ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Εμποριο, Καταστηματα, Μαγαζια
Φωτο: Aris Oikonomou/ SOOC

Click inside: Οι μικροί προσαρμόζονται, οι μεγάλοι δυσκολεύονται

Όλοι δυσαρεστημένοι στο χώρο του εμπορίου από τα νέα περιοριστικά μέτρα. Πώς κινούνται αλυσίδες και μικρά καταστήματα, γιατί εκφράζουν αγανάκτηση οι κοσμηματοπώλες.

Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η υπόθεση της επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου, μετά τις αιφνιδιαστικές εξαγγελίες για αλλαγή του τρόπου εξυπηρέτησης των πελατών, με στόχο τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας. Σχεδόν κανείς από τους επαγγελματίες εμπόρους δεν είναι ικανοποιημένος με τις νέες ρυθμίσεις, οι οποίες αποφασίστηκαν αιφνιδιαστικά, καλώντας τους ίδιους τους επιχειρηματίες να προσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων τους σε ελάχιστο χρόνο. 

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι η Πολιτεία θα έπρεπε να βρει πιο αποτελεσματικό τρόπο ελέγχου και διαχείρισης της πολυκοσμίας που παρατηρήθηκε τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, προκειμένου να προλάβει το ενδεχόμενο ενός ακόμη καταστροφικού lockdown. Η πρακτική δε του click inside που έχει πλέον προταθεί είναι ιδιαιτέρως προβληματική, ειδικά σε ό,τι αφορά αλυσίδες καταστημάτων που καλύπτουν πολλά τετραγωνικά και διαθέτουν μεγάλη ποικιλία ειδών, όπως είναι τα ενδύματα και τα υποδήματα, και τα οποία προσελκύουν μεγάλο αριθμό πελατών.

Στον αντίποδα, τα μικρότερα καταστήματα είναι πιο ευέλικτα στην υιοθέτηση της συγκεκριμένης πρακτικής, χωρίς όμως να προσδοκούν μεγάλα οφέλη, λόγω της αρνητικής ψυχολογίας του καταναλωτή. Σε κάθε περίπτωση, προβληματικό είναι και το μισάωρο που ορίζεται ως ο ενδεικνυόμενος χρόνος παραμονής του πελάτη μέσα στο κατάστημα, όριο που εύκολα μπορεί να καταστρατηγηθεί μέσα στα δοκιμαστήρια, ειδικά εν μέσω εκπτωτικής περιόδου, προκαλώντας εκ νέου ουρές έξω από τα καταστήματα. 

Έστω και με δυστοκία πάντως, οι μεγάλες επιχειρήσεις της αγοράς, όπως η Η&Μ, τα πολυκαταστήματα Attica και Hondos Center, η Mango, οι αλυσίδες του ομίλου Inditex (Zara κλπ) αλλά και η Jumbo (αποκλειστικά και μόνο για τα είδη ένδυσης κι εποχιακά που διαθέτει) οργανώνονται για την προσαρμογή στα νέα προαπαιτούμενα της λειτουργίας με το σύστημα click inside. Έχουν εξάλλου ήδη χαθεί μέσα στο 2020 πολύτιμοι τζίροι από την αγορά, ενώ και η ψυχολογία των καταναλωτή βρίσκεται στο ναδίρ, λόγω των μακροχρόνιων πλέον περιορισμών στις μετακινήσεις.

Εκτιμάται δε ότι σε σύνολο 310 ημερών λειτουργίας των καταστημάτων το περσινό έτος, χάθηκαν οι 105 ημέρες λόγω αναγκαστικού κλεισίματος της αγοράς στην χώρα μας εξαιτίας της πανδημίας. Και δη, χάθηκαν οι πιο κρίσιμες περίοδοι: το Πάσχα, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, η Black Friday, ο μισός Δεκέμβριος και τώρα πλέον περιορίζεται και η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων στο ξεκίνημα του νέου έτους, πιστοποιώντας ότι το εμπόριο έχει αναδειχθεί στο «εύκολο θύμα» της πανδημίας. 

Μεγάλο προβληματισμό και αγανάκτηση εκφράζουν ειδικότερα οι κοσμηματοπώλες, ο κλάδος των οποίων, κατά τα λεγόμενα του υπουργού Ανάπτυξης, κ. Α. Γεωργιάδη, εξαιρέθηκε την τελευταία στιγμή από την πρακτική του click inside στις «κόκκινες» περιοχές από την επιτροπή των λοιμοξιολόγων, παρά την περί του αντιθέτου πρόταση του υπουργείου. Η απόφαση αυτή ώθησε μάλιστα την Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπολών (ΠΟΒΑΚΩ) με επιστολή της να ζητήσει από την κυβέρνηση να ενισχύσει την επιτροπή λοιμοξιωλόγων με οικονομολόγους και ειδικούς επιστήμονες «προκειμένου να αποτυπώνεται στις συνεδριάσεις της η τραγική κατάσταση της αγοράς πέραν της επιδημιολογικής εικόνας της χώρας». 

