Στιγμιαίος καφές, κέτσαπ, ρούχα για γιόγκα και πάνινα παπούτσια Nike Air Max. Αυτά είναι τα best sellers στις ΗΠΑ εν μέσω πανδημίας. Έτσι διαμορφώνεται η πανδημική οικονομία των καταναλωτών της Αμερικής σύμφωνα με άρθρο του Reuters.
«Όλα όσα γνωρίζαμε για την προσφορά και τη ζήτηση, μπορούμε να πούμε ότι δεν ισχύουν πια καθώς η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει εντελώς», σχολίασε ο Piotr Dworczak, επίκουρος καθηγητής οικονομικών στο Northwestern University.
Μια ανάλυση του Reuters για το τυπικό καλάθι αγορών δείχνει πώς η κρίση της COVID-19 ανέτρεψε ένα καταναλωτικό μοντέλο δεκαετιών μια για τα πάντα, από ρούχα έως φαγητό. Αυτό έδωσε σε ορισμένες εταιρείες εκπληκτική δυναμική ώστε να αυξήσουν τις τιμές τους ή να μειώσουν τις προσφορές. Πολλές από τις νέες τάσεις μπορούν να αποδοθούν σε έναν παράγοντα, σύμφωνα με ειδικούς: στην τηλεργασία.
Σχεδόν μέσα σε μία νύχτα, μια οικονομία που καθοδηγείται από τους καταναλωτές με σαφώς οριοθετημένη εργασία και οικογενειακές δαπάνες, άλλαξε ριζικά. Η αύξηση της ζήτησης για ορισμένα είδη, καθώς και οι παγκόσμιες διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού, αύξησαν τις τιμές. Οι Αμερικανοί τώρα ξοδεύουν σημαντικά περισσότερα από ένα χρόνο πριν για καφέ, αυγά, ζαμπόν, κέτσαπ και τυρί, για παράδειγμα, σύμφωνα με την ανάλυση του Reuters.
Ωστόσο, είναι μια περίπλοκη εικόνα, και μερικές από τις αλλαγές στη συμπεριφορά φαίνονται μάλλον παράξενες σε μια εποχή βαθιάς οικονομικής αβεβαιότητας. Η ζήτηση και οι τιμές έχουν επίσης αυξηθεί για πιο ακριβά, ή «πολυτελή», είδη όπως ανδρικά πάνινα παπούτσια Nike ή ακόμη και μια τσάντα Louis Vuitton.
Οι οικονομολόγοι θέτουν αυτήν την ασυμφωνία στη συμπεριφορά στο γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι, που δεν μπορούν να ξοδέψουν έξω, έχουν περισσότερα μετρητά. Ακόμη και πολλοί εργαζόμενοι λαμβάνουν επιδόματα ανεργίας που αντιστοιχούν στους μισθούς τους σύμφωνα με ένα ομοσπονδιακό πρόγραμμα τόνωσης. «Αν επρόκειτο να μελετήσω την κατάσταση των καταναλωτών αυτή τη στιγμή, με έναν περίεργο τρόπο, μπορεί να έχουν περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα, αν διατηρήσουν τη δουλειά τους», δήλωσε ο Nirupama Rao, βοηθός καθηγητής οικονομικών, επιχειρήσεων και δημόσιας πολιτικής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν. «Φυσικά αντιμετωπίζουμε μαζικές απολύσεις, αλλά το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων έχουν διατηρήσει τους μισθούς και τα εισοδήματά τους».
Ωστόσο, εκπρόσωποι καταναλωτών καταδικάζουν το γεγονός ότι μεγάλες εταιρείες μειώνουν τις προσφορές και χρησιμοποιούν τη δύναμή τους για να αυξήσουν τα κέρδη τους κατά τη διάρκεια της υγειονομικής που έχει οδηγήσει εκατομμύρια ανθρώπους να χάσουν τα προς το ζην. Άλλοι ειδικοί της βιομηχανίας επισημαίνουν ότι οι εταιρείες έπρεπε να αντιμετωπίσουν δαπανηρές μεταβολές στην παραγωγή για να προσαρμοστούν στο νέο τοπίο. Πριν από την COVID-19, δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι αγόραζαν καθημερινά έναν καφέ για να πάνε στη δουλειά. Ξαφνικά, αντί για σακούλες καφέ 20 κιλών ή μεγάλα δοχεία κέτσαπ για εστιατόρια, οι παραγωγοί έπρεπε να στραφούν σε μικρότερες συσκευασίες οικιακής χρήσης γεγονός που όπως επισημαίνουν σχολιαστές, επηρέασε και τις τιμές.