Ανάβουν ξανά οι μηχανές στα εργοτάξια της νέας Γραμμής 4 του μετρό, μετά την ανακωχή που σήμαναν οι εργαζόμενοι στην εικοσαήμερη απεργία, προκειμένου να δώσουν χώρο για διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση της ΑΒΑΞ. Όπως είπε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, κατά τη γενική συνέλευση των μετόχων, οι δύο πλευρές θα καθίσουν στο τραπέζι την επόμενη εβδομάδα, ώστε να βρεθεί μία λύση μέσα σε εύλογα περιθώρια, καθώς το σωματείο ζητά αυξήσεις της τάξεως του 15%.
Ο επικεφαλής της ΑΒΑΞ επέμεινε ότι «η εταιρεία σέβεται τους νόμους και τις συλλογικές συμβάσεις, πληρώνει σύμφωνα με τις ΣΣΕ και τις κλαδικές ΣΣΕ, είμαστε ενήμεροι, πληρώνουμε υπερωρίες», αποφεύγοντας να σχολιάσει, βάσει του σχετικού ερωτήματος, εάν οι απεργίες είναι υποβολιμαίες. Επισήμανε, όμως, ότι «δεν είναι μόνο αν δώσουμε εμείς την αύξηση, γιατί αυτό θα συμπαρασύρει μια σειρά εταιρειών».
Όσον αφορά στα χρονοδιαγράμματα του μεγαλύτερου δημοσίου έργου που εκτελείται στη χώρα, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, η διοίκηση του ομίλου επανέλαβε πως, στο σκέλος της δικής της ευθύνης, οι εργασίες είναι εντός συμβατικού χρονοδιαγράμματος. Παραμένει, ωστόσο, ανοιχτό το ζήτημα παράδοσης των εργοταξίων των σταθμών από την ΕΡΕΤΒΟ, που εκτελεί τη σύμβαση των πρόδρομων εργασιών, καθώς εκκρεμεί η παράδοση ακόμη 7 εκ των 14 σταθμών, που αναμένεται ως το τέλος του 2024, βάσει της ενημέρωσης από την Ελληνικό Μετρό.
Ο κ. Μιτζάλης εκτίμησε ότι και οι δύο μετροπόντικες θα φτάσουν στη συμβατική τους ώρα εκεί που πρέπει να φτάσει ο καθένας, χωρίς καθυστερήσεις, καθώς όποια απώλεια χρόνου μπορεί να καλυφθεί, αφού δεν παίζει ρόλο σε αυτό η παράδοση των εργοταξικών χώρων των σταθμών. Σχολίασε, δε, πως «για εμάς που γνωρίζουμε την κατασκευή, προσπαθούμε πάντα να είμαστε μέσα στους χρόνους, διότι δεν μας συμφέρει να καθυστερούμε, αλλά να τελειώνουμε για να πάμε σε άλλο έργο».
Οι προοπτικές του 2024 και η δέσμευση για το μέρισμα
Ως προς τις προοπτικές του ομίλου ΑΒΑΞ για το 2024, η διοίκηση προσδοκά αύξηση του τζίρου με καλύτερο ρυθμό και βελτιωμένη κερδοφορία για τον τομέα της κατασκευής, που είναι και το core business. Αναμένοντας ολοένα και υψηλότερες ταμειακές ροές από την κατασκευή και έχοντας επενδύσει σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ που εξασφαλίζουν καλές ετήσιες χρηματοροές, η διοίκηση θέτει τον πήχη του μερίσματος στα 0,07 ευρώ ανά μετοχή.
«Δέσμευσή μας είναι να διανέμουμε μέρισμα κάθε χρόνο. Πιστεύουμε πως το μέρισμα του 2022 στα 7 λεπτά ανά μετοχή, θα αποτελέσει τη νέα βάση για την ετήσια διανομή», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ομίλου, Χρήστος Ιωάννου, παρουσιάζοντας και τη νέα στρατηγική του ομίλου, που στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: κατασκευή, παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ και νέες επενδύσεις. Όπως σκιαγράφησε το μέλλον, η ρευστότητα που θα παράγεται από τους δύο πρώτους πυλώνες, θα διοχετεύεται στον τρίτο.
Ειδική αναφορά έκανε και στη μείωση του δανεισμού του ομίλου, στην οποία δεσμεύτηκε η διοίκηση πριν πέντε χρόνια. Με βάση τη λειτουργική κερδοφορία, την πώληση μη στρατηγικών assets και την είσπραξη μερισμάτων από συμμετοχές, όπως είπε ο κ. Ιωάννου επετεύχθη μείωση 60% του καθαρού δανεισμού στα 182 εκατ. ευρώ. «Δεν αποτελεί πρόβλημα το επίπεδο δανεισμού. Είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με ομοειδείς εταιρείες. Άρα για εμάς αυτό το κεφάλαιο έκλεισε επιτυχώς, προχωράμε μπροστά», ανέφερε εμφατικά.
