Με τον κόσμο να παραμένει στο σπίτι λόγω των μέτρων περιορισμού της διάδοσης της πανδημίας, πολλοί είναι εκείνοι που θυμήθηκαν τα ποδήλατα που... σκούριαζαν στα μπαλκόνια, ενώ άλλοι επέλεξαν να προχωρήσουν τώρα στην αγορά νέου ποδηλάτου, ώστε να χρησιμοποιούν την επιλογή 6, στέλνοντας μήνυμα στο 13033 για άθληση σε εξωτερικό χώρο.
«Το ποδήλατο αποτελεί ένα από τα καλύτερα μέσα ενίσχυσης της ψυχικής και σωματικής υγείας ενός ανθρώπινου οργανισμού διαχρονικά, αλλά ακόμη περισσότερο στην εποχή της πανδημίας. Κάνει θαύματα, καθώς η σωστή χρήση του κρατάει ζωντανή την ανθρώπινη επικοινωνία, την άθληση, τις παρέες, την ψυχαγωγία, διασφαλίζοντας με ευκολία την τήρηση όλων των προβλεπόμενων μέτρων περιορισμού και κυρίως της απόστασης», αναφέρει στο Business Daily επιστήμονας που και ο ίδιος το χρησιμοποιεί στις ελεύθερες ώρες του.
Η ευεργετική αυτή χρήση των ποδηλάτων φαίνεται ότι διαπιστώνεται και από μεγάλο μέρος των Ελλήνων καταναλωτών, γεγονός που οδηγεί τις πωλήσεις νέων ποδηλάτων σε αύξηση, ειδικά τις τελευταίες δύο εβδομάδες.
Όπως μάς μεταφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τον κλάδο, στην αρχή της πανδημίας σημαντικός αριθμός πολιτών έβγαλε από τις αποθήκες και τις πυλωτές ποδήλατα που ήταν για χρόνια αχρησιμοποίητα, τα επισκεύασαν μόνοι τους ή προχώρησαν σε service με αγορά ανταλλακτικών κλπ.
Στην πορεία όμως αυξημένος αριθμός πολιτών προτίμησε την αγορά ενός νέου ποδηλάτου με αποτέλεσμα τις τελευταίες τρεις εβδομάδες να παρατηρείται κάποια τόνωση των πωλήσεων. Η καλύτερη επίδοση παρατηρείται στους νομούς Αττικής, Αχαΐας, Λακωνίας και Λάρισας.
Στελέχη της αγοράς χονδρικής πώλησης ποδηλάτου στη χώρα επισημαίνουν μιλώντας στο Business Daily ότι η κίνηση αυτή, αν και αυξημένη παραμένει σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περασμένη χρονιά, που όπως επισημαίνουν ήταν μία δυνατή χρονιά στις πωλήσεις τόσο χονδρικής, όσο και λιανικής.
Ενδεικτικά, εταιρεία χονδρικής πώλησης ποδηλάτων που καλύπτει το ένα τρίτο της εγχώριας αγοράς παρουσιάζει μείωση πωλήσεων περίπου στο 25% για το τετράμηνο Ιανουάριος – Απρίλιος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίστοιχα για τον Απρίλιο η πτώση αυτή φτάνει έως και το 50%.
Αναλύοντας αυτά τα δεδομένα, σε σχέση με την αντίστοιχη κινητικότητα της αγοράς το τελευταίο διάστημα, ειδικοί εξηγούν ότι το ποδήλατο λειτουργεί και με εποχικότητα. «Ο Απρίλιος και ειδικά το διάστημα γύρω από το Πάσχα, αποτελούν δυνατές περιόδους για τον κλάδο, καθώς πολλοί αποφασίζουν να προχωρήσουν τότε σε αγορά. Αυτό συνέβη και φέτος και γι’ αυτό είδαμε και αυτή την κίνηση στις πωλήσεις αλλά και στις επισκευές, αλλά πρέπει να κρατάμε κατά νου ότι το προηγούμενο διάστημα η αγορά παρέμεινε πραγματικά παγωμένη», εξηγεί στέλεχος του κλάδου.
Σε μια χρονιά που άλλοι κλάδοι του εμπορίου κατέρρευσαν ο κλάδος των ποδηλάτων φαίνεται ότι θα παλέψει και πιθανά θα κατορθώσει να διατηρήσει τα οικονομικά του μεγέθη, γεγονός που αποτελεί ένα πραγματικό επίτευγμα σε μια τέτοια δύσκολη εποχή.
Η δύσκολη εξίσωση για τους κατασκευαστές, ωστόσο, παραμένει η εισαγωγή των απαραίτητων πρώτων υλών από το εξωτερικό. Πολλές από τις εταιρείες που κατασκευάζουν ποδήλατα στη χώρα εισάγουν τα απαραίτητα υλικά από την Ασία. Κάτι που αυτή τη στιγμή έχει παγώσει. Σε καλύτερη μοίρα βρίσκονται οι εταιρείες που είχαν κάνει εγκαίρως τις εισαγωγές αυτές, ενώ το μεγάλο στοίχημα για το επόμενο διάστημα είναι ο προγραμματισμός, όταν πια θα είναι σε θέση να κάνουν τις παραγγελίες τους.
Το μεγάλο ζητούμενο είναι να διατηρηθεί αυτή η τάση, το ποδήλατο να συνεχίσει να αποκτά νέους φίλους και ταυτόχρονα οι αρμόδιες αρχές και στην Ελλάδα να επεκτείνουν τις υποδομές για χρήση ποδηλάτων. Κάτι που συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές πόλεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συστήνει την ποδηλασία στην εποχή της πανδημίας ως ένα ασφαλές μέσο μετακίνησης στις πόλεις για πρόσβαση στην εργασία καθώς διατηρεί την φυσική απόσταση που απαιτείται.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι σε μεγάλες μεγαλουπόλεις, όπως στο Βερολίνο, στις Βρυξέλλες αλλά και πιο σε μακρινές όπως στην Μπογκοτά, προσθέτουν δεκάδες χιλιόμετρα από δρόμους και πεζοδρόμια για χρήση σε ποδηλάτες. Άλλες επίσης πόλεις, όπως στο Παρίσι και στη Μαδρίτη σχεδιάζουν ήδη πώς μπορούν να ενισχύσουν περαιτέρω τις υποδομές για χρήση ποδηλάτων στην εποχή που ξεκινά μετά τη λήξη των περιοριστικών μέτρων.