Πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αποστέλλονται από την Κίνα θα επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση από τον επόμενο μήνα, ανεβάζοντας τις εισφορές έως και το 48%, σε μια κίνηση που κλιμακώνει περαιτέρω τις εμπορικές εντάσεις και αυξάνει το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Η Κομισιόν ενημέρωσε επίσημα τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Geely και της ιδιοκτήτριας της MG, SAIC, για τις επιβαρύνσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία που πρόκειται να εφαρμοστούν από τις 4 Ιουλίου, σύμφωνα με την ανακοίνωση, μετά από έρευνα για τις επιδοτήσεις που ξεκίνησε πέρυσι. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν κάνει απόβαση στην Ευρώπη εν μέσω ενός εγχώριου πολέμου τιμών και προβαδίσματος που είχαν αποκτήσει.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία κατηγόρησε το Πεκίνο για παράνομη ενίσχυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην αγορά αυτή του μέλλοντος, είχε καλέσει σε κινητοποίηση, ξεκινώντας έρευνα για αθέμιτες επιδοτήσεις.
Οι επιμέρους δασμοί ποικίλλουν ανάλογα με το επίπεδο συνεργασίας με την έρευνα, δήλωσε η ΕΕ, και θα πλήξουν περισσότερο τη SAIC. Η κρατική εταιρεία κατέχει τη βρετανική μάρκα MG, της οποίας τα μοντέλα όπως το MG4, είναι μεταξύ εκείνων που ηγούνται της επίθεσης στην Ευρώπη. Οι δασμοί της SAIC πρόκειται να αυξηθούν κατά 38,1% επιπλέον του υφιστάμενου δασμού του 10%.
«Η ΕΕ αγνόησε τα γεγονότα και τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, αγνόησε τις επανειλημμένες ισχυρές αντιρρήσεις της Κίνας και αγνόησε τις εκκλήσεις και τις αποτροπές των κυβερνήσεων και των βιομηχανιών πολλών κρατών μελών της ΕΕ», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας που σημείωσε ότι «το Πεκίνο θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσει σταθερά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών».
Εκτός από τον ανώτατο συντελεστή της SAIC, η BYD θα πρέπει να καταβάλει επιπλέον εισφορά 17,4% και η Geely, στην οποία ανήκει η Volvo, αντιμετωπίζει επιπλέον επιβάρυνση 20%. Ενώ η έρευνα στόχευε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ανήκουν στην Κίνα, οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Tesla, η BMW και η Renault, που παράγουν στην Κίνα και αποστέλλουν στην ΕΕ, αντιμετωπίζουν επίσης υψηλότερο κόστος. Αυτοί που συνεργάστηκαν στην έρευνα θα επιβαρυνθούν με επιπλέον χρεώσεις 21% βάσει ενός σταθμισμένου μέσου όρου.
Τα μέτρα είναι «μια κλήση ταχύτητας με στόχο την επιβράδυνση της Κίνας», δήλωσε ο Bill Russo, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας Automobility με έδρα τη Σαγκάη. «Πρόκειται για τις κινεζικές εταιρείες που είναι μπροστά από το παιχνίδι - ας τις επιβραδύνουμε και ας τις ενθαρρύνουμε να μετριάσουν ίσως τους δασμούς με τοπικοποίηση».
Σχεδόν το ένα πέμπτο των ηλεκτρικών οχημάτων που θα πωληθούν στην ΕΕ το 2023 θα έχει κατασκευαστεί στην Κίνα, σύμφωνα με το think tank Transport & Environment. Το ποσοστό αυτό πρόκειται να αυξηθεί στο 25% φέτος, δήλωσε η T&E. Η Κίνα έχει απειλήσει με αντίποινα σε όλους τους τομείς της γεωργίας, της αεροπορίας και των αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες και το Πεκίνο έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα για ορισμένους τύπους ευρωπαϊκών ποτών.
«Στόχος μας είναι να αποκαταστήσουμε τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού και να διασφαλίσουμε ότι η ευρωπαϊκή αγορά θα παραμείνει ανοικτή στους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρούν τους παγκοσμίως συμφωνημένους εμπορικούς κανόνες», δήλωσε ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για το εμπόριο.