Την πεποίθηση ότι θα έχει αίσιο τέλος μέχρι το τέλος του 2024, το 20ετές «σίριαλ» με τη σύμβαση FOS (Follow On Support) των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού NH-90 εξέφρασε χθες, μιλώντας σε δημοσιογράφους στην Αθήνα, ο Bruno Even, διευθύνων σύμβουλος της Airbus Helicopters.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι το δεύτερο υψηλόβαθμο στέλεχος της Airbus που έρχεται στην Ελλάδα μέσα σε μόλις ένα μήνα για το εν λόγω πρόγραμμα. Είχε έρθει και ο Axel Aloccio, πρόεδρος της NH Industries και προϊστάμενος του προγράμματος NH-90 στη χώρα μας, κάτι που προφανώς δείχνει πόσο η εταιρεία επιθυμεί να προχωρήσει το εν λόγω πρόγραμμα.
Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες σήμερα θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας συνάντηση του επιτελείου της Airbus Helicopters, με τους επιτελείς των Ενόπλων Δυνάμεων για το εν λόγω θέμα.
H FOS για NH-90 φτάνει τα 50 εκατ. ευρώ και έχει διάρκεια πέντε ετών και, εφόσον υπογραφεί, η Ελλάδα θα μπορεί να έχει από ανταλλακτικά μέχρι και μηχανικούς, προκειμένου τα ελικόπτερα να συντηρηθούν πλήρως και να αυξηθεί ο αριθμός αυτών που είναι πτητικά.
Όπως τόνισε ο Bruno Even, η Airbus είναι διατεθειμένη να φτιάξει γραφεία στην Ελλάδα και να συνεργαστεί με ελληνικές εταιρείες ώστε να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα η συντήρηση των ελικοπτέρων. Αν μάλιστα η Airbus πάρει και τον διαγωνισμό για τα ελικόπτερα της Πολιτικής Προστασίας, τότε τα σχέδια του ευρωπαϊκού κολοσσού (ελέγχεται από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία) είναι μεγάλα για τη χώρα μας.
Ένα πρόγραμμα χωρίς τέλος
Μπορεί το 17ο ελικόπτερο NH-90 να παρελήφθη πριν ένα μήνα από την Αεροπορία Στρατού, το εν λόγω πρόγραμμα όμως αποτελεί «βραχνά» για τις Ένοπλες Δυνάμεις τόσο εξαιτίας των πολυετών αναβολών στις παραδόσεις των ελικοπτέρων όσο και της δυσκολίας στην εξεύρεση λύσης για την τεχνική τους υποστήριξη. Κάτι που έχει αποτέλεσμα από τα 17 ΝΗ-90 που διαθέτει η Αεροπορία Στρατού, σήμερα μόνο τα επτά να έχουν τη δυνατότητα να πετάξουν, ενώ τα υπόλοιπα βρίσκονται καθηλωμένα στο αεροδρόμιο των Μεγάρων.
Η σύμβαση για 20 ελικόπτερα NH-90 υπεγράφη το 2003 και αφορούσε την αγορά 16 μεταφορικών και τεσσάρων ελικοπτέρων ειδικών επιχειρήσεων. Παρ’ όλο που το ελικόπτερο NH-90 βρίσκονταν σε αρχικό στάδιο σχεδιασμού, επελέγη έναντι άλλων τύπων ελικοπτέρων εξαιτίας των ιδιαίτερων πτητικών και επιχειρησιακών χαρακτηριστικών του. Το πρόγραμμα «πάγωσε» το 2015, όταν επί υπουργίας Πάνου Καμμένου αποφασίστηκε να διακοπούν οι παραλαβές των ελικοπτέρων, εν μέσω της οικονομικής κρίσης.
Έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια καθυστερήσεων η Ελλάδα παρέλαβε το 17ο ελικόπτερο, ενώ οι τελευταίες παραδόσεις εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν το 2025. Ωστόσο αυτό που επισημαίνουν καλά γνωρίζοντες την υπόθεση με τα συγκεκριμένα ελικόπτερα, αν δεν προχωρήσει άμεσα η σύμβαση FOS για την συντήρησή τους και αυτά θα έχουν την τύχη των προηγούμενων.