Μιλώντας στο Business Daily, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, κ. Π. Καλπακίδης, υπογράμμισε ότι «η χώρα έχει ανάγκη από μία διεπιστημονική επιτροπή που θα λαμβάνει υπόψιν και την οικονομία και την κοινωνία, καθώς σήμερα δυστυχώς είναι καθαρά υγειονομική» κι εξέφρασε την ελπίδα του η σχετική απόφαση να ανατραπεί στο τέλος της εβδομάδας, οπότε και θα επανασυνεδριάσει η επιτροπή λοιμοξιολόγων. Ο κ. Καλπακίδης σημειώνει περαιτέρω ότι τα κοσμηματοπωλεία πρέπει να λειτουργήσουν με τη μέθοδο click inside καθώς συντρέχουν εκτός των άλλων και λόγοι ασφαλείας τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο και για τους πελάτες των καταστημάτων, λόγω της αξίας των ειδών που πωλούνται από τις εν λόγω επιχειρήσεις. 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων Αθηνών, κ. Ντίνος Κουζούπης, σημειώνει ότι έχει ζητηθεί η συνδρομή του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη προκειμένου οι επιχειρήσεις, που είναι κατά τ' άλλα εύκολοι στόχοι, να προστατευτούν, υπογραμμίζοντας ότι ποτέ δεν δημιουργήθηκαν συνωστισμοί λόγω του είδους που οι αργυροχρυσοχόοι εμπορεύονται αλλά και της ελεγχόμενης εισόδου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΠΟΒΑΚΩ, ο τζίρος των κοσμηματοπωλείων το τελευταίο δίμηνο του 2020 συρρικνώθηκε έως και 75% συγκριτικά με πέρσι, στον απόχο της έλλειψης κοινωνικών εκδηλώσεων και του συνεχούς εγκλεισμού, με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να βρίσκονται μπροστά στο φάσμα της πτώχευσης.

Αν και οι αρχικές εκτιμήσεις της ΓΣΕΒΕΕ στόχευαν σε τζίρο στο λιανεμπόριο μειωμένο κατά 50% την φετινή εκπτωτική περίοδο συγκριτικά με πέρσι, ήτοι περί τα 2,6 δισ ευρώ από 5,3 δισ ευρώ, πλέον κάθε πρόβλεψη για την εξέλιξη της αγοραστικής κίνησης μοιάζει παρακινδυνευμένη. Στο περιβάλλον αυτό, οι έμποροι καλούν την Πολιτεία να επεκτείνει τα μέτρα προστασίας των επιχειρήσεων σε όλη την διάρκεια του 2021, αλλά και να ενεργοποιήσει τη ζήτηση μέσω του τουρισμού την προσεχή περίοδο, κρούοντας καμπανάκι κινδύνου για την επόμενη ημέρα τόσο της αγοράς όσο και της ελληνικής οικονομίας συνολικά.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άλμα πωλήσεων 39% και διπλάσια κέρδη για τη Zara Hellas το 2021

Οι επτά αλυσίδες του ισπανικού ομίλου, που λειτουργούν στην Ελλάδα κάτω από την ομπρέλα της ΙΤΧ Ελλάς, παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων και κερδών τη χρονιά που πέρασε. Προβλέπουν γρήγορη επιστροφή στα μεγέθη προ πανδημίας.
kalogirou
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εξάμηνο ανάκαμψης για την Καλογήρου μετά τη μεγάλη πτώση του 2020

Αυξημένα κατά 10,4% τα έσοδα της εταιρείας υποδημάτων το α' εξάμηνο του 2021, ενώ τον προηγούμενο χρόνο κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 32,5% και αυξημένες ζημιές. Στόχος η εξυγίανση του ισολογισμού.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανακτά η αλυσίδα ενδυμάτων Toi & Moi το χαμένο έδαφος της πανδημίας

Αξιοποιώντας τη δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων, η εταιρεία εκτιμά ότι θα μπορέσει φέτος να ανακτήσει το 30% των πωλήσεων που απώλεσε το 2020 εξαιτίας των περιορισμών που επιβλήθηκαν στο λιανεμπόριο.