ΓΔ: 1388.59 0.29% Τζίρος: 17.01 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:55:33 DATA
Φωτο: George Vitsaras / SOOC

Σε fast track οι ιδιωτικοποιήσεις, κίνητρα για αναβάθμιση του ΧΑ

Ρυθμίσεις από τον Κ. Χατζηδάκη για διευκόλυνση των νέων εκδόσεων και ενίσχυση των συναλλαγών. Φοροελαφρύνσεις για τους αποταμιευτές σε έντοκα και ομόλογα.. «Γκάζι» στην πώληση ελληνικών assets με στόχο υψηλά τιμήματα.

Η ανάταξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών και η επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων είναι οι επόμενες προτεραιότητες του νέου υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, μετά το πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου που κατατέθηκε ήδη προς διαβούλευση.

Ο νέος υπουργός όχι μόνο δεν θα παρεκκλίνει από το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης και του προκατόχου του, αλλά θα επισπεύσει τις διαδικασίες σε όλα τα μέτωπα. 

Μέχρι το τέλος του έτους θα νομοθετηθούν φορολογικές ελαφρύνσεις που θα έχουν ως στόχο να προσελκύσουν νέους επενδυτές αλλά και νέες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Μεταξύ των μέτρων που έχει εισηγηθεί η διοίκηση του ΧΑ υπό τον Γιάννο Κοντόπουλο είναι η μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2% (αφορά τις εκδότριες εταιρείες), η μείωση του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών στο 0,1% από 0,2% για την ενίσχυση των συναλλαγών, η μείωση έως και μηδενισμός του φόρου 15% επί των τόκων των εταιρικών ομολόγων, κίνητρα για την εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων, έκπτωση των δαπανών εισαγωγής κατά 100% από τον φόρο και δραστική μείωση των δαπανών παραμονής στο ΧΑ για τις εισηγμένες. 

Το οικονομικό επιτελείο επιδιώκει  να έχει έτοιμες τις παραπάνω ρυθμίσεις ταυτόχρονα με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τη χώρα ώστε τα κεφάλαια που θα τοποθετηθούν στην Ελλάδα να ξεπεράσουν κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις.

Παράλληλα, ο Κωστής Χατζηδάκης εκτός από τους επενδυτές του ΧΑ θέλει να λάβει μέτρα και υπέρ των αποταμιευτών με την κατάργηση των φόρων των τόκων στα έντοκα γραμμάτια και τα ομόλογα του Δημοσίου. «Διαφημίστε τα έντοκα και τα ομόλογα» ήταν η προτροπή του προς τους τραπεζίτες στην τελευταία τους συνάντηση. 

Στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο επιθυμούν να εκμεταλλευτούν την καλή συγκυρία και το ενδιαφέρον μεγάλων ομίλων από το εξωτερικό και την Ελλάδα για εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις και παραχωρήσεις όπως το Ελευθέριος Βενιζέλος, η Αττική Οδός και το αεροδρόμιο Καλαμάτας, ώστε να εξασφαλιστούν τα καλύτερα δυνατά τιμήματα και στο πλαίσιο αυτό έχουν ζητήσει από Υπερταμείο και ΤΑΙΠΕΔ την επίσπευση των διαδικασιών.

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: Μια δημόσια εγγραφή με διεθνή εμβέλεια

Ο δρόμος για την εισαγωγή του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος στο ΧΑ έχει ανοίξει. Ένα γεγονός που όπως αναφέρουν οι εμπλεκόμενοι φορείς (κυβέρνηση, ΤΑΙΠΕΔ και ΧΑ) θα προσελκύσει μεγάλα επενδυτικά funds αλλά θα κεντρίσει και το ενδιαφέρον των μικροεπενδυτών ώστε να επιστρέψουν στο Χρηματιστήριο. 

Μετά την υπογραφή του ΜoU των μετόχων του ΔΑΑ για την εισαγωγή του αεροδρομίου στην Κύρια Αγορά του ΧΑ, εκτιμάται ότι στις αρχές του 2024 θα πραγματοποιηθεί η δημόσια εγγραφή. Το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το 30% που κατέχει στο ΔΑΑ ως εξής: το 20% με δημόσια εγγραφή και το 10% στο καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP με premium όμως σε σχέση με την τιμή διάθεσης του 20%.

Σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 30% του ΔΑΑ, το Υπερταμείο το 25%, το PSP μέσω δύο γερμανικών θυγατρικών το 40% και το 5% ο όμιλος Κοπελούζου. Από την αγορά υποστήρίζουν ότι η δημόσια εγγραφή θα κυμανθεί μεταξύ 800 εκατ - 1 δισ. ευρώ. Την περσινή χρονιά, το Ελευθέριος Βενιζέλος κατάφερε να ξεπεράσει τα μεγέθη του 2019 και η διοίκηση έχει προβλέψει πως το 2023 θα είναι πολύ καλύτερο του 2022. 

Αττική Οδός: Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει πολλές και ανταγωνιστικές προσφορές

Την ερχόμενη Δευτέρα 17 Ιουλίου θα κατατεθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στο ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Οκτώ σχήματα έχουν προεπιλεγεί και από το ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστούν πως για πρώτη φορά σε έναν τόσο μεγάλο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ θα δούμε να υποβάλλονται πάνω από τέσσερις τουλάχιστον ανταγωνιστικές προσφορές. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης τον Οκτώβριο του 2024 να έχει ανακηρυχθεί ο νέος ανάδοχος.

Μέσα δηλαδή σε 15 μήνες θα πρέπει να αξιολογηθούν οι προσφορές, να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος, να γίνει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής και να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή. Οι προσδοκίες του ΤΑΙΠΕΔ κάνουν λόγο για΄ένα τίμημα της τάξης των 2 δισ. ευρώ, ίσως και παραπάνω, ώστε να λάβει ο πλειοδότης την εκμετάλλευση του χρυσοφόρου δρόμου. 

Αεροδρόμιο Καλαμάτας: έως το τέλος του 2023 η ανάδειξη παραχωρησιούχου 

Έως το τέλος του 2023 αναμένεται να έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Στο διαγωνισμό που διενεργεί το Υπερταμείο, εκδήλωσαν ενδιαφέρον γνωστοί Έλληνες επιχειρηματίες όπως οι κ.κ. Περιστέρης, Μυτιληναίος, Κοπελούζος και Κωνσταντακόπουλος μαζί με μεγάλους ξένους διαχειριστές αεροδρομίων.

Η περίοδος παραχώρησης έχει οριστεί για 40 χρόνια και στόχος της ιδιωτικοποίησης είναι οι επενδύσεις υποδομών από τον παραχωρησιούχο που θα αναβαθμίσουν το αεροδρόμιο. Τα τελευταία χρόνια το αεροδρόμιο της Καλαμάτας εμφανίζει διαρκώς αυξημένη κίνηση η οποία σε ποσοστό 90% προέρχεται από διεθνείς πτήσεις.

Ήδη, η γερμανική Fraport έχει κερδίσει τον πρώτο διαγωνισμό για την εκμετάλλευση 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, τα αποτελέσματα των οποίων μέχρι σήμερα είναι άκρως ικανοποιητικά αφού έχουν αναβαθμίσει τις υπηρεσίες τους και έχουν συμβάλλει στην άνοδο του τουριστικού προϊόντος.

Όπως αναφέρουν από το Υπερταμείο, ο διαγωνισμός για το Διεθνές Αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποτελεί το πρώτο πολύ μεγάλο βήμα για την αξιοποίηση και των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων.

Θεωρούν μάλιστα πως το μεγάλο ενδιαφέρον για την Καλαμάτα θα αποτελέσει πρόκριμα και για τα υπόλοιπα αεροδρόμια και πως λίγο-πολύ τα ίδια σχήματα ενδεχομένως θα υποβάλλουν προσφορές.

Τα 22 αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου είναι: Ιωάννινα, Άραξος, Αλεξανδρούπολη, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάρπαθος, Ικαρία, Καστελόριζο, Κάσος, Καστοριά, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Χίος, Σκύρος, Σύρος, Πάρος, Σητεία, Νάξος, Νέα Αγχίαλος, Λήμνο και Κοζάνη.

Άμεσα θα καταρτιστεί η σύμβαση με τον σύμβουλο που θα σχεδιάσει τον διαγωνισμό για τα 22 αεροδρόμια, όπως έγινε και για το πρώτο «πακέτο» με τα 14 αεροδρόμια. 

Λιμάνι Βόλου: Στις 24 Αυγούστου οι δεσμευτικές προσφορές

Για τις 4 Αυγούστου είναι προγραμματισμένη η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι του Βόλου, αλλά μάλλον θα δοθεί παράταση έως τις 24 Αυγούστου. Οκτώ σχήματα έχουν περάσει στη δεύτερη φάση και εδώ ο ανταγωνισμός αναμένεται έντονος αφού το λιμάνι διεκδικούν Ελληνες,  Βούλγαροι, Ισραηλινοί, Μαλτέζοι και Καταριανοί.

