ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
doordash, delivery, food
Φώτο: Shutterstock

Η startup που κάνει delivery και έχει αξία μεγαλύτερη από το ΧΑ

Η εταιρεία διανομής φαγητού DoorDash άντλησε 3,37 δισ. δολ. από την αγορά και η μετοχή της έκανε άλμα 86% την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης, με τη χρηαμτιστηριακή αξία να ξεπερνά τα 60 δισ. δολ.

Ο νέος «μονόκερως» ("unicorn") για το 2020  στη Wall Street είναι η DoorDash, μια ηλεκτρονική πλατφόρμα διανομής φαγητού. Στο ντεμπούτο της μετοχής της την Τετάρτη πραγματοποίησε άλμα 86%. Μια μικρή εταιρεία που ξεκίνησε από τρεις φοιτητές στο Stanford και είχε ζημιές 667 εκατ. δολαρίων το 2019, έφτασε να έχει κεφαλαιοποίηση που ξεπερνά τα 60 δισ. δολάρια, δηλαδή περισσότερο από όσο αξίζουν όλες οι εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών (52 δισ. ευρώ).

Στο «ντεμπούτο» της, την Τετάρτη, η μετοχή της DoorDash άνοιξε στα 182 δολάρια, ενώ η τιμή εκκίνησης της διαπραγμάτευσης ήταν στα 102 δολάρια και έκλεισε στα 189.51 δολάρια, υψηλότερα κατά 86% από την τιμή εισόδου. Χθες, πάντως, είχε υποχωρήσει ελαφρώς, κλείνοντας στα 175 δολ.

Γιατί «ποντάρει» όμως με τέτοιο ενθουσιασμό η Wall Street σε μια μικρή και ζημιογόνο, ως τώρα, εταιρεία; Η DoorDash εκμεταλλεύτηκε τη συγκυρία της πανδημίας και την έκρηξη στη ζήτηση για γεύματα που έρχονται στο σπίτι και είδε τις μετοχές της να φτάνουν μέχρι και τα 195,5 δολάρια στη Νέα Υόρκη, αφού κατάφερε να συγκεντρώσει 3,37 δισ. δολάρια στη δημόσια εγγραφή της. Η εταιρεία στην διαδικασία για την δημόσια εγγραφή είχε ανακοινώσει πως τα έσοδα της αυξήθηκαν κατά 226% στο εννεάμηνο του 2020 σε σχέση με τα περσινά επίπεδα και διαμορφώθηκαν στα 1,92 δισ. δολάρια.

Οι επενδυτές παρέβλεψαν τις ανησυχίες για τον ανταγωνισμό που μπορεί να υπάρξει από την Uber και άλλες εταιρείες,  αλλά και την εκτιμώμενη μείωση της ζήτησης για delivery μετά τη σταδιακή επάνοδο της οικονομίας στην κανονικότητα, χάρη στα προγράμματα μαζικού εμβολιασμού.

Πολλοί αναλυτές δεν περιμένουν η αύξηση στη διανομή φαγητού στο σπίτι να αντέξει σαν τάση. «Καθώς δεν θα είμαστε αναγκασμένοι να είμαστε συνέχεια κολλημένοι στο σπίτι, οι πολίτες θα βγαίνουν πιο συχνά έξω για φαγητό και θα παραγγέλνουν λιγότερο απ’ έξω», σημειώνει ο Μαξ Γκόκμαν, της Pacific Life Fund Advisors. Πρόσθεσε επίσης πως η αγορά θα μπορεί να γίνει πιο ανταγωνιστική, ειδικά μόλις η Uber δει να αυξάνεται η ζήτηση για τις διαδρομές με αυτοκίνητο, και θα μπορέσει να χρηματοδοτήσει ακόμα περισσότερο την επένδυση της στη διανομή φαγητού.

Ο Ντέιβιντ Τρέινερ, διευθύνων σύμβουλος της New Constructs, αναφέρει στο Yahoo Finance για την είσοδο της DoorDash στο χρηματιστήριο πως «είναι μια από τις πιο γελοίες δημόσιες εγγραφές του 2020» και σημειώνει πως «υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και βλέπουμε τα μερίδια της αγοράς να μειώνονται. Στο τέλος της ημέρας αυτή η δουλειά θα τρέχει με σχεδόν μηδενικά περιθώρια κέρδους ακριβώς επειδή δεν υπάρχει διαφοροποίηση».

