Η κινεζική αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται αντιμέτωπη με μια βαθιά κρίση, καθώς οι αντιπροσωπείες της χώρας δίνουν μάχη επιβίωσης εν μέσω παρατεταμένου πολέμου τιμών και υπερπροσφοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EV).
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχει ανατρέψει το παραδοσιακό επιχειρηματικό μοντέλο, αφήνοντας πολλές επιχειρήσεις με αρνητικές ταμειακές ροές και ελάχιστα περιθώρια κέρδους.
Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας (CPCA), Cui Dongshu, περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο. «Οι νέες πωλήσεις αυτοκινήτων καταγράφουν εκτεταμένες ζημίες», σημείωσε σε ανάρτησή του στο WeChat.
«Οι αντιπροσωπείες λειτουργούν με αρνητικές ταμειακές ροές και ο κίνδυνος κατάρρευσης είναι διάχυτος. Είναι μια πραγματική μάχη για την επιβίωση».
Η κυβέρνηση, όπως υποστηρίζει ο Cui, πρέπει να παρέμβει με άμεση οικονομική ενίσχυση και μεγαλύτερη ευελιξία από τις τράπεζες.
Η πίεση δεν είναι καινούργια, τα υπερβολικά φιλόδοξα πλάνα πωλήσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών και η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας έχουν οδηγήσει εδώ και χρόνια σε μεγάλες εκπτώσεις και ασθενή ζήτηση.
Η κρίση δεν κάνει διακρίσεις. Ακόμη και οι μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς, όπως η BYD, έχουν δει τα περιθώρια κέρδους τους να συρρικνώνονται, ενώ η BMW αναγκάστηκε πρόσφατα να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις οικονομικές της προβλέψεις εξαιτίας της ανάγκης να στηρίξει οικονομικά το δίκτυο αντιπροσωπειών της στην Κίνα.
Τα στοιχεία της CPCA είναι ενδεικτικά, οι καθαρές αποδόσεις των 14 μεγαλύτερων ομίλων αντιπροσωπειών της χώρας έχουν περάσει σε αρνητικό έδαφος για πρώτη φορά από το 2019, ενώ τα αποθέματα παραμένουν υψηλά και τα έσοδα συνεχίζουν να μειώνονται.
«Είναι σαν να μην έχουν επουλωθεί οι παλιές πληγές και να ανοίγουν νέες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Cui, επισημαίνοντας ότι «οι ροές μετρητών έχουν φτάσει στα όρια τους».
Ακόμη και η ένταξη δημοφιλών εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Li Auto και η Xiaomi στα χαρτοφυλάκια των αντιπροσωπειών δεν έχει φέρει την πολυπόθητη ανάκαμψη. «Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να αποδώσει αυτή η στρατηγική», υπογράμμισε ο Cui.
Η κατάσταση έχει οδηγήσει ορισμένες εταιρείες στο λουκέτο. Δύο αντιπροσωπείες της BYD σε διαφορετικές επαρχίες αναγκάστηκαν να κλείσουν νωρίτερα μέσα στη χρονιά, αφήνοντας εκατοντάδες πελάτες χωρίς ασφαλιστική κάλυψη ή χωρίς τα αυτοκίνητά τους.