Η «ήσυχη» πολυτέλεια όπως αποκαλείται αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα trend για τον κλάδο το 2023, κυρίως μέσω των social media, αλλά πλέον έχει αρχίσει να προσελκύει και την προσοχή των επενδυτών.
Με τον όρο αυτό περιγράφονται προϊόντα πολυτελείας που δεν είναι κραυγαλέα και δεν έχουν ως στόχο να κάνουν επίδειξη του πλούτου όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αποκτήσουν, αλλά αντίθετα είναι μινιμαλιστικά.
Οι επενδυτές, ως φαίνεται, έχουν αρχίσει να κλέβουν ιδέες ακόμη και από τα βίντεο χρηστών του TikTok, με τις μετοχές των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ειδών πολυτελείας να θεωρούνται εδώ και αρκετές δεκαετίες ως μέσο προστασίας (hedge) έναντι του πληθωρισμού. Αυτό έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την ικανότητα του τομέα να ξεπερνά ακόμη και τις περιόδους κρίσεις, έχοντας ως δεδομένο ότι το κοινό στο οποίο απευθύνεται έχει την οικονομική δυνατότητα να ξεπεράσει ακόμη και τις δύσκολες εποχές.
Στην ουσία, τα θεμελιώδη στοιχεία του κλάδου δεν έχουν αλλάξει δραστικά κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, αλλά καθώς το κίνημα της «ήσυχης» πολυτέλειας παίρνει διαστάσεις, οι επενδυτές αρχίζουν να επιλέγουν ονόματα που ελέγχουν τη συγκεκριμένη τάση.
Μερικές από τις κορυφαίες εταιρείες που έχουν επωφεληθεί από αυτό το νέο κύμα είναι η Hermes, η Miu Miu που ανήκει στην Prada, η Brunello Cucinelli, η Compagnie Financière Richemont και η Swatch Group, σύμφωνα με την ασιατική τράπεζα DBS.
«Με το κίνημα της "ήσυχης" πολυτέλειας να υπογραμμίζει την αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών για «χαμηλούς τόνους» στις αγορές πολυτελών ειδών, οι εταιρείες που εστιάζουν στη διακριτική κομψότητα και τη διαχρονική ποιότητα θα έχουν απήχηση στους καταναλωτές, επωφελούμενες από αυτή την τάση», όπως εκτιμά ο Χου Βέι Φουκ, επικεφαλής επενδύσεων στη DBS Bank και προσθέτει ότι «το 2023 οι εταιρείες "ήσυχης" πολυτέλειας σημείωσαν αξιοσημείωτη υπεραπόδοση έναντι των πιο επιδεικτικών μελών του κλάδου τους κατά 23%. Αναμένουμε ότι αυτή η συνεχιζόμενη αλλαγή στη δυναμική του κλάδου θα συνεχιστεί και στο μέλλον».
Σύμφωνα με την DBS, μια εταιρεία εμπίπτει στην κατηγορία της «ήσυχης» πολυτέλεια εάν είναι διακριτική και επικεντρώνεται στην υψηλή ποιότητα, διατηρώντας παράλληλα την αποκλειστικότητα και τη σπανιότητα.
Ορισμένες από τις κορυφαίες επιλογές της τράπεζας περιλαμβάνουν τις Hermes, Moncler, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Richemont, Swatch, Brunello Cucinelli και Ermenegildo Zegna.
Την ίδια ώρα οι επενδυτές εξετάζουν αυτές τις εταιρείες με πολύ πιο μακροπρόθεσμη προοπτική. «Αρκετοί επενδυτές εμφανίζονται κουρασμένοι με τα κραυγαλέα μεγάλα λογότυπα των ειδών πολυτελείας. Επιθυμούν να τοποθετηθούν σε εταιρείες τα προϊόντα των οποίων είναι υψηλής ποιότητας αλλά διαθέτουν χαμηλό προφίλ», σημειώνει με τη σειρά του ο Μ. Χάνσεν, διαχειριστής κεφαλαίων στη Vontobel Quality Growth Boutique
Η Ασία αποτελεί τη μεγαλύτερη δεξαμενή πωλήσεων για τον κλάδο, με χώρες όπως Κίνα, Ιαπωνία και Ν. Κορέα να βρίσκονται στην κορυφή των πωλήσεων, ενώ όλα δείχνουν ότι θα ακολουθήσει και η Ινδία. Η Goldman Sachs εκτιμά ότι μέχρι το 2027 περί τα 100 εκατ. Ινδών θα κατατάσσονται στην κατηγορία των «εύπορων», που ορίζεται από την αμερικανική επενδυτική τράπεζα ως εκείνοι με ετήσιο εισόδημα άνω των 10.000 δολαρίων. Επί του παρόντος, 60 εκατομμύρια άνθρωποι στην πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου κερδίζουν πάνω από 10.000 δολάρια, ανέφερε η έκθεση.