ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Ώριμες οι συνθήκες για την προσέγγιση επιχειρήσεων - πανεπιστημίων

Για τη συμφωνία πολύπλευρης συνεργασίας μεταξύ ΣΕΒ και ΕΜΠ που γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα σε επιχειρήσεις και πανεπιστήμια γράφει ο Άγγελος Τσακανίκας, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ.

Χθες, Τρίτη 14/12 υπεγράφη μεταξύ ΣΕΒ και ΕΜΠ μια προγραμματική συμφωνία για την ενίσχυση της συνεργασίας των δύο οργανισμών σε κατευθύνσεις που θεωρούμε ότι είναι αμοιβαία επωφελείς.

Πιο συγκεκριμένα στο πλαίσιο της συμφωνίας θα αναπτυχθούν εντός της επόμενης διετίας συνεργασίες μεταξύ των δύο φορέων μεταξύ άλλων στα ακόλουθα πεδία:

  • πρακτική άσκηση στην Ελλάδα, σε επιχειρήσεις - μέλη του ΣΕΒ αλλά και στο εξωτερικό,
  • ανάπτυξη συνεργατικών, ερευνητικών έργων με τη βιομηχανία, για τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας
  • επαγγελματική σταδιοδρομία και ευκαιρίες απασχόλησης αποφοίτων ΕΜΠ
  • ενίσχυση συνεργασίας σε θέματα υποτροφιών εκπόνησης διδακτορικών διατριβών
  • παραγωγική αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων του ΕΜΠ,
  • διοργάνωση θεματικών εργαστηρίων και σεμιναρίων σε επιλεγμένα θέματα που αφορούν τις επιχειρήσεις και την πολυτεχνειακή μελών της κοινότητας του ΕΜΠ

Η συνεργασία αυτή έρχεται σε μία εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή για την ελληνική οικονομία η οποία προσπαθεί να βρει έναν σταθερό αναπτυξιακό βηματισμό μετά την οικονομική κρίση χρέους και την κρίση της πανδημίας που ακόμα μας επηρεάζει. Θεωρώ όμως ότι οι συνθήκες πλέον έχουν ωριμάσει για πύκνωση των κοινών δράσεων και τη γεφύρωση του λεγόμενου χάσματος πανεπιστημίων και επιχειρήσεων. Άλλωστε το ενδιαφέρον τόσο του πανεπιστημιακού, όσο και του επιχειρηματικού κόσμου για στενότερη συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών έχει ενταθεί και διαμορφώνονται απαιτήσεις για περισσότερες θεσμικές παρεμβάσεις στο πεδίο αυτό από όλους τους εμπλεκόμενους. Ήδη η διαδικασία της μεταφοράς τεχνολογίας σταδιακά εξειδικεύεται και οργανώνεται καλύτερα μέσω των Γραφείων Μεταφοράς Τεχνολογίας με τρόπους που αναδεικνύουν αφενός τα σημαντικά ερευνητικά αποτελέσματα που παράγονται στα πανεπιστήμια, αφετέρου στις δυνατότητες παραγωγικής αξιοποίησής της σε νέες ή υφιστάμενες επιχειρηματικές μονάδες, δημόσιες και ιδιωτικές.

Οι φοιτητές του ΕΜΠ θα έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν την πρακτική τους άσκηση σε ένα ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων σε πλήθος κλάδων αιχμής της βιομηχανίας και των υπηρεσιών. Επίσης, θα ενισχυθεί η συνεργασία σε ερευνητικά πεδία με υποτροφίες για διδακτορική, αλλά και μεταδιδακτορική έρευνα σε πεδία που συνεισφέρουν στην επίλυση πιεστικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, η οικονομία και η κοινωνία γενικότερα. Άλλωστε οι τεχνολογικές, περιβαλλοντικές, οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε και τα μεγάλα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής και της προσαρμογής στις αρχές της βιωσιμότητας εντείνονται. Ταυτόχρονα ο ψηφιακός μετασχηματισμός δημιουργεί μεν νέες ευκαιρίες, αλλά ο τρόπος με τον οποίο αυτός θα διαχυθεί στο παραγωγικό σύστημα και θα επιφέρει απτές βελτιώσεις στον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε και παράγουμε δεν είναι πάντα προφανής.

