Οι τεχνολογικοί κολοσσοί βάζουν στο επίκεντρο την τεχνητή νοημοσύνη έχοντας ξεκινήσει μια κούρσα που ανοίγει δρόμο σε μια τεράστια ευκαιρία για να ανάπτυξη και προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις για να ξεπεράσουν τον ανταγωνισμό. Μια κούρσα σε μια τεχνολογία που είναι ακόμα σχετική καινούρια και μπορεί εύκολα να δώσει ώθηση σε μια εταιρεία, αλλά και να προκαλέσει μεγάλες απώλειες σε όσους καθυστερήσουν να την ενσωματώσουν.
Οι περισσότεροι από τους μεγάλους παίκτες της Silicon Valley έχουν προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης στα σκαριά εδώ και χρόνια. Όμως, ο αγώνας ξεκίνησε επίσημα μετά την κυκλοφορία τον Νοέμβριο του ChatGPT από την OpenAI, του generative AI chatbot που έγινε viral και έριξε την πρώτη προειδοποιητική βολή. Το ChatGPT έφερε τη Microsoft στην πρώτη θέση της κούρσας, ενώ η Alphabet (Google) προσπάθησε να απαντήσει με το Bard, αλλά τα λάθη στην πρώτη παρουσίαση έφεραν τη μετοχή της στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών μηνών.
Ο επικεφαλής της Microsoft Σάτια Ναντέλα δήλωσε ότι «η κούρσα ξεκινάει σήμερα», καθώς η εταιρεία του διαβλέπει επιτέλους ένα παράθυρο ευκαιρίας να κοντράρει την Google σε ένα πεδίο όπου οι μηχανές αναζήτησης θα προσφέρουν πια περισσότερα πράγματα από όσα σήμερα κάνουν -πρωτίστως «ανθρώπινες» απαντήσεις στα ερωτήματα των χρηστών. Μετά από χρόνια στη σκιά της Google, τουλάχιστον στις μηχανές αναζήτησης και στα προγράμματα πλοήγησης (browsers), η δημιουργός των Windows ευελπιστεί ότι θα έχει ξανά το πάνω χέρι.
Ο Ναντέλα δήλωσε ότι χάρη στην δημιουργική και διαλογική τεχνητή νοημοσύνη η φύση των online αναζητήσεων -και όχι μόνο- πρόκειται να αλλάξει (όπως έδειξε και η εμπειρία του ChatGPT) και εκτίμησε ότι «αυτή η τεχνολογία θα μεταμορφώσει σχεδόν κάθε κατηγορία λογισμικού που ξέρουμε».
Υπενθυμίζουμε πως τον Ιανουάριο, η μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft είχε μερίδιο 3% στη χρήση μηχανών αναζήτησης, πολύ λιγότερο από το 92% της Google, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων StatCounter. Η αναζήτηση είναι η κορυφαία πηγή εσόδων της Google, καθώς η εταιρεία τοποθετεί διαφημίσεις δίπλα στα αποτελέσματα αναζήτησης. Με την προσθήκη του ChatGPT στην Bing, η Microsoft φιλοδοξεί να αλλάξει τους συσχετισμούς.
Τι αλλάζει η τεχνητή νοημοσύνη στις μηχανές αναζήτησης
Τόσο η Google όσο και η Microsoft χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια τεχνητή νοημοσύνη στις μηχανές αναζήτησής τους για να προσφέρουν το καλύτερο περιεχόμενο στις ερωτήσεις των χρηστών. Όμως τα chatbots είναι η πρώτη περίπτωση που οι εταιρείες χρησιμοποιούν παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη.
Και οι δύο μηχανές αναζήτησης θέλουν να απομακρυνθούν από το μοντέλο των «δέκα links», όπου απλώς παρείχαν συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους πριν από χρόνια, και τώρα παρέχουν συχνά άμεσες απαντήσεις για σχετικές ερωτήσεις.
