ΓΔ: 1400.69 0.22% Τζίρος: 76.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:46:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Μεγάλος τζίρος και προοπτικές στον τομέα της μικρής λιανικής

Σχεδόν το ένα τέταρτο των πωλήσεων καθημερινών αγαθών περνούν μέσα από το κανάλι της μικρής λιανικής. Πλεονεκτήματα η εγγύτητα στον καταναλωτή, το διευρυμένο ωράριο και η προσωπική επαφή.

Σε σημαντικές προοπτικές μπορεί να προσβλέπει το κανάλι της μικρής λιανικής, το οποίο μολονότι έχει δεχθεί σημαντικές πιέσεις τα τελευταία χρόνια από τους ισχυρούς παίχτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εξακολουθεί να φλερτάρει με ένα τζίρο, ο οποίος με βάση τις επιδόσεις του 2018 διαμορφώνεται σε 1,2 δισ. ευρώ.

Σημεία - κλειδιά στα οποία πρέπει να εστιάσουν οι μικροί της λιανικής είναι, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, η μετεξέλιξη μέσω ψηφιακής και τεχνολογικής αναβάθμισης, καθώς και μέσω οργάνωσης σε δίκτυα.

Αναλυτικότερα, οι αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι δεν πρέπει να θεωρείται καθόλου ευκαταφρόνητη η δυναμική της μικρής λιανικής, καθώς με βάση τις μετρήσεις εμφανίζει μερίδιο το οποίο -στο πλαίσιο των περσινών επιδόσεων των εσόδων της αγοράς- διαμορφώνεται στο 23%.

Σε απόλυτους αριθμούς, τα μικρά και μεμονωμένα σημεία εμφανίζονται να πραγματοποιούν ένα τζίρο της τάξεως του 1,2 δισ. ευρώ, στα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά, δηλαδή στα βασικά είδη που αγοράζονται συχνότερα από τους καταναλωτές (π.χ. γαλακτοκομικά, αναψυκτικά κ.ά.) που συνολικά καταγράφουν αξία πωλήσεων σε όλα τα κανάλια λιανικής 5,23 δισ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι η εν λόγω εκτίμηση βασίζεται στην εικόνα του 2018, λαμβάνοντας υπόψη, πρώτον, ότι οι μετρήσεις δεν περιλαμβάνουν τη νησιωτική Ελλάδα και, δεύτερον, ότι δεν συγκαταλέγονται τα επί ζυγίω (χύμα) προϊόντα, καθώς και τα προϊόντα bazaar (ρούχα, εξοπλισμός κουζίνας κ.ά.).

Τα πλεονεκτήματα

Τα δυνατά χαρτιά της μικρής λιανικής περιλαμβάνουν το πλεονέκτημα της εγγύτητας, του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας, αλλά και η προσωπική επαφή. Ειδικά σε ό,τι αφορά στο κομμάτι των διαπροσωπικών σχέσεων, σε αρκετές περιπτώσεις αναπτύσσονται ισχυροί πελατειακοί δεσμοί μεταξύ των καταναλωτών και των ιδιοκτητών των καταστημάτων μικρής λιανικής, με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να διαθέτουν συχνά προϊόντα με πίστωση, πρακτική που αναπτύχθηκε έντονα στη περίοδο της εγχώριας ύφεσης, όταν καταγράφηκε συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε μεγάλη μερίδα πολιτών.

Για την βιομηχανία, η μικρή λιανική παραμένει ένα ιδιαίτερα σημαντικό κανάλι πωλήσεων για αρκετές επιχειρήσεις - προμηθευτές (τροφίμων, ποτών, καπνού κ.λπ.), δίνοντάς τους τη δυνατότητα να προβάλουν τα προϊόντα τους κυρίως σε σημεία με υψηλή καταναλωτική κίνηση, προσφέροντας ταυτόχρονα στον προμηθευτή και ορισμένα πλεονεκτήματα (συγκριτικά με την πώληση σε καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου) όπως είναι η πώληση προϊόντων με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και η είσπραξη απαιτήσεων με καλύτερους όρους.

Επίσης, το κανάλι της μικρής λιανικής αποτελεί το όχημα εισόδου στα νοικοκυριά για τους μικρούς προμηθευτές που δυσκολεύονται να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους στα ράφια των μεγάλων σούπερ μάρκετ. Παράλληλα και για αρκετά ισχυρά σήματα της βιομηχανίας που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία της αυθόρμητης κατανάλωσης (π.χ., σνακ, παγωτά, εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά κ.ά.) το κανάλι της μικρής λιανικής αντιπροσωπεύει ένα ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό των λιανικών πωλήσεων των συγκεκριμένων προϊόντων.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη μικρή λιανική πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος των ημερήσιων συναλλαγών των καταναλωτών και καταγράφονται οι περισσότερες επισκέψεις, με το μέσο «καλάθι» στο εν λόγω κανάλι να κυμαίνεται στα 5,6 ευρώ.

Τι πρέπει να προσέξουν τα καταστήματα

Όπως επισημαίνουν αναλυτές της αγοράς αλλά και στελέχη της βιομηχανίας, η μικρή λιανική μπορεί να παίξει σημαίνοντα ρόλο στη μελλοντική πορεία του κλάδου, όπου το convenience κανάλι αναμένεται να έχει ισχυρή θέση στη μελλοντική καταναλωτική συμπεριφορά, καθώς ο καταναλωτής, όσο και εάν αναπτυχθούν οι διαδικτυακές πωλήσεις, πάντα θα χρειάζεται ένα σημείο αναφοράς σε φυσικό κατάστημα.

Για να ανταγωνιστούν, ωστόσο, οι μικροί παίχτες της αγοράς τις αλυσίδες, πρέπει να βελτιώσουν την καθαριότητα και την αισθητική των σημείων πώλησης, να προχωρήσουν σε εξορθολογισμό του κωδικολογίου τους και να παρέχουν νέες υπηρεσίες, όπως, για παράδειγμα, η κατ’ οίκον παράδοση παραγγελιών.

Το υψηλό κόστος λειτουργίας κι οι μεγάλες αλλαγές που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στη σκακιέρα των σούπερ μάρκετ έχουν επιδράσει αρνητικά στη μικρή λιανική, καθώς οι συγχωνεύσεις κι οι εξαγορές που έχουν συντελεστεί, σταδιακά, οδηγούν στον μαρασμό χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις.

Στη κατεύθυνση της θωράκισης τους οι μικροί παίχτες της λιανικής πρέπει να στραφούν στην οργάνωσή τους σε δίκτυα προκειμένου να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους ικανότητα με την βιομηχανία, να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους, να περιορίσουν το λειτουργικό κόστος, να αναπτύξουν δηλαδή μια νέα επιχειρηματική προσέγγιση που να περιλαμβάνει συνέργειες και οικονομίες κλίμακος ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν σε πιο δυναμικές κινήσεις διεκδίκησης της προτίμησης των καταναλωτών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Χρυσό» τρίμηνο στα σούπερ μάρκετ με αύξηση του τζίρου σε 1,5 δισ. ευρώ

Καταναλωτική φρενίτιδα έφερε η καραντίνα τον Μάρτιο, με αύξηση των πωλήσεων κατά 26,9%, ενώ συνολικά το α' τρίμηνο ο τζίρος αυξήθηκε κατά 12,2%. Κερδισμένα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.