Μπορεί, στις αρχές του μήνα, ο CEO της MIG και αντιπρόεδρος της Vivartia, Αθανάσιος Παπανικολάου, να διέψευδε πως υπήρχε οποιαδήποτε περίπτωση πώλησης της εταιρείας τροφίμων, όμως την Πέμπτη ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά η κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς του επενδυτικού fund CVC Capital για την εξαγορά της σημαντικότερης θυγατρικής της MIG. «Το Διοικητικό Συμβούλιο της MIG αποφάσισε να παραχωρήσει στη CVC Capital Partners περίοδο αποκλειστικότητας για την διαπραγμάτευση και ολοκλήρωση της συμφωνίας έως και την 6η Νοεμβρίου 2020» ανέφερε η ανακοίνωση της εισηγμένης.
Την τελευταία διετία πολλά ήταν τα σενάρια που διακινούνταν κατά καιρούς, που έφερναν την Vivartia προ των πυλών της πώλησης, με funds και επιχειρηματικούς ομίλους να φέρονται ότι έχουν χτυπήσει την πόρτα της MIG, όμως δεν είχε σημειωθεί κάποια εξέλιξη. Φαίνεται, όμως, ότι τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η πανδημία στη Vivartia, όπως και η πιεστική ανάγκη της MIG για νέα κεφάλαια, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον υψηλό δανεισμό της επιτάχυνε τις εξελίξεις. Την πίεση αυτή ενίσχυσαν οι κινήσεις πιστωτριών τραπεζών που είχαν εκδηλώσει την πρόθεση να πουλήσουν τα ανοίγματα τους στη Vivartia, με την τσέχικη Emma Capital να δείχνει ενδιαφέρον για τα δάνεια ύψους 190 εκατ. ευρώ.
Η Τράπεζα Πειραιώς που είναι και ο μεγαλύτερος πιστωτής του ομίλου, καθώς τα δάνεια της MIG φτάνουν περίπου τα 550 εκατ. ευρώ, ήταν αρνητική στο να πουληθούν τα δάνεια από άλλες τράπεζες. Όμως, διάκειται ευνοϊκά στην προοπτική της εξαγοράς της Vivartia από την CVC Capital, καθώς το ποσό που θα εισπράξει η MIG θα το καταβάλει στην τράπεζα ώστε να μειωθεί ο δανεισμός της, ενώ η είσοδος ενός ισχυρού επενδυτή θα επιτρέψει να συνεχίσει κανονικά τις δραστηριότητές της η Vivartia.
Σε δυσμενή συγκυρία η πώληση
Η επιχειρούμενη πώληση μιας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου των τροφίμων και της εστίασης στην Ελλάδα έρχεται σε μια δυσχερή συγκυρία. Το επιτυχημένο σε επίπεδα πωλήσεων 2019, η τότε διαφαινόμενη άνοδος του τουρισμού και η ευρύτερα θετική συγκυρία για την οικονομία είχε δημιουργήσει την πεποίθηση πως το 2020 θα ήταν ένα ακόμη καλύτερο έτος για την Vivartia, με τις εταιρείες του ομίλου να τρέχουν τα επενδυτικά τους σχέδια. Όμως, η πανδημία του κορονοϊού έχει επιφέρει σημαντικότατο πλήγμα στην εστίαση και τον τουρισμό προκαλώντας «βουτιά» στις πωλήσεις.
Χαρακτηριστικά, στην ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Vivartia για το 2019 τονιζόταν ότι «οι επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στις δραστηριότητες και τα αποτελέσματα του κλάδου Εστίασης αναμένεται να οδηγήσουν σε μη τήρηση των περιοριστικών χρηματοοικονομικών όρων των συμβάσεων κοινών κοινοπρακτικών ομολογιακών δανείων καθώς και σε ενδεχόμενη αδυναμία κάλυψης δανειακών υποχρεώσεων (δόσεων κεφαλαίου και τόκων) του κλάδου Εστίασης, γεγονότα που με τη σειρά τους είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε αθέτηση των συνολικών υποχρεώσεων (cross-default) όλων των συμβάσεων των κοινών κοινοπρακτικών ομολογιακών δανείων του Ομίλου».
Σε αυτές τις συνθήκες, τέθηκε ζήτημα επιβίωσης της Vivartia, καθώς, όπως σημείωναν οι ορκωτοί «οι ανωτέρω συνθήκες, αποτέλεσμα των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας η οποία ενδεχομένως θα εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα της Εταιρείας και του Ομίλου να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους».
Η Vivartia με ενοποιημένες πωλήσεις 629,3 εκατ. ευρώ το 2019 είχε συνολικές δανειακές υποχρεώσεις 424,222 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το 28,6% των συνολικών δανειακών υποχρεώσεων της MIG. Από αυτά, 374,180 εκατ. ευρώ αφορούσαν σε μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις και 50,042 εκατ. ευρώ σε βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις, το μεσοσταθμικό επιτόκιο των οποίων διαμορφώθηκε πέρυσι σε 4,87%.
Το πιεστικότερο πρόβλημα για την Vivartia αποτελεί το πλήγμα που δέχεται η εστίαση, όπου ο όμιλος δραστηριοποιείται μέσω των Goody's και Everest. Το lockdown, η μείωση της τουριστικής κίνησης και τα περιοριστικά μέτρα στην εστίαση έφεραν πτώση 70% των πωλήσεων σε Goody’s, Everest και Flocafe τον Απρίλιο, ενώ και το καλοκαίρι που υπήρχε ελπίδα για ανάκαμψη της αγοράς επίσης ήταν απογοητευτικό. Η συνολική πτώση πωλήσεων το 2020 έχει εκτιμηθεί από τη διοίκηση ότι θα φτάσει το 30-40%. Σημαντική άνοδος των πωλήσεων σε γαλακτοκομικά και κατεψυγμένα τρόφιμα (ΔΕΛΤΑ, Μπάρμπα Στάθης) καταγράφηκε με την έναρξη των περιοριστικών μέτρων, όμως η τάση αυτή έδειξε να εξορθολογίζεται τους επόμενους μήνες.
Πλέον ο μεγαλύτερος όμιλος τροφίμων που δημιουργήθηκε ποτέ στην Ελλάδα βρίσκεται σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι. Η Vivartia, που δημιουργήθηκε το 2006 από τη συγχώνευση ιστορικών εταιρειών όπως η ΔΕΛΤΑ, η Chipita και η Γενική Τροφίμων και αποτελούσε το «βαρύ πυροβολικό» του ομίλου της MIG έχει άμεση ανάγκη εισόδου ενός επενδυτή που θα μπορέσει να υποστηρίξει τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της. Η CVC Capital Partners έχει την κεφαλαιακή «δύναμη πυρός» που απαιτείται για να αποφύγουν η Vivartia και ο όμιλος της MIG δυσμενείς εξελίξεις, αλλά σε αυτές τις συνθήκες η MIG δεν θα πρέπει να περιμένει ένα υψηλό τίμημα, το οποίο ενδεχομένως να λάμβανε αν είχε προχωρήσει στην πώληση της θυγατρικής πριν το ξέσπασμα της νέας κρίσης.