Νέες επενδύσεις, σε ένα δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον, δρομολογεί η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και την περαιτέρω διεθνοποίησή της. Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην κυκλική οικονομία.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιούργησε τη μονάδα βιοαερίου για παραγωγή Ανανεώσιμης Πηγής Ενέργειας αποκλειστικά από τα υγρά απόβλητα & παραπροϊόντα της βιομηχανίας, μια επένδυση ύψους 6 εκατ. ευρώ, ενώ το επόμενο 15νθήμερο θα τεθεί σε λειτουργία η παραγωγή ηλεκτρική ενέργειας 1 MW από ολοκληρωμένο σύστημα φωτοβολταϊκών στις στέγες των παραγωγικών εγκαταστάσεων της εταιρείας, μια επένδυση ύψους 600.000 ευρώ.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε εχθές ο κ. Παναγιώτης Τσινάβος , πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της γαλακτοβιομηχανίας Κρι Κρι στο πλαίσιο επίσκεψης δημοσιογράφων στις εγκαταστάσεις της βιομηχανίας γάλακτος Κρι Κρι στις Σέρρες, «οι συγκεκριμένες επενδύσεις θα μειώσουν το ενεργειακό κόστος της εταιρείας και παράλληλα θα έχουν περιβαλλοντικό όφελος».
Η μονάδα παραγωγής βιοαερίου έχει δυνατότητα αναερόβιας επεξεργασίας έως 3.000 κυβικά λυμάτων ανά ημέρα & έως 200 κυβικά ορού γάλακτος ανά ημέρα. Επιπλέον, το παραγόμενο βιοαέριο θα χρησιμοποιείται στη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας & θερμότητας, ηλεκτρική ενέργεια θα διατίθεται στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ η παραγόμενη θερμότητα θα αξιοποιείται εντός των εγκαταστάσεων συμβάλλοντας στη μείωση της χρήσης φυσικού αερίου. Σημειώνεται ότι η μονάδα παράγει 500 κυβικά βιοαερίου ανά ώρα και η ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται καλύπτει τις ανάγκες 2.000 νοικοκυριών. Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου θα μειώνονται κατά 350 τόνους, ενώ σημαντική θα είναι και η συμβολή της εγκατάστασης στην πανευρωπαϊκή προσπάθεια επίτευξης κλιματικά ουδέτερης & κυκλικής οικονομίας. Η συγκεκριμένη επένδυση πραγματοποιήθηκε εξολοκλήρου με ιδία κεφάλαια και αποτελεί έμπρακτη απόδειξη ότι η Κρι Κρι μετασχηματίζει το παραγωγικό της μοντέλο βασιζόμενη στα πρότυπα του ESG.
Εκτόξευση του ενεργειακού κόστους και πτώση των πωλήσεων
Ο κ. Τσινάβος, εκτίμησε ότι η φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη για τον κλάδο. «Περιμένουμε για το 2022-2023 μια κατάσταση εκρηκτική που θα επηρεάσει την αγορά και συγκεκριμένα την βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων αλλά και την αγοραστική δυνατότητα του καταναλωτή» ανέφερε ο κ. Τσινάβος και συμπλήρωσε ότι τα παραπάνω είναι επακόλουθα της ενεργειακής κρίσης στο φυσικό αέριο και στην ηλεκτρική ενέργεια, της κερδοσκοπικής, αδικαιολόγητης ανόδου τιμών σε πρώτες ύλες & υλικά συσκευασίας, του υψηλού πληθωρισμού που συνεχίζεται, με πάνω από 10%, τον Απρίλιο, του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία καθώς επίσης και της αβεβαιότητας για την εξέλιξη της πανδημίας.
Εστιάζοντας στην εταιρεία Κρι Κρι, τόνισε ότι το παραγωγικό κόστος αυξήθηκε κατά περίπου 20%. Η εταιρεία, έχοντας απορροφήσει το 50% του κόστους, έχει προχωρήσει σε δύο ανατιμήσεις (μία τον Δεκέμβριο της τάξης του 4% και μία τον Μάιο 5-6%). Αναφερόμενος στις αυξήσεις τιμών των πρώτων υλών, τόνισε ότι η τιμή της πρώτης ύλης της εταιρείας, του γάλακτος δηλαδή, αυξήθηκε μέσα σε ένα χρόνο κατά 25% (από 0,38 ευρώ ανά κιλό πέρυσι, στα 0,50 ευρώ ανά κιλό εφέτος). Παράλληλα, μεγάλες είναι οι αυξήσεις και στα υλικά συσκευασίας
Το δύσκολο περιβάλλον, σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο, έχει οδηγήσει το 2022 σε σημαντική μείωση της αγοράς καταναλωτικών προϊόντων συνολικά κατά 3% σε αξία και 4,6% σε όγκο. Όσον αφορά στο γιαούρτι, στο πρώτο τετράμηνο του έτους η πτώση είναι πολλαπλάσια καθώς η συνολική αγορά σε όγκο έχει μειωθεί 11% ενώ σε αξία 7,5%, παρά το γεγονός ότι οι γαλακτοβιομηχανίες έχουν αυξήσει τις τιμές των προϊόντων.
