Τον Ιούνιο του 2011, η πολυεθνική McDonald’s με παρουσία άνω των 20 ετών στην Ελλάδα και επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του δικτύου καταστημάτων, υπό το βάρος συσσωρευμένων ζημιών ύψους 84 εκατ. ευρώ αποφάσισε να αλλάξει στρατηγική ανάπτυξης στη χώρα μας.
Επέλεξε να πωλήσει τα 19 εταιρικά καταστήματα που διέθετε στην Ελλάδα (12 στην Αθήνα, 2 στη Ρόδο, 3 στην Κρήτη και από ένα σε Κέρκυρα και Ζάκυνθο) στην Premier Capital, η οποία θα λειτουργούσε ως developmental licensee της McDonald’s στην Ελλάδα. Δηλαδή θα «έτρεχε» αυτή τα καταστήματα, το brand δεν θα άλλαζε και θα πλήρωνε στη McDonald’s δικαιώματα (royalties).
H Premier Capital με έδρα τη Μάλτα ήταν developmental licensee της McDonald’s σε τέσσερις ακόμη χώρες (Μάλτα, Εσθονία, Λιθουανία και Λετονία) και είχε αρκετά καλό ιστορικό αποδόσεων στις αγορές αυτές.
Οι δυσκολίες της ελληνικής αγοράς
Βεβαίως, η Ελλάδα ήταν μια ιδιαίτερη περίπτωση, αφού λόγω του ισχυρού εγχώριου ανταγωνισμού (Goody’s) η McDoland’s δεν κατάφερε ποτέ να βγάλει κέρδη και μετά την επιθετική ανάπτυξη του δικτύου της –είχε φθάσει να έχει 60 καταστήματα στην Ελλάδα– υποχρεώθηκε σε πρώτη φάση να το συρρικνώσει και σε δεύτερη φάση να καλέσει την Premier Capital για να... βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά.
Πριν «επιστρατευτεί» η Premier Capital, τα στελέχη της McDoland’s υποστήριζαν ότι έχουν υπομονή και γνωρίζουν από ζημιόγονες αγορές. Ανέφεραν μάλιστα το παράδειγμα της Αυστραλίας όπου έβγαλαν κέρδη μετά από 20 ζημιογόνες χρήσεις.
Το 2011 λοιπόν η Premier Capital αναλαμβάνει 19 καταστήματα McDoland’s με ένα τζίρο της τάξης των 19 εκατ. ευρώ και αρνητικό αποτέλεσμα. Προηγουμένως η McDoland’s είχε υποχρεωθεί να κλείσει καταστήματα σε κομβικά εμπορικά σημεία όπως η Κηφισιά, ενώ στη Θεσσαλονίκη δεν διέθετε κατάστημα. Τότε λειτουργούσαν και 11 καταστήματα με τη μέθοδο του franchising.
Επενδύσεις 33 εκατ. ευρώ άλλαξαν την εικόνα των καταστημάτων
O μαλτέζος επιχειρηματίας Μέλο Χίλι, ιδιοκτήτης της Premier Capital, μέσω της Premier Capital Hellas έχει επενδύσει από τότε μέχρι σήμερα στην Ελλάδα περισσότερα από 32,8 εκατ. ευρώ για το άνοιγμα νέων εστιατορίων, την ανακαίνιση υφιστάμενων καθώς και για αναβάθμιση υποδομών και τεχνολογίας σε ολόκληρο το δίκτυο.
Επίσης, η στρατηγική του Μαλτέζου επιχειρηματία δεν προέβλεπε ανανέωση των συμβολαίων franchising όταν αυτά έληγαν, ώστε να μη λειτουργούν παράλληλα δύο δίκτυα. Αν το κατάστημα ήταν αποδοτικό ήταν στη διακριτική ευχέρεια της Premier Capital να το εντάξει στα εταιρικά.
Η εταιρεία, εκτός από τη δημιουργία νέων καταστημάτων έδωσε βάρος και στις ανακαινίσεις αλλά και στην εξυπηρέτηση των πελατών μέσω της τεχνολογίας. Σε αρκετά καταστήματα έχουν εγκατασταθεί μηχανήματα αυτόματης συναλλαγής (kiosks). Τα kiosks είναι ψηφιακές εφαρμογές (οθόνες), τα οποία χειρίζεται προσωπικά ο πελάτης και έχει τη δυνατότητα να επιλέγει το μενού του με μεγαλύτερη ευελιξία και έλεγχο στην παραγγελία του. Επίσης, τα εστιατόρια εκτός από χώρο στάθμευσης διαθέτουν Drive Thru όλο το 24ωρο, καθώς και υπηρεσία McDelivery.
H Premier Capital έκανε και αυξήσεις κεφαλαίου για να διορθώνει τα αρνητικά ίδια κεφάλαια, όχι όμως για πολύ, αφού από το 2014 άρχισε να εμφανίζει θετικά αποτελέσματα.
Άνοδος τζίρου και κερδών το 2021, πρώτη σε απόδοση η ελληνική αγορά
Πρόσφατα η Premier Capital Ελλάς εγκαινίασε το 3ο της κατάστημα McDonald’s στη Θεσσαλονίκη που είναι και το 27ο McDonald’s που λειτουργεί η εταιρεία στην Ελλάδα. Η επένδυση για το νέο εστιατόριο ανήλθε σε 2 εκατ. ευρώ και απασχολούνται σε αυτό 60 εργαζόμενοι.
Το 2021 ο κύκλος εργασιών της Premier Capital Hellas ανήλθε στα 52 εκατ. ευρώ από 37,6 εκατ. ευρώ το 2020. Τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 3,2 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 319.000 ευρώ το 2020 και τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 2,46 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 166.000 το 2020. Η Premier Capital Hellas εμφάνισε πέρυσι καθαρές ταμειακές ροές 9,8 εκατ. ευρώ, μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις χρηματοδοτικών μισθώσεων 27,3 εκατ. ευρώ, 2 εκατ. ευρώ ταμείο και απασχολούσε 1.084 εργαζόμενους.
Η Ελλάδα το 2021 παρουσίασε το υψηλότερο ποσοστό ανάπτυξης με 38% μεταξύ των αγορών που δραστηριοποιείται η Premier Capital. Η Ρουμανία ήταν η δεύτερη καλύτερη χώρα, με αύξηση τζίρου κατά 30%, ενώ η Βαλτική και η Μάλτα κατέγραψαν αύξηση 19%.