Πυκνώνουν οι αντιδράσεις στην αγορά πληροφορικής για τις υψηλές απαιτήσεις συμμετοχής και τους όρους σε διαγωνισμούς του δημοσίου που ευνοούν τον ΟΤΕ και τις κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχει. Η επιθετική τακτική του ΟΤΕ στο χώρο των έργων τεχνολογίας του Δημοσίου, με συνεταίρους όπως η Byte και –κάπου στο βάθος- η Intrasoft International, αποτυπώνεται στο γεγονός πως διεκδικεί ακόμα και μικρά περιφερειακά έργα, με προϋπολογισμό λίγες χιλιάδες ευρώ. Έτσι, αντιδρούν οι μικρότερες εταιρείες του κλάδου που θεωρούν πως πρέπει να μπει φραγμός στον ισχυρότερο όμιλο του κλάδου, που αξιοποιεί την τεράστια ρευστότητα, τις στενές σχέσεις με όλους τους προμηθευτές εξοπλισμού και τη δυνατότητα υποτιμολόγησης υπηρεσιών, όπως π.χ. η τηλεφωνική υποστήριξη.
Όσοι αντιδρούν θεωρούν πως η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει μεν τα μεγάλα έργα τεχνολογίας που θα αλλάξουν το Δημόσιο, αλλά ταυτόχρονα να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που θα επιτρέπει συμμετοχή και στους μικρότερους, καινοτόμους «παίκτες». Να μην οδηγήσει, δηλαδή, όλα τα έργα σε δύο – τρεις ισχυρές κοινοπραξίες, που φαίνεται πως διαμορφώνονται στην αγορά. Αντίθετα, να θέσει τέτοιες προδιαγραφές ώστε να μπορούν να συμμετάσχουν μικρότερες εταιρείες ώστε τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους άνω των έξι δισ. ευρώ για τα έργα τεχνολογίας, να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός μεγαλύτερου οικοσυστήματος.
Προς το παρόν, λένε οι διοικήσεις κάποιων μικρότερων επιχειρήσεων, προκηρύσσονται έργα που είναι κομμένα και ραμμένα στα μέτρα των ισχυρών και ειδικά του ΟΤΕ. Ένα τέτοιο παράδειγμα θεωρείται ο διαγωνισμός για τον «Ψηφιακό Χάρτη» που προκήρυξε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ). Ο πρώτος διαγωνισμός «πάγωσε» έπειτα από αντιδράσεις αλλά λίγες ημέρες μετά επαναπροκηρύχθηκε με σχεδόν τους ίδιους όρους και προϋπολογισμό κοντά στα 60 εκατ. ευρώ.
Όπως έχει γράψει το Business Daily, στην αγορά πληροφορικής υποστηρίζουν πως οι υψηλές προϋποθέσεις που βάζει η διακήρυξη για τη συμμετοχή, από την εγγυητική επιστολή του 1,8 εκατ. ευρώ μέχρι τα συνολικά έσοδα άνω των 45 εκατ. ευρώ για την τριετία 2017 – 2019, περιορίζουν τους υποψηφίους. Οι πλέον τολμηροί κάνουν λόγο για έναν και μόνο υποψήφιο που αναμένεται να καταθέσει προσφορά στις 20 Ιανουαρίου.
Τα ίδια όμως συμβαίνουν και σε μικρότερα έργα όπως η επέκταση / αναβάθμιση του Ολοκληρωμένου Συστήματος Παρακολούθησης και Καταγραφής των Αλιευτικών Δραστηριοτήτων (ΟΣΠΑ), δηλαδή του συστήματος που αξιοποιεί το υπουργείο Αγροτικής Πολιτικής για τη διαχείριση των μητρώου με τους ψαράδες, των εμπορευμάτων τους, κ.α. Το τεύχος του διαγωνισμού, ύψους άνω των 8 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και ήδη υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις για φωτογραφικούς όρους που ευνοούν κατάφωρα τον ΟΤΕ. Ο ΟΤΕ είχε αναλάβει την εγκατάσταση του αρχικού συστήματος βέβαια και συνεπώς έχει ούτως ή άλλως πλεονέκτημα. Για παράδειγμα απαιτείται οι υποψήφιοι να έχουν «ολοκληρώσει τουλάχιστον (1) ένα έργο Επιχειρηματικής Ευφυίας με τουλάχιστον διακόσια (200) σημεία εισόδου δεδομένων και τουλάχιστον 2000 χρήστες καταχώρησης και προβολής δεδομένων»…
Η διοίκηση του ΟΤΕ δεν έχει κρύψει τις φιλοδοξίες της στον τομέα των έργων τεχνολογίας του δημοσίου. Πρόσφατες είναι οι αντιδράσεις της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης (της ΝΔ) όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ανέθετε σε κοινοπραξίες του ΟΤΕ, κατόπιν διαγωνισμών που είχαν προκαλέσει αντιδράσεις στην αγορά, σειρά έργων του Δημοσίου. Μάλιστα ορισμένα έργα, που επίσης προορίζονταν για τον ΟΤΕ, όπως έλεγαν στην αγορά, δεν ανατέθηκαν επειδή οι εκλογές ανέτρεψαν τα σχέδια της τότε κυβέρνηση. Φαίνεται όμως πως ο ισχυρότερος τεχνολογικός όμιλος της χώρας διεκδικεί τον ίδιο ρόλο και με την σημερινή κυβέρνηση. Οι άνθρωποι της αγοράς πληροφορικής παραδέχονται πως ούτως ή άλλως θα έχει την πρωτοκαθεδρία, αλλά υποστηρίζουν πως αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να επικρατήσει σχεδόν σε όλα τα κρίσιμα έργα…