«Είδαμε το μεγαλύτερο άλμα στη συνάφεια εδώ και δύο δεκαετίες», δήλωσε ο Γιουσούφ Μεχντί, επικεφαλής μάρκετινγκ καταναλωτών στη Microsoft, αναφερόμενος στο πόσο καλά τα αποτελέσματα αναζήτησης προσφέρουν αυτό που χρειάζονται οι άνθρωποι. «Περίπου οι μισές από όλες τις αναζητήσεις δεν προσφέρουν το αποτέλεσμα που θέλουν οι χρήστες», σημείωσε και τόνισε ότι «Κάθε δευτερόλεπτο, 50.000 αναζητήσεις ανθρώπων μένουν δυνητικά αναπάντητες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα για μια νέα προσέγγιση στην αναζήτηση».
Όπως ανέφερε η Microsoft, το Bing είναι πλέον ένας «συγκυβερνήτης με τεχνητή νοημοσύνη για το διαδίκτυο», ενώ οι πιο ανθρώπινες απαντήσεις θα μπορούσαν να είναι επαναστατικές για την αναζήτηση, καθώς σε περιπτώσεις μπορούν πραγματικά να εξοικονομήσουν ώρες από την έρευνα, τα λογιστικά φύλλα, την κωδικοποίηση και πολλά άλλα.
Το Bing αποκτά επίσης ένα νέο παράθυρο συνομιλίας που, σύμφωνα με τη Microsoft, θα βοηθήσει στην παροχή λιστών και συμβουλών για ψώνια, ταξιδιωτικών συμβουλών και παιχνιδιών γνώσεων. Η τεχνολογία είναι επίσης ενσωματωμένη στο πρόγραμμα περιήγησης Edge της Microsoft, ικανή να εκτελεί εργασίες όπως η σύνοψη PDF και η δημιουργία αναρτήσεων στο LinkedIn.
Ωστόσο αρκετοί θεωρούν ότι με την παραγωγική ΤΝ θα δημιουργηθεί ένας νέος κόσμος όπου η σύνδεση με το αρχικό υλικό θα καταστεί περιττή, καθώς chabots όπως το ChatGPT ή το Bard θα απαντούν απλώς στις ερωτήσεις των ανθρώπων απευθείας με βάση τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει από τη συλλογή της συλλογικής γνώσης του διαδικτύου.
Τα chatbot που ανακοίνωσαν οι εταιρείες αυτή την εβδομάδα διαφέρουν από τις κανονικές μηχανές αναζήτησης στο ότι δημιουργούν μακρύτερες, πλαισιωμένες απαντήσεις σε απάντηση σε ερωτήματα, εξαλείφοντας την ανάγκη να κάνουν κλικ οι άνθρωποι στον ιστότοπο ενός εκδότη. Κάτι που προκαλεί ανησυχίες στους δημιουργούς περιεχομένου που υπάρχει στο διαδίκτυο, πως τα νέα chatbot θα «κλέβουν» τη δουλειά τους και θα την παρουσιάζουν ως δική τους, χωρίς να στέλνουν καμία κίνηση πίσω στους αρχικούς δημιουργούς του περιεχομένου. Το Bard της Google δεν έδειχνε να παραθέτει πηγές, ενώ το Chat GTP της Microsoft έδειχνε.
Επίσης οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η ευρεία δημόσια διαθεσιμότητα αυτών των τύπων τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι έχει αποδειχθεί ότι κρύβουν προκαταλήψεις που διαμορφώνονται από τις πληροφορίες στις οποίες εκπαιδεύονται και έχει αποδειχθεί ότι κάνουν συστηματικά πραγματολογικά λάθη και εφευρίσκουν πληροφορίες, μπορεί να ανοίξει το «κουτί της Πανδώρας» για την πληροφόρηση στο διαδίκτυο.
Η τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο των τεχνολογικών κολοσσών
Ο Μαρκ Ζούκενμπεργκ ανέφερε για πρώτη φορά την τεχνητή νοημοσύνη στους επενδυτές από το 2013, όταν ανακοίνωσε τον σχηματισμό μιας ερευνητικής ομάδας τεχνητής νοημοσύνης για να βγάλει νόημα από όλο το περιεχόμενο που μοιράζεται στο Facebook. Έκτοτε οι αναφορές αυξήθηκαν σιγά-σιγά σε ολόκληρη τη βιομηχανία και άρχισαν να αποκτούν πιο σημαντικό ρόλο από το 2016.