Επενδύσεις με στόχο την εξωστρέφεια
Έχοντας ολοκληρώσει το διάστημα 2014-2021 επενδύσεις ύψους 78 εκατ. ευρώ για πάγιο εξοπλισμό, η γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι δρομολογεί μία ακόμη παραγωγική επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ για αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας γιαουρτιού, καταθέτοντας σχετική επενδυτική πρόταση στον νέο αναπτυξιακό νόμο. Στόχος είναι η συγκεκριμένη επένδυση να δώσει περαιτέρω ώθηση στις εξαγωγές της εταιρείας και να αξιοποιηθεί η τάση ενίσχυσης του ελληνικού γιαουρτιού παγκοσμίως.
Συγκεκριμένα, η Κρι Κρι, κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στους παραγωγούς γιαουρτιού στην Ελλάδα και τη δεύτερη θέση ως μάρκα στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, με το μερίδιό της να ανέρχεται σε 16,9% σε αξία (Ιαν.-Μάρτιος 2022, IRI). Τα προϊόντα γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας είναι επίσης σημαντικά για την Κρι Κρι που παράγει το 80-90% του συνόλου των προϊόντων γιαουρτιού pl στην Ελλάδα. Μαζί με τα επώνυμα Κρι Κρι, το συνολικό της μερίδιο ξεπερνά το 30% σε όγκο, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα 1 στα 3 γιαούρτια στην Ελλάδα να παράγεται από την Κρι Κρι.
Όσον αφορά στην ελληνική αγορά παγωτού, η Κρι Κρι βρίσκεται στη δεύτερη θέση, με το μερίδιό της να ανέρχεται στο 15,6% (σε αξία, Nielsen), ενώ αποτελεί τη μοναδική ελληνική εταιρεία παγωτού με πανελλαδική διανομή. Σε αυτό συμβάλλει κυρίως το ανεπτυγμένο δίκτυο 18.200 σημείων πώλησης, στην παραδοσιακή αγορά.
Την ίδια στιγμή η εταιρεία Κρι Κρι σχεδιάζει την είσοδό της σε καινοτόμες κατηγορίες προϊόντων όπως το γιαούρτι vegan αλλά και τη στρατηγική απόκτηση των παγωτών «Δώδωνη» έχοντας περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την πώλησή της.
Παράλληλα, η εξωστρέφεια βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο της Κρι Κρι, με τις πωλήσεις από τις εξαγωγές σε 41 χώρες να αποτελούν το 46% του συνολικού εταιρικού τζίρου. Οι ευκαιρίες της Κρι Κρι στις διεθνείς αγορές είναι σημαντικές τόσο για το γιαούρτι όσο και για το παγωτό, όπου κινητήρια δύναμη αποτελούν τα προϊόντα Frozen Yogurt που έχουν ήδη επιτύχει υψηλές πωλήσεις στις χώρες που έχουν λανσαριστεί.
Αναφορικά με τις ευκαιρίες της Κρι Κρι στις διεθνείς αγορές η εταιρεία έχει βάλει στόχο να μεγεθύνει τις εξαγωγές της σε μια αγορά που ανέρχεται στα 25 δισ. ευρώ στην Ευρώπη και στα 90 δισ. ευρώ παγκοσμίως. Συνολικά οι εξαγωγές του ελληνικού γιαουρτιού εκτιμάται ότι το 2024 θα φτάσουν τα 5 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα και στο παγωτό υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας, με την Ευρώπη να φθάνει σε αξία στα 18 δισ. ευρώ και παγκοσμίως στα 58 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι κινητήρια δύναμη είναι τα προϊόντα Frozen Yogurt που έχουν ήδη επιτύχει υψηλές πωλήσεις στις χώρες λανσαρίστηκαν (Ιταλία, Κορέα) ενώ υπάρχουν σχέδια και για την αγορά της Ιαπωνίας.