Την ερχόμενη Πέμπτη στο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα ανακηρυχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προτιμητέος ανάδοχος για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και θα ανοίξει ο φάκελος Α' με τα νομιμοποιητικά έγγραφα των τεσσάρων διεκδικητών που υπέβαλαν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ).
Τα νομιμοποιητικά έγγραφα θα τεθούν στη διάθεση των διεκδικητών και θα αρχίσει να μετρά το 10ημερο για την υποβολή ενστάσεων. Αν δεν υποβληθούν ενστάσεις, τότε οι οικονομικές προσφορές (φάκελος Β) θα ανοίξουν στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ στις 28 Σεπτεμβρίου.
Ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Βόλου προβλέπει πως για να ανακηρυχθεί κάποιος πλειοδότης, πρέπει η προσφορά του να ξεπερνά τουλάχιστον κατά 10% τις προσφορές των άλλων. Ακόμη όμως και αυτό να συμβαίνει, το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ έχει το δικαίωμα να ζητήσει βελτιωτικές προσφορές από τους δύο πρώτους.
Υπενθυμίζεται πως προσφορές υπέβαλαν η κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., η κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.και η Mariner Capital Ltd.
Ενδιαφέρον είχε εκδηλωθεί από οκτώ σχήματα. Δεν υπέβαλαν τελικά προσφορά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ιntrakat μαζί με την ΤΕΚΑΛ, η Αdvance Properties και η QTerminals W.L.L. Τα δύο τελευταία σχήματα είχαν εμπειρία στη διαχείριση λιμενικών υποδομών στη Βουλγαρία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και θα επέτειναν τον ανταγωνισμό στο διαγωνισμό.
Πώς συνδέεται ο διαγωνισμός με τις καταστροφές στη Θεσσαλία
Οι προσφορές θα ανοίξουν στη σκιά των καταστροφών στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας, αν και οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι υποδομές στο λιμάνι δεν επηρεάστηκαν από τη σφοδρή κακοκαιρία. Το λιμάνι του Βόλου παρουσιάζει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον δεδομένου ότι έχει προοπτικές να εξελιχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο για την κεντρική Ελλάδα και ειδικά για αγροτικά προϊόντα, ενώ μπορεί να υποστηρίξει εξίσου και εξαγωγική δραστηριότητα.
Η ειρωνεία είναι πως αυτό το πλεονέκτημα του λιμανιού που θα ήθελε να αναπτύξει ο νέος ιδιώτης ιδιοκτήτης θα πρέπει να περιμένει, καθώς οι παραγωγές στο θεσσαλικό κάμπο έχουν καταστραφεί και η αποκατάσταση των ζημιών θα απαιτήσει μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι κύριες δραστηριότητες του ΟΛΒ περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Επίσης ο ΟΛΒ παρέχει θέσεις ελλιμενισμού σε τουριστικά και άλλα πλοία αναψυχής.
Ένα άλλο πλεονέκτημα του λιμανιού είναι η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο με τη σχετική μελέτη να βρίσκεται σε εξέλιξη. Η παλιά υποδομή, προ 20ετίας, εξυπηρετούσε ένα μέρος του λιμανιού, με τις γραμμές του τρένου να φτάνουν μόνο μέχρι την πρώτη προβλήτα. Στόχος τώρα είναι ο σιδηρόδρομος να συνδεθεί με όλες τις προβλήτες.
Ποιοι είναι οι διεκδικητές του λιμανιού
Εκτός από την Goldair και τον ΟΛΘ, το λιμάνι του Βόλου διεκδικείται και από δύο ξένα σχήματα. Πρόκειται για τoν ισραηλινό όμιλο Israel Shipyards Industries που συμπράττει με τη Χαλυβουργία Ελλάδος, η οποία διαθέτει εργοστάσια παραγωγής και επεξεργασίας σιδήρου στο Βελεστίνο και το Βόλο και τη Mariner Capital Limited από τη Μάλτα.
Η Israel Shipyards Industries έχει τρεις κύριους τομείς δραστηριότητας: τον ναυτιλιακό τομέα (ναυπηγικές και επισκευαστικές υπηρεσίες και εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν το Ναυτικό και τις εμπορικές θαλάσσιες αγορές), τον λιμενικό τομέα (φόρτωση και εκφόρτωση φορτίου, στο μοναδικό ιδιόκτητο λιμάνι του Ισραήλ, στον κόλπο της Χάιφα ) και τον κλάδο του τσιμέντου με προϊόντα για τον κατασκευαστικό κλάδο.
Η Mariner Capital Limited έχει έδρα τη Μάλτα και ανήκει στην οικογένεια Hili. Η Mariner είναι εταιρεία επενδύσεων, ανάπτυξης και ανεξάρτητης λειτουργίας/εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών μεσαίου μεγέθους θαλάσσιων λιμένων και άλλων συναφών δραστηριοτήτων στον κλάδο των logistics και της ναυτιλίας. Η Mariner λειτουργεί τρεις τερματικούς σταθμούς στην Ευρώπη: (στη Ρίγα της Λετονίας, στη Βενετία της Ιταλίας και στο Δυρράχιο της Αλβανίας.
Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό του 2022, ο τζίρος του OΛΒ είχε διαμορφωθεί στα 5,44 εκατ. ευρώ (+3,48%), τα EBITDA στα 1,68 εκατ. ευρώ (+13%), τα καθαρά κέρδη στα 716.000 ευρώ (+37%) και το σύνολο του ενεργητικού στα 21,7 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε με επιτυχία τους διαγωνισμούς για την πώληση των λιμανιών σε Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο Κρήτης, λαμβάνοντας υψηλά τιμήματα. Πλειοδότης και στους δύο διαγωνισμούς ήταν ο όμιλος Grimaldi, ιδιοκτήτης των Μινωικών Γραμμών ο οποίος δραστηριοποιείται και στη γραμμή Ελλάδα - Ιταλία. Για το 67% του λιμανιού στην Ηγουμενίτσα προσέφερε 84,17 εκατ. ευρώ και για το λιμάνι του Ηρακλείου 80 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας κυρώθηκε από τη Βουλή αφού πρώτα πήρε το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, ενώ τώρα αρχίζουν οι αντίστοιχες διαδικασίες για το λιμάνι του Ηρακλείου.