Πλέον η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον με τις αναφορές σε ΑΙ, μηχανική μάθηση και συναφείς όρους από τις εταιρείες τεχνολογίας να έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ παράλληλα δείχνει να μην επηρεάζεται από τις περικοπές κόστους που πλήττουν τον κλάδο.
Από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Alphabet Σουντάρ Πιτσάι που σημείωσε ότι η Google αποτελεί εταιρεία που έχει ως πρωταρχικό στόχο την τεχνητή νοημοσύνη, και τον ομόλογό του στη Microsoft, Σατια Ναντέλα που τόνισε ότι ο κολοσσός θα ηγηθεί της εποχής της ΤΝ, μέχρι τους Ζούκενμπερκ και Μασκ, όλες οι μεγάλες εταιρείες θέλουν να βρεθούν σε θέση οδηγού στη Τεχνητή Νοημοσύνη.
Επίσης, η εταιρεία ημιαγωγών Advanced Micro Devices Inc. επιθυμεί να επωφεληθεί από τις τεράστιες επενδύσεις σε υλικό που θα απαιτήσει η νέα τεχνολογία. «Τα επόμενα χρόνια, μία από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες ανάπτυξής μας είναι η τεχνητή νοημοσύνη, η οποία βρίσκεται στα πρώτα στάδια μετασχηματισμού σχεδόν κάθε βιομηχανικής υπηρεσίας και προϊόντος», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της AMD Lisa Su.
Παράλληλα και ο κινεζικός διαδικτυακός γίγαντας Baidu, ανέλαβε επίσης δράση για να μην μείνει πίσω στις εξελίξεις. Πρόσφατα ανακοίνωσε ότι το νέο της chatbot που θα είναι εκπαιδευμένο σε 50% περισσότερες παραμέτρους από το ChatGPT και δίγλωσσο θα κυκλοφορήσει τον Μάρτιο.
Το λάθος που στοίχισε δισεκατομμύρια στη Google
Η Google μετά την παρουσίαση της Microsoft βρέθηκε υπό πίεση και θέλοντας να πείσει τους χρήστες και τους επενδυτές ότι παραμένει πρωτοπόρος θέλησε να διαφημίσει το chatbot Bard που στοχεύει να ανταγωνιστεί το ChatGPT. Ωστόσο, η διαφήμιση αυτή αποτέλεσε το πρώτο σημαντικό πλήγμα στην εταιρεία καθώς της έχει στοιχίσει περισσότερα από 100 δισ. δολάρια και έχει οδηγήσει τη μετοχή στις μεγαλύτερες απώλειες του τελευταίου τριμήνου.
Η Alphabet θέλησε να ανεβάσει στο Twitter ένα βίντεο που δείχνει πώς λειτουργεί το Bard, υποσχόμενη ότι το bot θα βοηθήσει να απλουστευτούν σύνθετα ζητήματα. Όμως το Bard έδωσε μια ανακριβή απάντηση, αποδεικνύοντας πως υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος να διανύσει ο τεχνολογικός κολοσσός.
Στη διαφήμιση, θέτουν στο Bard την εξής ερώτηση: «Για ποιες νέες ανακαλύψεις του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb μπορώ να μιλήσω στον 9χρονο γιο μου;». Το Bard δίνει μια σειρά από απαντήσεις, μεταξύ των οποίων και μία που υπονοεί ότι το τηλεσκόπιο αυτό χρησιμοποιήθηκε για να τραβηχτούν οι πρώτες φωτογραφίες ενός πλανήτη έξω από το ηλιακό μας σύστημα. Στην πραγματικότητα, οι πρώτες φωτογραφίες εξωπλανητών τραβήχτηκαν από το Very Large Telescope (VLT) του European Southern Observatory το 2004.
«Το σφάλμα δείχνει τη σημασία μιας αυστηρής διαδικασίας δοκιμών, κάτι που ξεκινάμε αυτή την εβδομάδα με το πρόγραμμα Trusted Tester. Θα συνδυάσουμε την εξωτερική ανατροφοδότηση με τις δικές μας εσωτερικές δοκιμές για να βεβαιωθούμε ότι οι απαντήσεις του Bard πληρούν ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας και ασφάλειας με βάση τις πληροφορίες του πραγματικού κόσμου» υπογράμμισε εκπρόσωπος της Google.