Από το delivery μετά το μάθημα στην εκτόξευση λόγω πανδημίας

Η ιστορία της DoorDash άρχισε στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνιας το 2013, όταν έγιναν οι πρώτες διανομές φαγητού. Ιδέα του Τόνι Τσου και δυο ακόμα συμφοιτητών του στο Στανφορντ, οι οποίοι ανέπτυξαν μια ιδέα που μερικά χρόνια αργότερα τους έκανε δισεκατομμυριούχους, εν μέσω μιας παγκόσμιας πανδημίας. Πολλές φορές έκαναν τις παραδόσεις οι ίδιοι τα απογεύματα, αφού τελείωναν τα μαθήματα.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της DoorDash Delivery βασίζεται σε μια απλή ιδέα: λειτουργεί μέσω της ηλεκτρονικής της πλατφόρμας σαν ενδιάμεσος μεταξύ εστιατορίων και καταναλωτών. Λαμβάνει και εκτελεί παραγγελίες και εξασφαλίζει προμήθειες τόσο από τον πελάτη (5 - 8 δολ. σε κάθε παράδοση), όσο και από το εστιατόριο (20% της αξίας της παραγγελίας).

Η DoorDash αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε περισσότερες από 4.000 πόλεις στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία και συνεργάζεται με 340.000 εστιατόρια. «Είναι σίγουρα σουρεαλιστικό», ανέφερε ο Τσου την Τετάρτη, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg.

Πάντως, έχουν υπάρξει αρκετές καταγγελίες πως η εταιρεία δεν πληρώνει αρκετά τους συνεργάτες της, ενώ βασίζει μεγάλο μέρος του εργατικού της δυναμικού σε μετανάστες που είναι αποκομμένοι από το κράτος πρόνοιας και δεν δικαιούνται επιδόματα που δικαιούνται οι εργαζόμενοι.

Η DoorDash μέχρι τον Οκτώβριο κατείχε το 50% της αμερικανικής αγοράς ξεπερνώντας την UberEats, την GrubHub και την Postmates, με το ποσοστό της να είναι σημαντικά αυξημένο από το 17% που κατείχε τον Ιανουάριο του 2018. Η DoorDash θεωρεί πως η αγορά της θα διευρυνθεί, αφού λιγότερο από το 6% των Αμερικανών να χρησιμοποιεί μέχρι στιγμής τις υπηρεσίες της.

Αν και η DoorDash βοήθησε πολλά εστιατόρια να παραμείνουν ανοικτά, καθώς τα lockdown που επιβλήθηκαν για να περιοριστεί η πανδημία τα ανάγκαζαν να γυρίσουν σε μοντέλο take away, πολλές επιχειρήσεις θεωρούν υπερβολικές τις χρεώσεις της. Σε ορισμένες περιοχές όπως η Νέα Υόρκη και το Σιάτλ έχουν τεθεί όρια στις προμήθειες που μπορούν να χρεώνουν οι εταιρείες διανομής φαγητού τα εστιατόρια.

Πριν την πανδημία εταιρείες διανομής φαγητού, εταιρείες όπως η DoorDash και οι ανταγωνίστριες Uber Eats και Grubhub προσπαθούσαν σκληρά για να βγάλουν κέρδος, με τον ανταγωνισμό μεταξύ τους να είναι σκληρός και τις ετιαρείες να έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της κριτικής για τον τρόπο που συμπεριφέρονταν στους εργαζομένους τους. Τα περιθώρια κέρδους στην αγορά διανομής φαγητού είναι εξαιρετικά μικρά, γι' αυτό το καλοκαίρι Grubhub και Uber ξόδεψαν περίπου 10 δισ. δολάρια για να εξαγοράσουν μικρότερες εταιρείες όπως η Just Eat Takeaway.com και η Postmates.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

google, artificial intelligence
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Στο εδώλιο η κορυφαία μηχανή αναζήτησης: Ουάσιγκτον εναντίον Google

Να σταματήσει η Google να πληρώνει κατασκευαστές κινητών για να κρατά το μονοπώλιο στις μηχανές αναζήτησης ζητά το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης. Δεν αποκλείεται ακόμη και διάσπαση της Google.
startup-technology
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η χρυσή εντεκάδα των ελληνικών startups που εξαγοράστηκαν μέσα στο 2023

Από την οικογένεια Ανιέλι η μεγαλύτερη εξαγορά. Σημαντικό ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ: Cisco, Dell, Intel, και Hewlett Packard Enterprise απέκτησαν ελληνικές καινοτόμες εταιρείες, επιβεβαιώνοντας την ανάπτυξη του ελληνικού οικοσυστήματος.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Facebook: Από το μεγάλο κρασάρισμα στις συνταρακτικές αποκαλύψεις

Η πολύωρη κατάρρευση των υπηρεσιών της Facebook είχε κόστος 6 δισ. δολ. για τον Μ. Ζούκενμπεργκ, ενώ σήμερα καταθέτει στη Γερουσία πρώην στέλεχος της εταιρείας που έχει αποκαλύψει σοβαρές αθέμιτες πρακτικές.