Η Ελλάδα ελπίζει να συγκεντρώσει περισσότερα από 5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024 από την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένου ενός μεριδίου στο Αεροδρόμιο της Αθήνας και συμφωνιών παραχώρησης για δύο δρόμους με διόδια.
Όπως σημειώνει το Reuters, πιο υπερχρεωμένο έθνος της ευρωζώνης έχει συγκεντρώσει από το 2011 περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ από πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων, βασικό στοιχείο του σχεδίου ανάκαμψης μετά τις διεθνείς διασώσεις που έληξαν το 2018 και το κράτησαν όρθιο κατά τη διάρκεια μιας δεκαετούς κρίσης χρέους.
Το ποσό των 5 δισεκατομμυρίων και πλέον που έχει τεθεί ως στόχος για το 2024 θα είναι το υψηλότερο ποσό που συγκεντρώθηκε από ιδιωτικοποιήσεις σε ένα μόνο έτος, δήλωσε στο Reuters ο Δημήτρης Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού ιδιωτικοποιήσεων ΤΑΙΠΕΔ.
Είπε ότι στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται ένα εκτιμώμενο ποσό ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενός δρόμου με διόδια μήκους 658 χιλιομέτρων (411 μιλίων) στο βορρά. Αρχικά, η συμφωνία έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2023, οι εθνικές εκλογές καθυστέρησαν την έγκριση του δικαστηρίου για τη συμφωνία αυτή και την επικύρωσή της από το κοινοβούλιο. Η Ελλάδα είχε νωρίτερα προβλέψει έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ για το 2023 και 3,3 δισ. ευρώ για το 2024.
Δύο άλλες μεγάλες συναλλαγές, η πώληση ποσοστού 30% του Αεροδρομίου της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και η μακροχρόνια παραχώρηση της Αττικής οδού, ενός περιφερειακού δρόμου της Αθήνας μήκους 70 χιλιομέτρων (44 μιλίων), θα βοηθήσουν να συγκεντρωθούν «τα υψηλότερα έσοδα που έχουν ποτέ συγκεντρωθεί σε ένα έτος» το 2024, δήλωσε ο κ. Πολίτης.
Η χώρα στοχεύει να εισαγάγει το Αεροδρόμιο της Αθήνας στο χρηματιστήριο το πρώτο τρίμηνο και η πώληση θα μπορούσε να αποφέρει περισσότερα από 750 εκατ. ευρώ, δήλωσε ο κ. Πολίτης, προσθέτοντας ότι ο διαχειριστής AviAlliance με έδρα τη Γερμανία, κάτοχος του 40% του μετοχικού κεφαλαίου, θα αποκτήσει ένα επιπλέον 10% με premium πάνω από την τιμή της ΑΜΚ.
Τον περασμένο μήνα, ο οργανισμός αποκρατικοποιήσεων όρισε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμώμενο επενδυτή για την 25ετή εκμετάλλευση του Αττικού Οδικού Άξονα, με την εταιρεία να προσφέρει 3,27 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα ελπίζει να κλείσει τη συμφωνία για την εν λόγω παραχώρηση μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο, δήλωσε ο Δημ. Πολίτης.
Ο κ. Πολίτης δήλωσε ότι μέχρι το τέλος του 2023, η Αθήνα σχεδιάζει επίσης να δρομολογήσει την πώληση του 67% του μεριδίου στο λιμάνι του Λαυρίου νοτιοανατολικά της Αθήνας και να προκηρύξει προσφορές για μαρίνες στο νησί της Κέρκυρας και στον Κορινθιακό Κόλπο.
Φορείς κρουαζιέρας έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Λαύριο. Η πώληση θα τη βοηθήσει να αναπτύξει περαιτέρω τις δραστηριότητές της για σκάφη αναψυχής και κρουαζιέρας, δήλωσε ο Δημ. Πολίτης. Ο τουρισμός αποτελεί βασικό μοχλό της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο της παραγωγής.
Ο κ. Πολίτης δήλωσε ότι η Ελλάδα διερευνά επίσης τρόπους αξιοποίησης των εισηγμένων συμμετοχών της, όπως η Helleniq Energy, μέσω των κεφαλαιαγορών. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5% της Helleniq Energy.