Το Chat GPT αλλάζει τις εφαρμογές
Το ChatGPT έχει συνεπάρει το Διαδίκτυο από τότε που κυκλοφόρησε στα τέλη Νοεμβρίου, συγκεντρώνοντας τα πρώτα του εκατομμύρια χρήστες σε λιγότερο από μία εβδομάδα. Η μίμηση της ανθρώπινης συνομιλίας πυροδότησε εικασίες σχετικά με τις δυνατότητές του να υποκαταστήσει τους επαγγελματίες συγγραφείς και ακόμη και να απειλήσει τη βασική επιχείρηση αναζήτησης της Google.
Η νέα τεχνολογία βασίζεται στο μοντέλο γλώσσας GPT-3 του OpenAI και έρχεται στο τέλος ενός έτους με εντυπωσιακές προόδους στην τεχνητή νοημοσύνη. Το μοντέλο δημιουργίας εικόνων Dall-E της εταιρείας - το οποίο δέχεται γραπτές προτροπές για καλλιτεχνικές συνθέσεις καθώς και άλλων εικόνων - οδήγησε επίσης σε μια ευρεία συζήτηση σχετικά με την εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στους δημιουργικούς κλάδους. Η OpenAI εργάζεται ήδη σε ένα διάδοχο μοντέλο GPT-4 για την επεξεργασία φυσικής γλώσσας.
Η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει επίσης σε μεγάλο βαθμό τα Windows στο μέλλον, καθώς η Microsoft ετοιμάζεται να την ενσωματώσει στις δικές της εφαρμογές και υπηρεσίες και σε όλο το εμβληματικό λειτουργικό της σύστημα. «Η AI πρόκειται να επανεφεύρει τον τρόπο με τον οποίο κάνετε τα πάντα στα Windows, κυριολεκτικά», δήλωσε ο Panos Panay, επικεφαλής της Microsoft για τα Windows και το hardware, στη CES τον περασμένο μήνα.
Η πιο «έξυπνη» Bing δεν θα δίνει πλέον μόνο παραπομπές σε ιστοσελίδες, αλλά πιο λεπτομερείς και σαφείς απαντήσεις, έχοντας συνθέσει περιεχόμενο από διάφορες διαδικτυακές πηγές. Οι χρήστες θα μπορούν επίσης να συνδιαλέγονται (chat) μαζί της, ώστε να διευκρινίζουν καλύτερα τι θέλουν να μάθουν. Η νέα Bing θα είναι άμεσα διαθέσιμη για επιτραπέζιους υπολογιστές, αλλά με περιορισμένο αριθμό αναζητήσεων για κάθε χρήστη, ενώ στις κινητές συσκευές, όπως τα smartphones, θα αρχίσει να διατίθεται μετά από μερικές εβδομάδες.
Παράλληλα, το Microsoft Teams θα προσφέρει πια τη δυνατότητα ενσωμάτωσης του ChatGPT, ενώ κάτι ανάλογο θα γίνει με το πρόγραμμα πλοήγησης Edge των Windows, αλλά και με τις υπηρεσίες που η Microsoft παρέχει στο «νέφος», καθώς και σε άλλα προϊόντα της, σύμφωνα με το BBC και το πρακτορείο Reuters.
Για τη Google πρόκειται για ζήτημα ζωής ή θανάτου, όσον αφορά το μέλλον της, καθώς η Microsoft δείχνει αποφασισμένη αυτή τη φορά να επικρατήσει εκείνη στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης.
Ωστόσο κλειδί πρόκειται να αποτελέσει το πόσο καλά η Microsoft θα καταφέρει να ενσωματώσει την Τεχνητή Νοημοσύνη στις εφαρμογές και τις υπηρεσίες της. Η εταιρεία έχασε τη μεγάλη ευκαιρία για τα κινητά καθώς το Windows Phone δεν κατάφερε ποτέ να επιβεβαιώσει τις προσδοκίες. Το Chat GTP θα μπορούσε να δώσει στη Microsoft ένα πρώιμο πλεονέκτημα στις μάχες της τεχνητής νοημοσύνης που θα ακολουθήσουν, και θα τη βοηθήσει να πρωτοστατήσει στη μετασχηματιστική τεχνολογία που πιστεύει ότι θα αλλάξει σχεδόν τα πάντα.