Ενεργοποιείται η επαναγορά μετοχών
Στην πορεία της μετοχής του ομίλου έκανε εκτενή αναφορά ο πρόεδρος, σημειώνοντας ότι από την τελευταία γενική συνέλευση η τιμή της έχει αυξηθεί κατά 21%, όταν ο γενικός δείκτης αυξήθηκε κατά 15%. Παρόλα αυτά, μετά το υψηλό 12μήνου που σημείωσε στα τέλη του 2023, από εκεί και πέρα η μετοχή παρουσιάζει υποαπόδοση σε σχέση με τον Γενικό Δείκτη.
«Μας απασχολεί αυτό, αλλά η δική μας δουλειά είναι να προσθέτουμε αξία για την εταιρεία, που θα αποτυπωθεί στο ταμπλό», ξεκαθάρισε, απορρίπτοντας, όπως είπε χαρακτηριστικά, τα παιχνίδια με τα μίντια ή τις μετοχές. Προσδιόρισε, δε, τα κέρδη ανά μετοχή σε 0,06 - 0,07 ευρώ.
Επισήμανε ότι μόνο το 2023 η μετοχή ανέβηκε κατά 145% και εξέφρασε ικανοποίηση που τα 52 στελέχη της εταιρείας, τα οποία επιβραβεύθηκαν με 4 εκατ. δωρεάν μετοχές, τις έχουν διακρατήσει με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Ο κ. Ιωάννου ανακοίνωσε ότι, συνεκτιμώντας την αξία των μετοχών σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, την εσωτερική εκτίμηση και την ανεξάρτητη εκτίμηση του οίκου Edison και της Optima Bank, ο όμιλος ΑΒΑΞ θα προχωρήσει στην αγορά ιδίων μετοχών. Η απόφαση για το buyback ως 10 εκατ. μετοχών είχε ληφθεί στη γενική συνέλευση του 2023, όμως δεν ενεργοποιήθηκε λόγω της ραγδαίας ανόδου της μετοχής.
«Τώρα είμαστε αποφασισμένοι να πάμε άμεσα και πιστεύω θα προσδώσει αξία στους μετόχους», εκτίμησε, σημειώνοντας πως «δεν μπορούμε να μην εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία». Πάντως ο σχεδιασμός για το τι θα γίνουν αυτές οι μετοχές, αν πχ. θα επαναπωληθούν ή θα ακυρωθούν, δεν έχει κλειδώσει. Ο κ. Ιωάννου απάντησε και σε δημοσιεύματα σχετικά με τη μετοχή του ομίλου, σχολιάζοντας πως υπήρχαν «κακόβουλα δημοσιεύματα τόσο στα 0,70 ευρώ, όσο και στα 1,40 ή στα 2,80».
Το κόστος από την απώλεια της Αττικής Οδού
Έχοντας ένα ανεκτέλεστο που την τελευταία τριετία αυξήθηκε από 1,2 σε 3,4 δισ. ευρώ και ώριμες συμμετοχές σε παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ που παράγουν σημαντικά μερίσματα, η ΑΒΑΞ συμμετέχει σε διαγωνισμούς για νέα ΣΔΙΤ που ξεπερνούν τα 3,5 δισ. ευρώ. Βεβαίως, κορυφαίο asset του ομίλου τα τελευταία 25 χρόνια αποτέλεσε η Αττική Οδός, η οποία θα πρέπει να επιστραφεί στο Δημόσιο τον ερχόμενο Οκτώβριο με τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης.
Θέλοντας να καθησυχάσει τους μετόχους, ο κ. Ιωάννου διαβεβαίωσε ότι ο όμιλος διαθέτει άλλες σημαντικές και προσοδοφόρες συμμετοχές, που μετριάζουν την απώλεια. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι οι ετήσιες εισπράξεις για την πενταετία 2024 - 2028 θα είναι 43 εκατ. ευρώ, όταν για τα έτη 2019-2023 ήταν κατά μέσο όρο 48 εκατ. ευρώ.
Ερωτηθείς για το ανεκτέλεστο του ομίλου, ο διευθύνων σύμβουλος, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο όμιλος έχει τις δυνάμεις να το εκτελέσει τα επόμενα χρόνια βάσει των συμβατικών του υποχρεώσεων, παρά τις προκλήσεις της αγοράς. Παράλληλα, εκτίμησε ότι, εφόσον υπάρχουν νέες δημοπρατήσεις, το ύψος του ανεκτέλεστου μπορεί να διατηρηθεί στα σημερινά επίπεδα.
«Σήμερα, είναι γεγονός πως δεν συμβασιοποιούνται έργα, σε αρκετές περιπτώσεις οι προϋπολογισμοί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα», σχολίασε, ενώ επιβεβαίωσε ότι υπάρχει καθυστέρηση στις πληρωμές του Δημοσίου με διακυμάνσεις.
Σε ό,τι αφορά το Flyover στη Θεσσαλονίκη, που εκτελείται σε κοινοπραξία με τον όμιλο METLEN (μέχρι πρότινος Μυτιληναίος), αναφέρθηκε πως οι εργασίες προχωρούν κανονικά ως και την εκδίκαση στο ΣτΕ των προσφυγών αναστολής του έργου τον ερχόμενο Οκτώβριο, χωρίς ως εκ τούτου να καταγράφεται καθυστέρηση στην εκτέλεσή του.