Το λιμάνι του Βόλου παρουσιάζει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον δεδομένου ότι έχει προοπτικές να εξελιχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο για την κεντρική Ελλάδα και ειδικά για αγροτικά προϊόντα, ενώ μπορεί να υποστηρίξει εξίσου και εξαγωγική δραστηριότητα. 

Ένα άλλο πλεονέκτημα του λιμανιού είναι η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο με τη σχετική μελέτη να βρίσκεται σε εξέλιξη. Η παλιά υποδομή, προ 20ετίας, εξυπηρετούσε ένα μέρος του λιμανιού, με τις γραμμές του τρένου να φτάνουν μόνο μέχρι την πρώτη προβλήτα. Στόχος τώρα είναι ο σιδηρόδρομος να συνδεθεί με όλες τις προβλήτες.

Επίσης, όπως αναφέρουν από το ΤΑΙΠΕΔ το επόμενο διάστημα αναμένεται να περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο οι συμβάσεις του λιμανιού στο Ηράκλειο (πλειοδότης ο όμιλος Grimaldi), της Μαρίνας της Πύλου (πλειοδότης η D Marinas Hellas) και της Εγνατίας (πλειοδότης η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS). Παράλληλα, αναμένεται να ολοκληρωθεί και η επιλογή του συμβούλου που θα καταρτίσει το businessplan του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έσοδα 16 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις: Οι τίτλοι τέλους για το ΤΑΙΠΕΔ

Κλείνει ο κύκλος του ΤΑΙΠΕΔ, θα απορροφηθεί από το Υπερταμείο στις αρχές του 2025. Ρεκόρ εσόδων 4,18 δισ. το 2024 χάρη στην Αττική Οδό, ενώ θα εισπραχθούν 1,88 δισ. το 2025. Ποιες μετοχές κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μεγάλη «μάχη» για την Αττική Οδό και πώς θα αυξηθούν τα διόδια

Αύριο κατατίθενται στο ΤΑΙΠΕΔ οι προσφορές από ισχυρά σχήματα ξένων και ελληνικών ομίλων, αναμένεται ρεκόρ τιμήματος σε ιδιωτικοποίηση με περισσότερα από 2 δισ. Τι προβλέπει η σύμβαση για τα διόδια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιτάχυνση ιδιωτικοποιήσεων το 2023 με τετραπλάσια έσοδα από το 2022

Μόλις 516 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν το 2022, ενώ τον επόμενο χρόνο οι εισπράξεις θα είναι τετραπλάσιες, πλησιάζοντας τα 2 δισ. Στα 11 χρόνια ζωής του ταμείου έχουν υλοποιηθεί 55 έργα, έχουν εισπραχθεί 8,2 δισ. και αναμένονται άλλα 3,3 δισ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί δεν πωλείται το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, προχωρά το σχέδιο επέκτασης

Η κυβέρνηση επιλέγει τον πιο ασφαλή τρόπο για να ενισχύσει τον γεωστρατηγικό ρόλο του λιμανιού, διατηρώντας το δημόσιο έλεγχο. Business as usual από τις ΗΠΑ που δεν διαφωνούν με την απόφαση αλλά ζητούν να προχωρήσει το σχέδιο αναβάθμισης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το αίνιγμα των δισεκατομμυρίων: Πόσα ποντάρουν οι Έλληνες στον τζόγο;

Μύθοι και αλήθειες για τα πονταρίσματα στη Θεά Τύχη. «Δεν μπορεί μια χώρα με 220 δισ. ΑΕΠ να έχει 30 δισ. στα τυχερά παιχνίδια», αναφέρουν από την Επιτροπή Παιγνίων. Πώς άλλαξαν οι υπολογισμοί.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπεραποσβέσεις ζητεί τώρα η βιομηχανία: Κλειδί για αυξημένες επενδύσεις

Φοροαπαλλαγές και όχι επιδοτήσεις προτείνει ο ΣΕΒ για να καλυφθεί το επενδυτικό κενό. «Μύθος ότι η Ελλάδα δεν παράγει», λέει ο Σπ. Θεοδωρόπουλος. «Πλεονέκτημα η πολιτική σταθερότητα», τονίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.