Είναι αλήθεια όμως ότι δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Συνεργασίες μεταξύ των δύο «κόσμων», υπήρχαν πάντοτε και ήταν στις περισσότερες φορές αποτελεσματικές, με σημαντικές επιτυχίες σε όρους καινοτομίας. Πράγματι, το ΕΜΠ είναι το εκπαιδευτικό ίδρυμα με την ισχυρότερη διαχρονικά παρουσία σε ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα, αλλά και συνεργασίες σε βασική και εφαρμοσμένη έρευνα και ανάπτυξη με σημαντικά ιδρύματα και φορείς έρευνας του εσωτερικού και του εξωτερικού. Το ΕΜΠ μαζί με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ-ΕΜΠ) βρίσκεται στην 10η θέση μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών οργανισμών που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς αυτή τη στιγμή είναι ενεργά περίπου 250 έργα Horizon 2020 της ΕΕ και πάνω από 1.500 ερευνητικά έργα από εθνικές πηγές χρηματοδότησης (δημόσιες ή ιδιωτικές).

Με τη συνεργασία αυτή όμως δημιουργείται μία θεσμική ομπρέλα η οποία μπορεί να προσανατολίσει τους δύο φορείς και τα μέλη τους σε συγκεκριμένες δράσεις. Συνιστά επίσης έναν βασικό πυλώνα για την ευρύτερη στρατηγική καινοτομίας για το ΕΜΠ στην επόμενη δεκαετία. Στο σημερινό περιβάλλον επομένως, με την χώρα σε αναζήτηση μιας βιώσιμης αναπτυξιακής τροχιάς, η συνεισφορά του ΕΜΠ με το εκπαιδευτικό και ερευνητικό του έργο, τη ροή υψηλής ποιότητας ανθρώπινου κεφαλαίου και αποφοίτων αλλά και την ερευνητική του κοινότητα σε τομείς αιχμής, μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στην προσπάθεια της χώρας για παραγωγική ανασυγκρότηση, με ποιοτικές και καλά αμειβόμενες και βιώσιμες θέσεις εργασίας.

Ο κ. Άγγελος Τσακανίκας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ, Διευθυντής Εργαστηρίου Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας (ΕΒΕΟ) και Επικεφαλής Γραφείου Μεταφοράς Τεχνολογίας ΕΜΠ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΨΕΙΣ

Βιώσιμη ανάπτυξη και ανθρώπινο δυναμικό: Διπλό στοίχημα των επιχειρήσεων

Το 60% των επιχειρήσεων αναγνωρίζουν ότι πρέπει να δώσουν βαρύτητα στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και να επενδύσουν σε δράσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Γράφει η Σωτηρία Καλαντζή*.
ΑΠΟΨΕΙΣ

Κρίσιμη η προστασία των δικαιωμάτων βιομηχανικής ιδιοκτησίας στην υγεία

Τον Ιανουάριο του 2020 γνωρίζαμε ελάχιστα για την COVID-19, σήμερα υπάρχουν ήδη 10 εμβόλια. Αυτός ο θρίαμβος της καινοτομίας έγινε εφικτός λόγω της προστασίας των δικαιωμάτων βιομηχανικής ιδιοκτησίας. Γράφει ο Αγ. Τσακανίκας.
ΑΠΟΨΕΙΣ

Σε υψηλά επίπεδα η έρευνα αλλά δεν έχει συνδεθεί με τις επιχειρήσεις

Η διασύνδεση των ελληνικών επιχειρήσεων με πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς ως μοχλός ενίσχυσης της καινοτομικής τους δραστηριότητας. Γράφουν Αιμιλία Πρωτόγερου και Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος*.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα συνεργάζονται με το Δίκτυο Σχολείων Cognita

Βέλτιστες πρακτικές, καινοτόμα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα που ενισχύουν την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη θα είναι διαθέσιμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
DYPA, DIPA, YPOYRGEIO ERGASIAS
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΥΠΑ: Κατάρτιση σε πράσινες δεξιότητες για ιδιωτικούς υπαλλήλους

Οι ωφελούμενοι θα συμμετάσχουν σε εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων από ανεξάρτητους φορείς και, όσοι επιτύχουν, θα λάβουν το σύνολο του εκπαιδευτικού επιδόματος, που ανέρχεται σε έως 400 ευρώ μικτά.