Δυναμικό ξεκίνημα με γενναιόδωρες προσφορές έκαναν οι εμπορικές επιχειρήσεις τον Νοέμβριο, προετοιμάζοντας το έδαφος για τη φετινή Black Friday, στις 25/11, καθώς και την Cyber Monday, στις 28/11, κάνοντας πράξη το Black November που είχε εν πολλοίς προαναγγελθεί.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι, κατόπιν μαζικού και διαχρονικού αιτήματος των εμπόρων, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις καταργήθηκαν, σχεδόν στο σύνολο τους οι επιχειρήσεις προχώρησαν στην διάθεση επιλεγμένων ειδών με έκπτωση, ήδη από την έναρξη του μήνα, δίνοντας έτσι την δυνατότητα στους καταναλωτές να προχωρήσουν σε αγορές εν όψει χειμώνα αλλά και εορτών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά κινήθηκε σχετικά υποτονικά το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, καθώς η παρατεταμένη ζέστη απομάκρυνε την ανάγκη για νέες αγορές, φθινοπωρινού και χειμερινού χαρακτήρα. Σύμφωνα με εκπροσώπους του εμπορίου, ο Οκτώβριος έκλεισε με κάμψη τζίρου περί το 15% συγκριτικά με το 2019, με την εκτίμηση για το έτος συνολικά να είναι αύξηση πωλήσεων κατά 15% συγκριτικά με πέρσι και κάμψη περί το 7% συγκριτικά με το 2019.
Πάντως, πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές αναμένει τις προσφορές του Νοεμβρίου και τις προωθητικές ενέργειες ενόψει της Black Friday προκειμένου να κάνει τις αναγκαίες χειμερινές αγορές του. Σύμφωνα με την σχετική έρευνα Fashion (Re)search της πλατφόρμας Glami, φέτος το 50% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα πραγματοποιήσει αγορές επωφελούμενο από τις τρέχουσες προσφορές, έναντι ποσοστού 66% που ήταν το ίδιο διάστημα πέρσι, στοιχείο που υποδηλώνει τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει το μέσο ελληνικό νοικοκυριό ώστε να ανταπεξέλθει στην αύξηση του κόστους ζωής συνολικά, τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 37% δηλώνει αναποφάσιστο, έναντι 23% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρσι, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε προτίθεται να κάνει αγορές με λίστα. Αντίθετα, ένας στους δύο ερωτηθέντες (ή ποσοστό 49%) αναφέρει ότι απλώς αναζητά τις καλύτερες προσφορές προκειμένου να προβεί σε αγορές την φετινή Black Friday.
Σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό των αγορών, το 43% προτίθεται να δαπανήσει φέτος έως 100 ευρώ για είδη ένδυσης και υπόδησης, το 34% από 100 έως 500 ευρώ, ενώ το 24% δεν γνωρίζει αν θα μπορέσει να προβεί σε αγορές φέτος. Εξάλλου, το 76% των ερωτηθέντων παρατηρεί αυξήσεις τιμών σε είδη ένδυσης κι υπόδησης, πσοσοτό αυξημένο κατά 7% σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του περασμένου Απριλίου. Η έρευνα του Glami πιστοποιεί και την δυναμική που εξακολουθούν να διατηρούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, έστω κι αν η πανδημία έχει περάσει σε δεύτερο πλάνο, με το 72% των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι θα αποφύγει τον συνωστισμό στα φυσικά καταστήματα, επιλέγοντας τα e-shops όπου είναι εφικτό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκρατημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών για την Black Friday φέτος διαπιστώνεται διεθνώς, λόγω του πληθωριστικού κύματος. Ενδεικτικά, ο αμερικανικός Σύνδεσμος Λιανικών Πωλήσεων εκτιμά ότι οι φετινές εορταστικές δαπάνες -Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου- θα αυξηθούν μεταξύ 6% και 8% συγκριτικά με πέρσι, ποσοστό που ουσιαστικά αντιστοιχεί σε μείωση, εφόσον ληφθεί υπόψιν ο δείκτης του πληθωρισμού που για τον μήνα Σεμπτέμβριο άγγιξε το 8,2%, το υψηλότερο σημείο των τελευταίων 40 ετών…
Προηγήθηκε μία διετία εξαιρετικών επιδόσεων, λόγω της πανδημίας, με τις εορταστικές δαπάνες να αγγίζουν πέρσι τα 889 δισ δολάρια, αυξημένες κατά 13,5% συγκριτικά με το 2020, οπότε είχαν ανέλθει σε 777 δισ δολάρια, αυξημένες κατά 8,2% συγκριτικά με το 2019.