Ο κλάδος της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αξίας ενός τρισ. δολαρίων, εκπέμπει SOS. Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες, με πελάτες από το εμπόριο λιανικής που πλήττονται από την πανδημία, μειώνουν δρομολόγια ή επιλέγουν μακρινές διαδρομές γύρω από την Αφρική για να καθυστερήσουν την παράδοση των εμπορευμάτων τους. Επίσης, μειώνουν τον αριθμό των ταξιδιών και παρέχουν βραχυπρόθεσμη αποθήκευση στους πελάτες, καθώς αυτός ο τομέας της ναυτιλίας, στον οποίο ανήκουν κολοσσοί όπως οι Maersk, MSC και Hapag-Lloyd, αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη ύφεση από την οικονομική κρίση του 2008.
Οι νέες τακτικές όχι μόνο εξοικονομούν κόστος, αλλά βοηθούν επίσης στην προσαρμογή στις ανάγκες των λιανεμπόρων, των οποίων η ρευστότητα έχει μειωθεί, ενώ διαθέτουν μεγάλο όγκο αποθεμάτων, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας τους για αρκετούς μήνες λόγω του lockdown. Οι βραδύτεροι χρόνοι αποστολής, επίσης, βοηθούν τους εισαγωγείς ώστε να καθυστερήσουν τις πληρωμές που πραγματοποιούνται κατά την παράδοση.
Από τη βιομηχανία αθλητικών ειδών Puma έως την Gap, πολλοί μεγάλοι όμιλοι της λιανικής αναγκάστηκαν να μειώσουν ή να επιβραδύνουν τις αποστολές νέων εμπορευμάτων. Οι πολιτικές αναταραχές στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιδεινώσει τα προβλήματά τους, θολώνοντας περαιτέρω την προοπτική ανάκαμψης στη μεγαλύτερη αγορά λιανικών πωλήσεων στον κόσμο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Puma, Μπιορν Γκούντεν, για παράδειγμα, είπε ότι διαχειρίζεται μέρος του υπερβολικού αποθέματός του αποθηκεύοντάς το σε πλοία, καθώς τα καταστήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη ανοίγουν προσωρινά.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, η επιβράδυνση της αποστολής έχει δημιουργήσει πονοκεφάλους για εκείνους τους εμπόρους λιανικής πώλησης, από τη Walmart και την Amazon έως τον την αμερικανική εταιρεία πώλησης υποδημάτων Rothy's, οι οποίοι δεν σταμάτησαν ποτέ να πωλούν προϊόντα στους καταναλωτές, από βιβλία και παπούτσια έως εξοπλισμό άσκησης, μέσω online πωλήσεων. Τώρα αυτοί οι λιανοπωλητές αγωνίζονται για χώρο στα λιγότερα, ταχύτερα κινούμενα πλοία στην ανοικτή θάλασσα.
«Αυτό που βλέπουμε είναι μια μικτή κατάσταση από τους ιδιοκτήτες φορτίου, μερικοί από τους οποίους συνεχίζουν την κανονική αποστολή των φορτίων τους, ενώ άλλοι ζητούν δρομολόγηση μέσω μεγαλύτερων χρόνων διέλευσης», δήλωσε ο Μάρκους Λίβερ, διευθύνων σύμβουλος θαλάσσιων μεταφορών της Hellmann Worldwide Logistics, που οργανώνει αποστολές για εταιρείες όπως λιανοπωλητές.
Τα είδη λιανικής, όπως ρούχα, αποσκευές και έπιπλα αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% των όγκων που αποστέλλονται, σύμφωνα με μια ανάλυση του Reuters για τα δεδομένα της βιομηχανίας.
Ο Σόρεν Σκου, επικεφαλής της Maersk, του μεγαλύτερου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δήλωσε ότι πολλοί από τους μεγάλους πελάτες δραστηριοποιούνται είτε στο λιανεμπόριο είτε ως προμηθευτές για το λιανεμπόριο. «Υπάρχουν μερικοί παραδοσιακοί όμιλοι λιανικών πωλήσεων που αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα και, όπως γνωρίζετε, κάποιοι έχουν αρχίσει να χρεοκοπούν», δήλωσε ο Σκου τον περασμένο μήνα. «Μερικοί πελάτες μας ζητούν να καθυστερήσουμε τις αποστολές και έχουμε βρει επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους και εγκαταστάσεις αποθήκης για αυτούς».
Ο όγκος των ενδυμάτων που έφτασαν στις Ηνωμένες Πολιτείες με πλοίο μειώθηκε σχεδόν 20% το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2020 σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι και έφτασε τα 379.910 TEUs (μονάδες εμπορευματοκιβωτίων ισοδύναμου 20 ποδιών), όπως έδειξαν στοιχεία από την εταιρεία τεχνολογίας logistics Descartes. Ο όγκος των επίπλων μειώθηκε πάνω από 12% την ίδια περίοδο, ενώ οι αποσκευές μειώθηκαν πάνω από 34%.
Το πρώτο χτύπημα έφτασε όταν η πανδημία ανάγκασε την Κίνα να κλείσει εργοστάσια τον Φεβρουάριο, διακόπτοντας τον εφοδιασμό ειδών ένδυσης, ηλεκτρονικών ειδών και άλλων λιανικών προϊόντων στον κόσμο. Το δεύτερο ήρθε όταν τα καταστήματα στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες έκλεισαν, με αποτέλεσμα μεγάλες εταιρείες λιανεμπορίου να ακυρώσουν τις παραγγελίες τους.
Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τον κλάδο είναι ότι δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια ένδειξη ισχυρής ανάκαμψης, τουλάχιστον σύντομα. Οι περισσότεροι όμιλοι λιανικής ετοιμάζονται για ένα δύσκολο καλοκαίρι, με χαμηλές πωλήσεις, ενώ τα αποθέματά τους παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.