Την επιτακτική ανάγκη αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ υπενθυμίζει η συμμετοχή της φρεγάτας Ύδρα στη διεθνή επιχείρηση για την προστασία των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα. Η αντιμετώπιση των δύο drones των Χούθι της Υεμένης από τη φρεγάτα Ύδρα επιβεβαίωσε την ετοιμότητα των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και την ανάγκη να λήξει γρήγορα η περιπέτεια της αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ.
Η πιο παλιά φρεγάτα ΜΕΚΟ, η πρώτη που απέκτησε το Πολεμικό Ναυτικό, για αυτό και η κλάση των συγκεκριμένων πλοίων πήρε το όνομά της «Ύδρα», είναι ηλικίας 31 ετών. Χρειάστηκε να τοποθετηθεί επιπλέον σύστημα anti-drone, ενώ δέχθηκε και μερική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών της, ώστε να μπορέσει να συμμετέχει με ασφάλεια στην ευρωπαϊκή επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ.
Παρά το μερικό «ρετούς», όμως, που έγινε στη φρεγάτα Ύδρα ώστε να μπορέσει τα αντιμετωπίσει τις απειλές των φιλοϊρανών ανταρτών Χούθι, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι η αναβάθμιση που χρειάζεται αυτή και τα άλλα τρία πλοία της ίδιας κλάσης είναι πιο αναγκαία από ποτέ.
Και αυτό γιατί, μέχρι το Πολεμικό Ναυτικό να παραλάβει τις φρεγάτες Belharra, οι ΜΕΚΟ είναι τα πιο σύγχρονα πλοία που διαθέτει, ενώ από την άλλη το πρόγραμμα των πολυσυζητημένων κορβετών έχει παγώσει για τα καλά.
Εν αναμονή «λευκού καπνού»
Μπορεί η αναγκαιότητα της αναβάθμισης των ΜΕΚΟ να είναι πολύ μεγάλη, οι συζητήσεις όμως ανάμεσα στην κοινοπραξία των TKMS και Thales - που είναι και η κατασκευάστρια κοινοπραξία των πλοίων και γνωρίζει καλά τι χρειάζονται - και στο Πολεμικό Ναυτικό μοιάζουν ατέρμονες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, «αγκάθι» στις συζητήσεις είναι το οικονομικό θέμα, καθώς το κόστος φέρεται να έχει ανέλθει στα 800 εκατ. ευρώ – υπενθυμίζεται ότι είχε ξεκινήσει από 600 εκατ. - υπερβαίνοντας κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό.
Η αύξηση του ποσού είναι ίσως η αιτία που έκανε τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια να πει πριν λίγο καιρό ότι θα αναβαθμίσουμε σίγουρα «έναν αριθμό φρεγατών» κάτι που πολλοί εξέλαβαν ως παραδοχή ότι δεν θα αναβαθμιστούν όλες. Επειδή όμως οι λύσεις των LCS αλλά και των Constellation που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι κάτι μακρινό, ενώ από την άλλη η προμήθεια άλλων πλοίων δημοσιονομικά είναι αδύνατη, δεν υπάρχει η πολυτέλεια επιχειρησιακής απαξίωσης των ΜΕΚΟ.
Από τις εργασίες που θα γίνουν στις φρεγάτες πρώτο λόγο έχουν τα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά ζητήματα, καθώς και η εγκατάσταση νέων συστημάτων υψηλής τεχνολογίας και η αναβάθμιση υπαρχόντων συστημάτων μάχης και πλατφόρμας.
Σκαραμαγκάς ή Ελευσίνα
Κι εδώ μπαίνουν στην εξίσωση τα ελληνικά ναυπηγεία, καθώς το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ θα γίνει εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα από την κοινοπραξία TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) αλλά και την THALES. Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ναυπηγεία Ελευσίνας όπως φαίνεται είναι οι πιθανότεροι διεκδικητές του προγράμματος, χωρίς να αποκλείεται στο «παιχνίδι» να μπουν και μικρότερα ναυπηγεία ώστε να εκτελέσουν επιμέρους εργασίες.
Τον Ιούλιο του 2023, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (NAFS) υπέγραψαν διευρυμένο μνημόνιο συνεργασίας με τα γερμανικά ναυπηγεία της ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), το οποίο περιλαμβάνει πλήθος τομέων, μεταξύ αυτών και την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ.
Πριν μερικές ημέρες ο Πάνος Ξενοκώστας πρόεδρος και CEO της ONEX ανακοίνωσε σε συνάντηση με δημοσιογράφους ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας «χτυπούν» το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ και μάλιστα έχουν καταθέσει μια πολύ ανταγωνιστική προσφορά, που όπως αναφέρουν οι πληροφορίες είναι αρκετά φθηνότερη. Κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό από τη στιγμή που έχει ανέβει το κόστος συνολικά του προγράμματος. Όπως μάλιστα είπε ο Πάνος Ξενοκώστας: «Εμείς και ο Σκαραμαγκάς έχουμε την επάρκεια να το κάνουμε αυτό».