Με μια σημαντική απόφαση ευρύτερα για το οργανωμένο λιανεμπόριο, η ΑΒ Βασιλόπουλος δικαιώθηκε σε πρώτο βαθμό σχετικά με πρόστιμο που της είχε επιβληθεί, με βάση τον νόμο για το πλαφόν στα περιθώρια μεικτού κέρδους.
Σύμφωνα μάλιστα με παράγοντες της αγοράς, η απόφαση μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην αλλαγή του νόμου, καθώς έχουν προσφύγει στα δικαστήρια και άλλες αλυσίδες που τιμωρήθηκαν με πρόστιμα. Αν και οι επόμενες αποφάσεις της Δικαιοσύνης κινηθούν στην ίδια «γραμμή» με αυτήν που εκδόθηκε κατόπιν της προσφυγής από την ΑΒ Βασιλόπουλος, ο νόμος λογικά δεν θα μπορεί πλέον να «σταθεί».
Η δικαστική απόφαση αφορά πρόστιμο 5.000 ευρώ που είχε επιβληθεί το 2022 στην αλυσίδα και δεν είχε ανακοινωθεί τότε η επωνυμία της επειδή το ποσό του προστίμου δεν ξεπερνούσε τα 50.000 ευρώ. Ειδικότερα αφορούσε υπερβολικό περιθώριο κέρδους σε συγκεκριμένο προϊόν σε κατάστημά στη Λ. Στρατού, Θεσσαλονίκη. Στην ΑΒ Βασιλόπουλος είχε επιβληθεί τον Φεβρουάριο του 2023 και άλλο πρόστιμο, ύψους 319.000 ευρώ, ενώ μικρότερα πρόστιμα είχαν «πέσει» σε Lidl, Γαλαξία και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός για παραβιάσεις της νομοθεσίας περί αισχροκέρδειας από το υπουργείο Ανάπτυξης. Η συζήτηση της προσφυγής που έχει ασκήσει η εταιρία για το πρόστιμο των 319.000 ευρώ δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί.
Στη δικαίωση της ΑΒ Βασιλόπουλος, από το δικαστήριο αναφέρθηκε χθες ο Νίκος Λαβίδας, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Σχολιάζοντας το μέτρο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους είπε: «Ένα μέτρο τέτοιο, όπως η επιβολή πλαφόν, έχει λογική όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν. Όταν βγήκε αυτό το μέτρο ξεκίνησε από τον Covid19 και ακολούθησε ο πόλεμος. Ένα μέτρο το οποίο περιορίζει την κερδοφορία σε μία ελεύθερη αγορά πέντε χρόνια είναι θετικό;» Και κατέληξε: «Όσον αφορά τα μέτρα κάποια στιγμή θα αρθούν. Μειώνεται η ακρίβεια, αφού υπάρχει αποπληθωρισμός στα τρόφιμα, είναι ξεκάθαρο».
Εστιάζοντας στο franchise
Το 2023 ήταν μία χρονιά μετάβασης για την ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς σχεδίασε το τριετές στρατηγικό πλάνο της και προχώρησε σε αναδιάρθρωση του δικτύου της και σε εφαρμογή νέας εμπορικής πολιτικής. Εστίασε στην ανάπτυξη μέσω franchise, καθώς, όπως ανέφερε ο Brand President της εταιρείας, η αγορά των μικρών καταστημάτων είναι 3 δισ. ευρώ.
Ψάχνοντας αναπτυξιακή διέξοδο στο franchise, η ΑΒ Βασιλόπουλος θα επεκτείνει το δίκτυο των καταστημάτων με καταστήματα κάτω των 600 τ.μ., μέσω δικαιόχρησης. Πιο αναλυτικά, η εταιρεία το 2023 είχε 585 καταστήματα στο δίκτυο της, δημιούργησε 5 νέα εταιρικά και 30 με franchise, ενώ οι επενδύσεις ανήλθαν στα 56,5 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα έχει 292 καταστήματα franchise, ενώ στο τέλος του 2024 η εταιρεία θα έχει περίπου 300.
Από τις επενδύσεις του 2023, το 29,8% κατευθύνθηκαν σε νέα καταστήματα, το 7,9% σε αποθήκες - διανομή, το 8,9% σε υποδομές, σε τεχνολογία διατέθηκε το 2,6% και το 32,8% σε δίκτυο καταστημάτων, το 10,7% σε πράσινη ανάπτυξη και το 7,8% σε ανακαινίσεις.
Δεν πωλείται η ΕΝΑ Cash & Carry
Όταν ρωτήθηκε ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος για το ενδεχόμενο πώλησης του βραχίονα χονδρικής της αλυσίδας, της ΕΝΑ Cash & Carry, που διαθέτει 14 καταστήματα, παραδέχθηκε ότι όντως έχουν γίνει συζητήσεις για το ενδεχόμενο πώλησής του, τελικά όμως ελήφθη η απόφαση να μην πουληθεί, αλλά θα παραμείνει στην αλυσίδα και θα αναπτυχθεί.
«Δεν πουλάμε την ΕΝΑ Cash & Carry, αλλά θα την αναπτύξουμε με στόχο το κανάλι της HORECA», εξήγησε ο κ. Λαβίδας.
Σταθερές πωλήσεις και ζημιές λόγω απομείωσης παγίων
Το 2023, οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθαν στο 1,97 δισ. ευρώ, διατηρώντας τα ίδια επίπεδα με το 2022. Τα Λειτουργικά Κέρδη ανήλθαν στα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 20 εκατ. ευρώ το 2022, μείωση η οποία οφείλεται κατεξοχήν σε λογιστικές και λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες και η οποία δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική απόδοση της εταιρείας. Για τον λόγο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι τα Προσαρμοσμένα Λειτουργικά Κέρδη (χωρίς απομειώσεις και έκτακτες ζημίες) ανήλθαν σε 29 εκατ. - τα Λειτουργικά Κέρδη προσαρμόζονται για τα κόστη απομείωσης παγίων περιουσιακών στοιχείων (18 εκατ. που οφείλονται στο πλάνο εξορθολογισμού του δικτύου και μετατροπής 50 εταιρικών καταστημάτων σε Franchise) και σε λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες.
Τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 132 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σταθεροποίηση της απόδοσης, καθώς το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας παρέμεινε αμετάβλητο. Η θετική απόδοση της εταιρείας αντικατοπτρίζεται και στη βελτίωση των λειτουργικών ταμειακών ροών, που ανήλθαν σε 120 εκατ. ευρώ, αυξημένων κατά 77 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022.