Ανεξίτηλο αποτύπωμα αφήνει η πανδημία στα οικονομικά αποτελέσματα της σουηδικής εταιρείας ενδυμάτων H&M, συρρικνώνοντας κέρδη και πωλήσεις την χρονιά που πέρασε. Οι πωλήσεις του ομίλου διεθνώς υποχώρησαν κατά 18% την περίοδο από 1 Δεκεμβρίου 2019 έως και 30 Νοεμβρίου 2020, διαμορφούμενες σε 187 δισ. σουηδικές κορώνες, έναντι 232,7 δισ. την προηγούμενη χρήση, ενώ τα κέρδη μετά φόρων συρρικνώθηκαν σε 1,24 δισ κορώνες, έναντι 13,4 δισ το 2019.
Ιδιαίτερα επιβαρυντικό υπήρξε το δεύτερο τρίμηνο της περσινής χρήσης, για τον σουηδικό κολοσσό fast fashion, περίοδο κατά την οποία ποσοστό έως και 80% του συνόλου των καταστημάτων του παρέμεινε κλειστό. Αντίθετα, το τέταρτο τρίμηνο της χρήσης καταγράφηκε σημαντική ανάκαμψη των μεγεθών του ομίλου, με τις πωλήσεις το διάστημα μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου να διαμορφώνονται σε 52,5 δις σουηδικές κορώνες, έναντι 61,6 δις το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ τα κέρδη μετά φόρων διαμορφθώθηκαν σε 2,4 δισ κορώνες, έναντι 4,2 δισ κορώνες το 2019.
Στη χώρα μας, η Η&Μ έκλεισε την χρήση του 2020 με κάμψη πωλήσεων κατά 24% συγκριτικά με το 2019, και τζίρο ύψους 1,42 δισ, έναντι 1,86 δισ. κορώνες το προηγούμενο έτος, ενώ το τέταρτο τρίμηνο ήταν δυσμενέστερο για την αλυσίδα στην Ελλάδα, καθώς οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 32%, διαμορφούμενες σε 350 εκατ κορώνες, έναντι 515 εκατ. το προηγούμενο έτος. Να σημειωθεί ότι η περίοδος αυτή συμπίπτει με το εκ νέου κλείσιμο των καταστημάτων στη χώρα μας. Επιπλέον, η Η&Μ αποφάσισε να μην εφαρμόσει την πρακτική της “παράδοσης εκτός” (click away) στο εγχώριο δίκτυο καταστημάτων της, περιορίζοντας ουσιαστικά την δραστηριότητά της στο online κατάστημα.
Περαιτέρω, ως αποτέλεσμα του δεύτερου κύματος της πανδημίας, η σουηδική αλυσίδα καταγράφει κάμψη πωλήσεων διεθνώς κατά 23% το διάστημα από την 1 Δεκεμβρίου 2020 έως και τις 27 Ιανουαρίου 2021, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καθώς περισσότερα από 1800 καταστήματα της ανά τον κόσμο (ποσοστό 36% επί του συνόλου) παραμένουν κλειστά. Στο περιβάλλον αυτό, και καθώς οι online πωλήσεις ενισχύονται διαρκώς, η H&M προτίθεται να ανοίξει 100 νέα καταστήματα μέσα στο 2021, τερματίζοντας παράλληλα την δραστηριότητα 350 καταστημάτων, κυρίως σε ώριμες αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της H&M αυξήθηκαν κατά 50% το τέταρτο τρίμηνο της περιόδου, ενώ συνολικά για την χρήση του 2020 το ψηφιακό κανάλι ενισχύθηκε κατά 38%, συνεισφέροντας πλέον το 28% των πωλήσεων του ομίλου. Η εξέλιξη αυτή υποχρεώνει την διοίκηση της σουηδικής εταιρείας να επενδύσει σημαντικά στο ψηφιακό κανάλι, καθώς διαπιστώνει σημαντική μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών.
Σημειώνεται τέλος ότι το 2020 ο όμιλος έκλεισε 187 καταστήματα και άνοιξε 129 νέα σημεία, ενώ για το 2021 στοχεύει σε αύξηση των πωλήσεων μεταξύ 10% και 15% συγκριτικά με πέρσι.