Με αρνητικό πρόσημο έμεινε και στο οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου η κατανάλωση γάλακτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην Iri), παρά το γεγονός ότι έναντι του επταμήνου εμφανίζεται οριακή βελτίωση, δηλαδή περιορίζεται η πτώση του όγκου. Είναι αυτός ο λόγος, που σε συνάρτηση με την μείωση των τιμών παραγωγού του γάλακτος στην Βόρεια Ευρώπη, πιέζονται οι τιμές παραγωγού προς τα κάτω.
Από την άλλη πλευρά –έστω και με δειλό τρόπο– ορισμένες γαλακτοβιομηχανίες μειώνουν το τελευταίο διάστημα τις λιανικές τιμές των γαλακτοκομικών. Πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι δεν αποκλείεται ορισμένες από τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες του κλάδου να αξιοποιήσουν – μετά από την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης – την δυνατότητα που τους παρέχει η νέα ρύθμιση του υπουργείου Ανάπτυξης και να προχωρήσουν σε μείωση 5% «κλειδωμένη» για 6 μήνες με την αντίστοιχη ευκρινή αναγραφή στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, που αφορούν στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, ο όγκος της συνολικής αγοράς του λευκού γάλακτος μειώθηκε κατά 3,1% (3,4% ήταν στο επτάμηνο), ενώ η αξία των πωλήσεών του αυξήθηκε κατά 10,1% λόγω των ανατιμήσεων.
Το παστεριωμένο γάλα έχασε το 1,9% του όγκου του –από 2,8% στο επτάμηνο– και οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 9,1%. Το γάλα υψηλής παστερίωσης σημείωσε μεγαλύτερη πτώση του όγκου του, κατά 2,9% - από 3,2% στο επτάμηνο – ενώ ο τζίρος του αυξήθηκε κατά 9,9%. Και το εβαπορέ έχασε το 5,7% του όγκου του (6% ήταν στο επτάμηνο) και αύξησε τις πωλήσεις του κατά 12,8%.
Η κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων έχασε κι αυτή το 2,2% του όγκου της – 2,4% στο επτάμηνο – και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 11,7%. Η κατηγορία των κίτρινων τυριών έχασε το 1,5% και οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7,7%, ενώ των λευκών τυριών, στα οποία το κυρίαρχο ρόλο παίζει η φέτα, έχασε το 2,8% - στο επτάμηνο το 3,1% - και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 18,8%. Δηλαδή οι ανατιμήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην υποκατηγορία των λευκών τυριών – πρωτίστως στη φέτα – στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023 έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2022, είναι μεγαλύτερες από το 21%!
Το γιαούρτι είναι η μόνη κατηγορία των γαλακτοκομικών προϊόντων στην οποία ο όγκος των πωλήσεων έχει θετικό πρόσημο. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα στοιχεία ο όγκος του αυξήθηκε κατά 0,8% - 0,2% στο επτάμηνο –και οι πωλήσεις του κατά 11,8%. Μάλιστα το στραγγιστό γιαούρτι είχε αύξηση του όγκου κατά 1,3% -0,7% στο επτάμηνο– και οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 13,4%. Η κρέμα γάλακτος έχασε 1,4% - στο επτάμηνο 2,3% - και οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 15%. Και το βούτυρο έχασε 5,5% του όγκου του – 6,1% - και ο τζίρος του αυξήθηκε κατά 6,