δεν συμπεριλαμβάνονται οι εξαγορές που πραγματοποίησε πέρυσι ο όμιλος σε Βουλγαρία (United Milk Company από την Vivartia) και Κύπρο (το τυροκομείο χαλουμιού, Κουρουσίης). «Εάν προστεθούν και αυτές οι κινήσεις, η ψαλίδα ανοίγει περισσότερο», σημείωσε ο κ. Σαράντης.
Στη Βουλγαρία οι δύο πρώην ανταγωνιστικές εταιρείες ενοποιούνται από 1η Μαρτίου οικονομικά, ενώ το επόμενο βήμα είναι το φθινόπωρο η λειτουργία με ενιαίο ΑΦΜ. Οι δύο επιχειρήσεις θα ενωθούν και λειτουργικά με την μεταφορά της παραγωγής της UMC στο εργοστάσιο της Tyrbul στο Σλίβεν, καθώς η ΔΕΛΤΑ είχε ήδη συμφωνήσει για μεταβίβαση των εγκαταστάσεων της θυγατρικής της πριν έρθει σε συμφωνία με την Ελληνικά Γαλακτοκομεία.
Η βουλγαρική αγορά είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς, πέρα από τον εξαγωγικό προσανατολισμό που έχουν οι εκεί μονάδες, η Όλυμπος –μετά και από την εξαγορά– είναι leader σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων μεταξύ των οποίων και οι χυμοί. Βάσει σχεδίου κινείται και η επέκταση στα Δυτικά Βαλκάνια όπου τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία έχουν παρουσία μέσω εμπορικών εταιρειών. «Δουλεύουμε στις αγορές αυτές, μεγαλώνουμε, έχουν αποδοχή τα προϊόντα παρά το γεγονός ότι είναι ακριβά, ειδικά αυτή την περίοδο. Είμαστε όμως ικανοποιημένοι», αναφέρει ο κ. Σαράντης.
Σε ό,τι αφορά την εσωτερική αγορά η Όλυμπος, όπως και σχεδόν όλος ο κλάδος των γαλακτοκομικών, δέχεται πίεση από την πτώση σε όγκους που παρουσιάζει το φρέσκο γάλα. Σύμφωνα με τον κ. Σαράντη,. δεν αποκλείεται να είμαστε κοντά στο κατώτερο σημείο ελπίζοντας σε αναστροφή από φέτος το καλοκαίρι.
Πώς θα γίνει η επιστροφή της ΑΓΝΟ
Τέλος, σχετικά με την ΑΓΝΟ ο κ. Σαράντης επιβεβαίωσε το χρονοδιάγραμμα επιστροφής της ΑΓΝΟ το προσεχές φθινόπωρο. Σε αρχικό στάδιο η γκάμα θα αφορά περίπου 20 κωδικούς κυρίως σε γάλα και γιαούρτι με την τοποθέτηση να αφορά τη Θεσσαλονίκη και γειτονικούς νομούς.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Business Daily σχετικά με την πρώτη ύλη, ο κ. Σαράντης σημείωσε ότι αυτή θα προέρχεται από κτηνοτροφικές μονάδες –αρχικά περίπου 20- της περιοχής του Σοχού οι οποίες συνεργάζονταν στο παρελθόν με την ΑΓΝΟ και θέλουν να συνεργαστούν με το νέο σχήμα.
Η αξιοποίηση της πρώτης ύλης και η συσκευασία των προϊόντων που θα φέρουν το σήμα ΑΓΝΟ θα γίνεται σε εγκαταστάσεις του ομίλου ενώ η αποδοχή που θα τύχουν θα δείξει εάν θα υπάρξει πανελλαδική επέκταση ή ενεργοποίηση του πρώην εργοστασίου της συνεταιριστικής γαλακτοβιομηχανίας. Σύμφωνα με τον κ. Σαράντη η επαναλειτουργία του εργοστασίου στον Σοχό είναι μία σημαντική επένδυση καθώς ο μηχανολογικός εξοπλισμός έχει να χρησιμοποιηθεί σχεδόν εδώ και μία δεκαετία ενώ θα πρέπει να γίνει και εκσυγχρονισμός σε ορισμένες περιπτώσεις.