Μετριάζει τις προσδοκίες του ο εμπορικός κόσμος για την εξέλιξη της εβδομάδας προσφορών, που κορυφώθηκε την Παρασκευή, Black Friday, και ολοκληρώνεται αύριο Δευτέρα, με προσφορές κυρίως στο ηλεκτρονικό κανάλι (Cyber Monday). Η φετινή εβδομάδα, αν και σε συνθήκες σχετικής κανονικότητας συγκριτικά με πέρσι για τα φυσικά καταστήματα, φαίνεται να παρουσιάζει σημαντική κάμψη τζίρου σε ποσοστό περί το 20%, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς και οι αιτίες είναι πολλές.
Όπως σημειώνει στο BD, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Στ. Καφούνης, καταρχάς οι καταναλωτές δεν ανταποκρίθηκαν στις ομολογουμένως γενναιόδωρες προσφορές των καταστημάτων, σε όλη την διάρκεια της εβδομάδας. Επιπλέον, οι δύσκολες καιρικές συνθήκες, τουλάχιστον μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής, φαίνεται να αποθάρρυναν τους καταναλωτές από το να βγουν και να ψωνίσουν.
Περαιτέρω, εξίσου επιβαρυντικά φαίνεται ότι επέδρασαν στην συγκρατημένη διάθεση για κατανάλωση οι νέοι κανονισμοί/περιορισμοί για την είσοδο στα καταστήματα, οι οποίοι εκ των πραγμάτων αποκλείουν μία μερίδα εν δυνάμει καταναλωτών. Τέλος, ο φόβος για την αναζωπύρωση της πανδημίας κρατάει ακόμη μία ομάδα καταναλωτών -εμβολιασμένων και μη- μακριά από χώρους συνωστισμού, με το κέντρο της πόλης αλλά και τα κλειστά εμπορικά κέντρα, όπως σημειώνει ο κ. Καφούνης, να υφίστανται σημαντικές απώλειες.
Ο πρόεδρος του ΕΣΑ υπογραμμίζει περαιτέρω ότι, εάν δεν βελτιωθούν οι συνθήκες, η μετατόπιση της αποπληρωμής υποχρεώσεων από τους εμπόρους θα είναι μονόδρομος τους πρώτους μήνες του 2022. Ο ίδιος σημειώνει ότι τόσο ο Οκτώβριος όσο και ο Νοέμβριος μέχρι στιγμής απογοήτευσαν τους εμπόρους από την άποψη της αγοραστικής κίνησης, κινούμενοι πτωτικά συγκριτικά με το 2019, το τελευταίο έτος κανονικότητας, και πλέον απομένει ο Δεκέμβριος για να τονώσει την ψυχολογία αλλά και τους τζίρους, που όμως παραμένει ένα ερωτηματικό καθώς η εξέλιξη της πανδημίας θα κρίνει το πρόσημο και της εορταστικής περιόδου.
Σε θετικό έδαφος πάντως φαίνεται ότι κινούνται τα ηλεκτρονικά καταστήματα, προσφέροντας μία σημαντική ανάσα σε όσες επιχειρήσεις διαθέτουν την ανάλογη υποδομή, δεδομένου μάλιστα ότι έχει ομαλοποιηθεί σημαντικά και η διεκπεραίωση των ταχυμεταφορών, ειδικά συγκριτικά με πέρσι. Σύμφωνα, εξάλλου, με την πρόσφατη έρευνα Holiday Shopping Trends της Sitecore, για την χώρα μας, online αγορές θα πραγματοποιήσει το 45% των ερωτηθέντων, κυρίως νεαρότερης ηλικίας, με το 54% αυτών να αφορά σε ταξίδια και το 37% σε παιχνίδια.
Εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου πάντως επισημαίνουν ότι η χρονική στιγμή επιβολής των μέτρων είναι άκαιρη, δεδομένων των αυξήσεων τιμών με τις οποίες έρχεται πλέον αντιμέτωπος ο καταναλωτής, τόσο σε τιμολόγια ρεύματος όσο και σε είδη πρώτης ανάγκης. Τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με τον φόβο που καλλιεργείται σε αρκετούς συμπολίτες μας σε σχέση με την διασπορά του ιού δημιουργούν ένα «κοκτέιλ» αρνητικής ψυχολογίας, που τελικώς θα έχει σημαντική επίδραση και στους τζίρους στο λιανεμπόριο. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι, με αυτά τα δεδομένα, η χρονιά θα κλείσει με σημαντική κάμψη άνω του 20% που ήταν για κάποιους εκπροσώπους του εμπορίου η αρχική πρόβλεψη των πωλήσεων φέτος έναντι του 2019.