Η περαιτέρω μείωση του δανεισμού και η ενίσχυση της κεφαλαιακής δομής, ώστε να εκτελεστεί απρόσκοπτα το μεγάλο ανεκτέλεστο έργο του ομίλου ύψους 2,2 δισ. ευρώ αποτελεί την προτεραιότητα της διοίκησης του ομίλου ΑVAX, όπως και η επιστροφή στα κέρδη από το 2023 καθώς τα κέρδη που θα ανακοινωθούν για το 2022 οφείλονται κυρίως στις υπεραξίες από την πώληση της Volterra στη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Ιωάννου, πρόεδρο του ομίλου AVAX, ο καθαρός δανεισμός του ομίλου το 2022 διαμορφώθηκε στα 225 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 50% σε σχέση με δύο χρόνια πίσω. Η μεγάλη μείωση προήλθε από την πώληση περιουσιακών στοιχείων όπως των κεντρικών γραφείων στο Μαρούσι έναντι 34 εκατ. ευρώ, της Volterra Ανανεώσιμες στη ΔΕΗ έναντι περίπου 70 εκατ. ευρώ και την πώληση της συμμετοχής στην κοινοπραξία ΓΕΦΥΡΑ έναντι 60 εκατ. ευρώ. Για αυτό και ο όμιλος δεν θα προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου.
Εντός του 2023 θα πραγματοποιηθεί αποπληρωμή υφιστάμενων ομολογιακών δανείων 101 εκατ. ευρώ και ενδέχεται να συναφθεί πρόσθετο ομολογιακό δάνειο για τη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Πλέον ο όμιλος εξοικονομεί πάνω από 15 εκατ. ευρώ τόκους ετησίως.
Σύμφωνα με τα στελέχη του ομίλου, οι προκαταβολές αρκούν προς το παρόν για την ομαλή χρηματοδότηση των έργων. Παράλληλα, όμως ανοίγουν γραμμές δανεισμού για τυχόν νέα έργα που θέλουν να διεκδικήσουν ενώ υπάρχουν και απαιτήσεις αποζημίωσης (claims) σημαντικού ύψους για ορισμένα κατασκευαστικά έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο κύκλος εργασιών το 2022 στις κατασκευές, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία διαμορφώθηκε στα 360 εκατ. ευρώ και τα κέρδη EBITDA ξεπέρασαν τα 65 εκατ ευρώ το 2022 έναντι 51 εκατ. το 2021. Για το 2023 οι εκτιμήσεις είναι ότι ο τζίρος θα αυξηθεί κατά 40% και θα κυμανθεί κοντά στα 500 εκατ. ευρώ.
Το ανεκτέλεστο έργων του ομίλου ανέρχεται στα 2,2 δισ ευρώ με το 98% αυτών να είναι υπογεγραμμένο. Μεταξύ αυτών είναι η γραμμή 4 του Μετρό (957 εκατ. ευρώ), το Fly Over στη Θεσσαλονίκη (181 εκατ. ευρώ), έργα υποδομής στο Ελληνικό (250 εκατ. ευρώ) και το τμήμα Μπράλος -Αμφισσα του οδικού Αξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο (207 εκατ ευρώ) κ.α.
Όπως ανέφεραν τα στελέχη του ομίλου, το χαρτοφυλάκιο Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ του ομίλου σε συμβάσεις υποδομών (εξαιρούνται οι μαρίνες) αποτιμήθηκε περίπου στα 400 εκατ. ευρώ την τρέχουσα περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τον υπολειπόμενο χρόνο και τον χαρακτήρα κάθε σύμβασης.
Στόχος είναι η σταδιακή μεταφορά συμμετοχών στη θυγατρική ΑVAX Παραχωρήσεις μαζί με τον συνδεδεμένο τραπεζικό δανεισμό προκειμένου να γίνει πιο ευκρινής η δομή του ομίλου και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Οπως σημειώνουν από τον όμιλο, σημαντικό μέρος του χαρτοφυλακίου δεν αποτυπώνεται στα ενοποιημένα οικονομικά στοιχεία λόγω της μεθόδου ενοποίησης για τις συγγενείς εταιρείες.
Σχετικά με τις δραστηριότητες του ομίλου στο real estate μέσω της 100% θυγατρικής AVAX Development, εκτιμάται ότι η τρέχουσα αποτίμηση των ιδιόκτητων ακινήτων και των συμμετοχών σε μαρίνες ανέρχεται περίπου σε 100 εκατ ευρώ. Η AVAX Development εστιάζει στην ανάπτυξη έργων ακινήτων, κυρίως για χρήση μόνιμης και παραθεριστικής κατοικίας.
Ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κώστας Μιτζάλης έκανε ιδιαίτερη μνεία στη μεταστροφή στις επενδύσεις σε υποδομές φυσικού αερίου. Με δεδομένη την εξειδίκευση της εταιρείας στον κλάδο, ο κ. Μιτζάλης θεωρεί πως έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει με αξιώσεις στις δημοπρατήσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα, η AVAX σχεδιάζει τη συνέχιση της συμμετοχής του σε διαγωνισμούς επέκτασης των τοπικών δικτύων διανομής αερίου, ώστε να διατηρήσει τη θέση της στη σχετική αγορά.