Με τα κρατικά ταμεία άδεια εξαιτίας των μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας, στο υπουργείο Οικονομικών πρέπει «να βγάλουν από τη μύγα ξύγκι» προκειμένου να βρουν τα 400 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για τη διάσωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ).
Οι δυσκολίες στην εξεύρεση των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα περισσότερα από τα οποία θα διοχετευθούν για τη χρηματοδότηση σχεδίου εθελουσίας εξόδου στα ΕΛΤΑ, καθυστερούν την εκκίνηση της προσπάθειας εξυγίανσης.
Ταυτόχρονα, όμως, εξακολουθεί να πρυτανεύει η ασάφεια για το στρατηγικό σχεδιασμό που θα πρέπει να υπηρετηθεί για να διασφαλιστεί ότι δεν θα πέσουν σε «μαύρη τρύπα» τα εκατοντάδες εκατομμύρια της νέας προσπάθειας διάσωσης. Εξακολουθούν να παρελαύνουν από τα ΕΛΤΑ διάφοροι σύμβουλοι εξυγίανσης χωρίς αποτέλεσμα μέχρι σήμερα. Πέρυσι είχε αρχίσει να προωθείται σχέδιο που είχε ετοιμάσει η εταιρεία συμβούλων / ελεγκτών PwC, ενώ στις αρχές του έτους το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) που ελέγχει τα ΕΛΤΑ, προκήρυξε νέο διαγωνισμό για την πρόσληψη εξειδικευμένου συμβούλου που θα καταστρώσει σχέδιο εξυγίανσης.
Στο μεσοδιάστημα έχουν προσληφθεί από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ και διάφοροι άλλοι σύμβουλοι, για ψηφιοποίηση, για «την εξέταση εναλλακτικών σεναρίων διαµόρφωσης προγράµµατος εθελουσίας εξόδου στο πλαίσιο του σχεδιασµού για την διασφάλιση της βιωσιµότητας και της αναπτυξιακής προοπτικής των ΕΛΤΑ», κ.α.
Εν τω μεταξύ, τα ΕΛΤΑ εξακολουθούν να «μπαίνουν μέσα» περίπου 6 εκατ. ευρώ το μήνα, ενώ απασχολούν 5.800 υπαλλήλους με μέσο κόστος, μισθολογικών και άλλων παροχών, που κινείται κοντά στα 2.850 ευρώ το μήνα!
Τα ΕΛΤΑ Courier πήγαν καλά
Η ειρωνεία της υπόθεσης είναι πως εξαιτίας της περιορισμένης παρουσίας στην αγορά των ταχυμεταφορών, αφού δεν είχαν κάποια σημαντική σύμβαση με μεγάλη εταιρεία λιανεμπορίου, τα ΕΛΤΑ Courier είχαν καλύτερες επιδόσεις από τους ιδιώτες ανταγωνιστές τους! Οι τελευταίοι, που είχαν συμβάσεις διανομής με μεγάλου ομίλους ηλεκτρονικών και άλλων ειδών, αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τον τεράστιο όγκο παραγγελιών μέσω Διαδικτύου.
Τα ΕΛΤΑ Courier με το μικρό πελατολόγιο μεταξύ των εταιρειών λιανικής τα πήγαν καλύτερα αν και εξακολουθούν να υπάρχουν καταγγελίες πως οι διανομείς, αντί να παραδώσουν το δέμα, αφήνουν ειδοποιήσεις, ακόμα και σήμερα που οι περισσότεροι πελάτες είναι αναγκαστικά κλεισμένοι στο σπίτι.
Τα προβλήματα ρευστότητας σε συνδυασμό με τη στάση αναμονής από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, εμπόδισαν όμως τον όμιλο να επωφεληθεί από τις αδυναμίες των ανταγωνιστών του. Έτσι, μπορεί τα ΕΛΤΑ να μην εκτέθηκαν περαιτέρω αυτές τις ημέρες, αλλά δεν είχαν και κάποιο πρόσθετο όφελος.
Αν και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν εισπράξει τους τελευταίους μήνες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κυρίως για την Καθολική Υπηρεσία, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές τους έφταναν προ τριμήνου τα 100 εκατ. ευρώ. Για την Καθολική Υπηρεσία, την υποχρέωση διανομής επιστολών σε ολόκληρη τη χώρα, έχουν λαμβάνειν και άλλα σημαντικά ποσά, αν βέβαια δώσει το πράσινο φως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επιπλέον, θα επιχειρηθεί να αξιοποιηθεί το ΕΣΠΑ ώστε να προχωρήσουν έργα τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, καθώς σήμερα τα ΕΛΤΑ λειτουργούν πανάρχαιο εξοπλισμό. Πρόσφατα υπεγράφη προγραμματική συμφωνία για την εκτέλεση έργου προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό με την Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ (ΚτΠ).
Την τελευταία δεκαπενταετία, αν και είχαν ενταχθεί στα κοινοτικά προγράμματα διάφορα φιλόδοξα έργα, δεν προχώρησε καμία σημαντική επένδυση, ειδικά στον τομέα του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ. Συνεπώς, αρκετοί παραμένουν επιφυλακτικοί για την τύχη των νέων έργων που ακόμα είναι στα χαρτιά, όπως και το σχέδιο εξυγίανσης, παρά τις συσσωρευμένες ζημιές των 115 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2019.